Trenger hjelp med forskjellige spørsmål...??

Inaktiv bruker
Hei !
1. Har litt forskjellige spørsmål så har ikke satt så veldig fortellende tittel...
Jeg har 4 black molly(3 hunner og en hanne) de går nå i en 60 liter å lurer på om de kan flyttes til en 10 liter ca...? vill de fortsatt trives? det blir bare de oppi der å håper å få frem noen yngel da.

2. hvor mange scalare kan jeg ha i en 250 liter?
Å Kan jeg egentelig sette små scalareyngel på størrelse med en 5 krone oppi til store på ca 15 cm høye med finnene så klart, selv om det ikke er foreldre og unger. Sikkert dårlig forklart,men.

3. Har en slørhale som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av... kan jeg sette den oppi karret til scalarene...? i 250 liter?

4. hvilken grus vokser plantene best i ?? eller burde jeg ha sand bunn, men grunnen til at jeg ikke har det nå er fordi at jeg innbilder meg at det vill bli ekstra støvete eller grått i vannet fordi jeg har litt problemer med grått vann fra før å lurer på hva jeg skal gjøre for å få det rent, det blir bare grått etter ca 4 dager etter vannskifte. det er en 120 liter som har fått ny pumpe så det har jo egentelig ikke stått i så veldig lenge...??
På en annen måte er det sikkert fint å ha sand for plantene vokser og sprer seg fortere og bedre i den å det er lettere å se yngelen?

5. hvor lenge burde lyset stå på hver dag? for at det skal bli minst mulig alger og grått vann av det, hvis det kan være en årsak til det gråe nesten grønne vannet...?

6. Har litt lyst på L-144 malle eller hva det er... formerer de seg rimelig kjapt? hvor mange burde jeg ha av dem... for å prøve å få frem yngel? Kan de gå oppi i et scalare artskarr på 250 liter?

Takker for alle svar...
Sikkert ikke lett å svare for jeg skriver som en gris om de skriver dårlig, men klarte ikke gjøre det bedre...

Mvh Kristian.
1. Nei

2. Dette har jeg ikke erfaring med

3. Tror det vil gå greit. Mulig jeg tar feil

4. Ville ha valgt sand. Om du skyller den godt så skulle den ikke gi fra seg noe møkk. Og dermed ville vannet ha blitt bedre dersom det ikke er et algeproblem du har.

5. 10-12 timer i døgnet er det som er normalt. Det burde ikke stå på mer i allefall.
For da får algene lettere tak.

6. Denne mallen er et fint valg.
Den minner masse om vanlig ancistrus og vil tro den er like lett og få yngel på som oppdretsvarianten som og går fint sammen med scalarene mine.
Start med 3 stk hvor det er 2 gutter og 1 jente.

Håper dette var til hjelp

Inaktiv bruker
ååå tusen takk det var bra svar, flere som har noe å komme med...? trenger mere hjelp!
Hei!

Nr 3. Jeg tror ikke jeg ville satt en slørhale oppi til scalarene...jeg gjorde det og det endte med skikkelig slossing! Det kan ha vært et engangstilfelle, men det er nå hvertfall min erfaring...

Nr 4. sand er prima i akvarier! syns nå jeg... jeg bruker biltema sand i mine akvarier og planter vokser som ugress hos meg! har ett "teppe" av røtter under sanda etter at de har formert seg! Men som B.Andersen skriver...skyll den før du bruker den er kanskje lurt hvis du sliter med grått vann
Inaktiv bruker
Kan jeg ta sand som er funnet ute...? fra en strand eller et grustak?
eller blir den for fin så jeg burde kjøpe i dyrebutikken... hvor mange liter sand må jeg ha til en 250 liter? 100*50 er bunflaten i den.
sand som er funnet ute er jeg usikker på...vet ikke hvordan den vil påvirke vannverdiene dine.
tror det kommer an på hva slags sand du finner..
I min 250 liter med samme mål brukte jeg ca 2 sekker biltema sand.
for å få ett godt bunnlag som plantene fikk godt feste i biltema sanda koster ca 70 kr pr sekk og det er 17 liter i hver sekk. men pass på at du kjøper sand som er UTEN olivin!
Jeg bruker selv elvesand tatt fra en lokal elv. Skyller gjennom den før bruk gjør ikke noemer enn det. Det er masse flott å finne i småelver rundt omkring. Aldri hatt noe problem. Det samme med røtter men passer da på å finne noen som har ligget under vann i elva i lang.
Inaktiv bruker
ok, takk for de svarene jeg får se hva jeg gjør,men det er ingen sånn biltema butikk her som jeg vet... men skal ihvertfall finne røtter fra elva for de koster jo flesk på butikker også hos privatpersoner.

Hvilke planter anbefaler dere å ha i scalarekarret også noen som helst vokser og sprer seg fort... jeg har noen anubias battery 2 stk syntes de er fine, men syntes de vokser sakte for en slørhale har vært å spist på dem men syntes de er fine er det noe å¨anbefale eller er det ikke noe vits i å ha flere? sprer de seg fort eller...?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap