Hjelp til valg av malawi!

Jeg har tenkt å begynne med malawi, å lurer på om disse fisken vil gå sammen og ikke krysse seg:

Cynotilapia afra (Cobue)
Iodotropheus sprengerae
Labidochromis sp. "Hongi
Melanochromis auratus
Golden

Lurer også på om dette er greie å fine fisker...
Hei Kristoffer og velkommen til AF
De du nevner der er relativt greie å ha med å gjøre, men det kommer også an på hvor stort kar du har.
De skal ha samme fòret også så det er jo bra.
Afra og Auratus kan være mer aggressiv enn de andre du har listet opp, men folk har forskjellige erfaringer. Har du muligheten til å ha mange hunner pr hanne så hjelper det.

I teorien kan alle mbunas krysse seg med hverandre, men er kjønnsfordelingen grei så er det vanligvis ikke noe problem (såfremt begge foreldrene også er friske og spreke).

Ellers har du f. eks Rød zebra med litt andre farger, og som kan passe hvis du vil bytte ut noen Og en blå: Pseudotropheus socolofi.

Mvh Kristin
Tenkte også på Melanochromis interruptus, men det blir veldig mye blått i akvariet. Har noen noen andre forslag.
Tusen takk for svaret Shiramor (så ikke svaret ditt får jeg skrev det 3 inlegget ) Skal se på de andre fiskene du nevnte Akvariet mitt er godt over 200 liter, der er vell greit hvis jeg ikke har så mange av hver art?
Hvor mange arter kan jeg ha hviss jeg har i gjennomsnitt 3 av hver?
Da vil jeg heller anbefale maks tre arter, og 1 + 3 (4) av hver. Problemet er at hver hanne vil ha sin del av bunnområdet, og spesielt kan det gå voldsomt for seg når det er leksmodne hunner der. I hvertfall hvis du vil ha et biotop-kar (med mulighet for å lage territori osv).

Vil også anbefale å ikke ha Auratus i en 200-liter
Skrev litt feil isted. Akvariet er nærmere 250 liter Utgjør det noe forskjell? Er rekemix med mye grønnsaker passende til disse fiskene?
Rekemiks med mye grønt er fint for mbunas (som disse tilhører).
Tips: Hvis du lager selv så lag bare litt om gangen så det ikke blir gammelt (f.eks med 10 reker som utgangspunkt). De fleste oppskriftene går ut ifra 1 kg reker, og det gir
3 kg mat! Skal ha mye fisk da for at det ikke skal bli harskt i fryseren.

Vil fremdeles anbefale maks tre arter og mange hunner. Hvis du har bare en eller to hunner pr hanne så risikerer du at de blir stresset ihjel av evig lekelysten hanne, selv med mange gjemmesteder. Jeg har mistet mange hunner på den måten, og ga tilslutt opp å ha mbunas i 250-liter. (Også fordi det var vanskelig for meg å få tak i nok ny fisk, så da gikk aggresjonen utover de som var svakest i karet).
Er bunnen en meter lang?

Bunnen er ca. 115 cm(målte nettopp). Har du en hel oppskrift til en liten blanding som du snakket om. (hadde vært til stor hjelp)
Kan jeg ha mer en 1+3 i noen av artene f.eks 2+5
Søker du på 'rekemiks' her inne så finner du kanskje, eller så kan du se her:
Tillverka din egen räkmix.
Så kan du bruke f.eks 40 % reker og 60 % med erter, spinat mm. som et utgangspunkt.

115 cm er fint. Mitt er 100 cm, så da får fiskene dine litt større bunnområde å tumle på.
Det er ikke antall liter som er avgjørende for å lykkes med disse, men hvor stort bunnområdet er. Hvis en hanne i naturen vil ha f.eks 40 cm for seg selv, og jager vekk all fisk innenfor området, så vil den gjerne gjøre det i akvariet også. Men i akvariet er det ikke lett å slippe unna...
Noen med malawi-ciklider har så mange fisk i karet at kaos blir resultatet, og på den måten blir det vanskelig for aggressive hanner å gå løs på de andre. Litt annen måte å få "roen" på. Kan hende du vil foretrekke denne løsningen, men det kan bli litt "fiskesuppe", og fiskenes interessante adferd kommer i andre rekke.

2 + 5 kan være greit ja, særlig hvis fiskene kjøpes som ungfisk. Hanne nr 2 vil kunne ta av for hunnenes stress, men det kan hende den bukker under etter hvert også. Litt forskjellige erfaringer ute å går der
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap