Hattemannens akvarier (side 12)

Høres ut som en bra service om dem ringer for å høre hvor du vil ha det, men siden leverandøren er dyr så skulel det vel kanskje bare mangle

Jepp. Slikt sett får man det man betaler for. Men for 150 kroner kan det vel hende jeg hadde klart å hente det på posten også.
Produktene selges i Norge også (leverandør midlertidig utsolgt) så det blir billigere neste gang.
Bare mosen min kommer fra Malaysia nu så...
Har du bestilt fra aquaticmagic?
Nei...
Faktisk forsøkt noe jeg har sett lite diskusjon om på akvaforum:

http://www.thegreenmachineonline.com/
Var ganske rimelig frakt der. Du får si hvordan plantene er og mengden
Snøft
Faren med å få levert en eske med sten til jobben er at kolleger mobber deg. Nuvel. En av dem spiller tennis så da er det ikke lov å mobbe andres hobbyer.

Det ble en forholdsvis lang akvarieaften, hvor passelig med jobb ble ganske mye jobb. Først og fremst er det nu engang slik at når man fjerner dekorasjoner som har stått i et karr i flere år vil det bli forholdsvis mye dritt som kommer til syne og det nødvendiggjør masse slamsuging. Jeg er litt sjokkert over hvor mange c. metae som får plass i en mallehule når de ikke har andre steder å gjemme seg. Jeg gjetter de ikke vil like de nye dekorasjonene eftersom de ikke har de samme massive gjenstandene å gjemme seg bak. 4 stener inn, 1 echinodorus bleheri av betydelig størrelse ut. I tillegg forsvant 1 rot med anubias og javamose på samt en del skifer. Den store planten ble plassert i 270-literen, men da måtte det ommøbleres litt. Mer slamsuging. Roten på sin side blir trøst for amanorekene i Panduro-karret. De har jo fått vesentlig mindre boltreplass efter at det kom apistoer oppi der så da kan de i det minste få en ekstra mosegrodd rot å kose seg med. I tillegg var jeg så heldig å få tilsendt 2 kokosnøtthuler av LOFFA/Leif. Så da får vi se om panduroene blir ekstra fornøyd.
Det eneste karret som slapp unna litt/mye styr i går var faktisk kampfisk-akvariet. Krigsveteranen og hans lille røde virket svært fornøyd med dette og mumset heller litt ekstra discus-granulat.
Selv bare på kort tid så er det utrolig hva som samler seg bakerst blandt plantene og i kroker og kriker hvor man vanligvis ikke slamsuger fordi det er for trangt eller ting ligger i veien.
Helt klart. I tillegg er stuekarret et karr med en del sky fisk som har holdt seg til dette området i stor grad. Er spent på å se hvor disse havner nu. Kanskje jeg får se dem litt mer.
Finner nok en annen plass å gjemme seg på skal du se
Snøft
Det rare er at jeg har 1 gjenlevende corydoras sp. black fra en tidligere gruppe og han flyr overalt i sin ensomhet mens 20 c. metae er synlige hver fjerde uke...
Hehe han trives nok som enstøing da
Ser jo selv på mine fisker og lest om dem at enkelete skal være nervøse og litt skye av seg, men det er dem langt ifra. Veldig kontaktsøkende og følger alle bevegelsene du tar med å svømme etter.
Det har nok litt med å gjøre at 150-literen er et hjørnekarr som står i en del av stuen vi sjelden bruker slik at fiskene ikke på samme måte er vant til bevegelse rundt seg. 270,- 70 og 54-literen går jeg forbi mange ganger om dagen og jeg oppholder meg det meste av tiden i dette rommet. De er slikt sett tilvendt støy og bevegelse. Jeg merket det mest når jeg efterfylte med puntius ticto. De 5 som var der hadde jeg knapt sett på en uke mens de 10 nye var elleville og synlige døgnet rundt eftersom de kom rett fra larmen og maset i en senterbutikk.
Ja, det er nok grunnen.
Selv har jeg akvariumet ved siden av sofaen i stua så dem er vandt med bevegelser samt dem har utsikten på tv'n og 2 store fuglebur med 8 fugler som flyr overalt da dem er ute hver dag.
Nå syns jeg det er koseligst å se fiskene
Wooops! Det ble bare 2 dager ferie før jeg måtte tilbake på jobb. En snill kollega ringte meg og fortalte at vannet i jobbkarret var grått og at forautomaten gikk konstant og var tom. Så da var det bare å slenge seg i bilen og starte redningsaksjonen. Jeg skiftet 60% av vannet ved slamsuging men torde ikke mer da dette førte til et fire graders temperaturfall. Jeg får heller dra tilbake senere i aften og skifte/slamsuge mer. Noen som vet om jeg bør tømme/rense mitt innvendige Fluval-filter i samme slengen?

Ellers er jeg litt usikker på om jeg liker eller misliker oppførselen til min apistohunne Callahan nu. Hun legger seg på skrå i vannet og "rister" litt. Ofte efterfulgt av at hun sniker seg inn i sin nygravde hule. Hannen på sin side kunne tilsynelatende ikke bry seg mindre om dette. Usikker på om hun er syk eller bare ønsker å vise seg frem. Tegnet på det siste er at gulfargen hennes er tilbake og de sorte strekene svært, svært tydelige. Det som er helt klart er at dersom jeg nu mister en til så kommer jeg ikke til å kjøpe flere fra den samlingen da det ikke akkurat har vært langlivede individer så langt.
En runde til
Eftersom det første vannbyttet ikke fikk bort gråfargen eller lukten i karret dro jeg tilbake og tok ytterligere et 30% vannbytte på kvelden. Foreløbig kan jeg ikke se at noen av fiskene har omkommet eller ser dårlige ut, men de små vietnamesere er naturlig nok skremte av all viraken og det var umulig for meg å telle dem til 14... kanskje jeg får spørre geitekillingen... Han var jo så flink til å telle.

Mindre jobb, men mer observasjon med Callahan og mannen. Callahan tilbragte hele kvelden i hulen sin og jeg kunne se på skyggen hennes at hun var aktiv inni der. La oss håpe det kan komme noe positivt fiskemessig ut av denne uken.

Ellers er det godt med ferie og ekstra godt når man kan avslutte kvelden med et større glass 15 år gammel whisky og Twin Peaks.
Er det i de nye hulene det er action trulsemann? Blir dårlig med resultater om det ikke er forutgående action. Selv om det har kommet ungler i "bøtter og spann" her er stemningen noe trykket etter at frøken bitaeniata reiste til de evige jaktmarker i går.

Jævlig trist, sammen med en oversvømmet kjeller. Ser ut som det meste er tørket opp etter at jeg satte inn en ovn der. Men savner frøkna allerede.....

Om hun var like uskyldig som kona skal ikke sies, med fredelig, vakker og elegant var hun iallefall
Triste saker det der ja.

Jupp! Er den nye hulen de holder på i. Det tok noen dager før hun gravde den til men nu har hun stort sett holdt seg i hulen siden i går eftermiddag. Hannen patruljerer og holder seg på avstand dersom hun går ut. Er det normalt dette med at hunnene legger seg skrått på siden og "rister løs"? Per nu er lyset av så vanskelig å si med sikkerhet hvor hun er men definitivt ikke synlig og hannen er der han pleier å være. AManoene har også holdt veldig god avstand de siste dagen.
Se så
Da fikk man en tur til innom jobben, ytterligere 30% vannskifte og da får vi tro det roer seg der en stund. Kan fortsatt ikke se mer enn 10 vietnamesere men resten er talt og i orden så tapene virker minimale. Men noen god førsteopplevelse med forautomat var det ikke.

Ellers har Callahan vært litt mer ute av hulen i dag. Fortsatt lite interaksjon med hannen som virker som en tenåring på date med en 45 år gammel callgirl... Amatør!
Truls O. Bjørhei
Da fikk man en tur til innom jobben, ytterligere 30% vannskifte og da får vi tro det roer seg der en stund. Kan fortsatt ikke se mer enn 10 vietnamesere men resten er talt og i orden så tapene virker minimale. Men noen god førsteopplevelse med forautomat var det ikke. Ellers har Callahan vært litt mer ute av hulen i dag. Fortsatt lite interaksjon med hannen som virker som en tenåring på date med en 45 år gammel callgirl... Amatør!




Om jeg hadde vært tenåring og på date med ei på 45 hadde jeg også holdt meg unna. Herregud mann hun kunne jo vært bestemora mi jo!!! For å ikke glemme mitt aller første møte med det motsatte kjønn.... var nok noe mer blyg enn hva jeg er nå ja, men skal innrømme at det var spennende..... Når jeg så "kom inn i det" slapp ikke dameselkapet unna uten.....

Her er det poppet ut yngler i diverse huler i går og i dag. Begge hulene i hongsloi karet, nijsseni, schwarzkehl, C125, egg i pantalone karet og ja det er mye som skjer her nå- Egentlig litt mer enn hva hjerte tåler kjenner jeg, men herregud så gøy selv om hjerte til tide slår litt ekstra og smilet går helt rundt (håper ikke hodet faller av)

Bilde av schwarzkehl hua og ynglene. Er det ikke herlig. Som en av få i Europa sannsynligvis, kan jeg vise slike bilder av nettopp denne arten. Fikk mail av Tom tidligere i dag og ble fortalt at denne arten var ettertraktet i europa. De e bærre lækkert
Gøy å høre at du er litt mer ovenpå igjen! schwarzkehl høres ut som ekstra motivasjon for tiden. Kanskje det kommer folk langvegs fra for å kjøpe fisk av deg efterhvert som de vokser opp? Moro!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap