Vask av filterslanger

Hvordan vasker dere filterslangene deres? Mine går i en bue der de henger over kanten på karet. Buen er helt hard/stiv og kan ikke rettes ut. Begge slangene ser nå veldig grumsete ut og bør få seg en omgang reingjøring.
Først tapper man vannet ut av slangene, så tar man av slangene, bærer dem med seg ut i dusjen/badekaret og legger dem ned der. Så skyller/spyler man gjennom dem med lunkent til varmt vann, og så kommer selve rengjøringen:
man bruker en slangerensebørste som dette og drar igjennom slangen noen ganger, avslutt med en gjennomskylling med rent vann, og så er man ferdig. Da blir den gullende ren inni hele veien, og så god som ny!

En slik slangerensebørste varer i en halv evighet, så det er en god investering.

Hva slags slanger er det egentlig du har, som ikke kan bøyes...? Det er jo ikke slanger da, men rør, hvis det ikke er noe bøybart. Men slangerensebørsten kan brukes likevel, da, bare for å nevne det. Jeg bruker børsten på filter-rørene også.
slangerensebørste altså. Burde jo ha visst at det er laget en dings som gjør akkurat den jobben.
Mine slanger er bøyelige men går over til stive rør idet de skal inn i akvariet. De er da en bue som henger over kanten på karet. Skal bestille en slik børste så jeg får reingjort ordentlig.

Løft ut strålerør og innsug så slipper du å kappe slangene. Ellers så er slangebørste et must for å få jobben gjort skikkelig.
For å rense både slanger og hardplast-bue kan du lage din egen rensebørste. Ta en liten skrue, et stykke fiskesnøre og en klut. Knyt kluten i den ene enden av snøret og skruen i den andre.

Da kan du slippe/lirke skruen igjennom slangen/bøyen, og deretter trekke kluten igjennom. Gjenta til du er fornøyd, og bytt ut eller vask kluten ved behov.
Har litt sansen for praktiske, hjemmelagede løsninger. Skal prøve å lage meg en variant av Kampfisk sin klutløsning før jeg ev. kjøper inn ferdig slangebørste.

Takker alle for tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap