Hattemannens akvarier (side 14)

530
[QUOTE=Truls O. Bjørhei] Du trenger ikke være positiv for min del. Jeg er ikke akkurat kjent som optimist i min egen omgangskrets. ;)


Jan Eggum kloning?

Sigmund


Sitat han som er på Skaugum?:::: Trist som faen....
Hehe. OK da... Selv om jeg skal montere møbler i morgen... Som teoretisk anlagt er ikke det noen høydare. Men jeg har øl så da får vi tro det kan smiles lell!

Eggum ja... Hørte mye på ham i min ungdom. Har til og med arrangert konsert med ham i Lillestrøm Kultursenter. Han fremstod som en utrolig sympatisk person... Men det kan nok stemme at det er mye melankoli i unge Truls. For ikke å snakke om evne til å planlegge frem i tid (i betydningen "se mulige problemer)

Ligner nok mer på Eggum enn Behn dog.
Hvor er Callahan i dag da tro... Hun har virket varierende i form de siste dagene. En dag var hun mest i ro i overflaten og en annen for hun ut av inn av julen. I dag er hun intet sted å finne. Hannen er ekstremt vaktsom i dag og holder amanoene på ekstra avstand, vi får tro det er av andre årsaker enn savn og sorg. Jeg har ikke alle vinkler i hulen tilgjengelig for lommelykt men er 90% sikker på at hun ikke er der.
Jeg opplever en sjelden gang at en apisto forsvinner for en dag eller to. forholdsvis lett i mine to 222litere og 250liter forsovit. Men de har heller ikke kommet fram ved foring... merkelig greier. Vi får håpe at det kun handler om en avspassering fra hverdagen, og intet annet. Har en Apistogramma agassizii-hann som jeg ikke har sett siden mandag, og da var han ikke i en god forfatning. Men finner'n ikke... mystifisistisk Truls, mystifisistisk!
jeg har jo 75 liter så skal være vanskeligere å gjemme seg, særlig fordi det innerste hjørnet (som jeg har lite oversikt over eftersom det står på innsiden av skrivebordet mitt) har vært amano-hjørnet efter at apistoene kom og de har generelt null interesse av å være der. Min beste gjetning så langt er at hun har krøpet inn i hulen for å dø. Dersom hun har flytt opp i toppen av hulen har jeg ingen muligheter for å se hvor hun er. Har forsøkt lommelykt i mørkt karr, men alt jeg så var hannen i hulen, fortsatt ingen Callahan.

Det som er klart er at dersom hun faller fra nu vil jeg revurdere dette karret og stammen av apistoer. Har da hatt 5 forskjellige hvorav 4 har falt fra til tross for at vannverdiene jeg har målt ser greie ut. Da vil jeg nok se om jeg finner et par et annet sted for å se om den stammen jeg kjøpte fra var svak (alle kjøpt i samme karr i samme butikk). Amanoene har jo null frafall på over et år i det karret, så finner det merkelig at apistoer bare skal falle fra...

Kjedelig med agassizzii'en din da. Vil tro din var litt mer sjelden og spennende enn min. Min er jo vf uten lokasjon. Nuvel. Det er varslet apistoer på storauksjonen så er spørsmålet om det er noe kvalitativt da. Har uansett bestemt meg for at jeg ikke stresser der. Finner jeg ikke en apisto jeg liker og som er vf eller f av vf (helst med lokasjon) så står jeg heller over. Har så få karr at jeg kan ikke kaste bort den plassen jeg har.
Jeg blir like ivrig på alle nurkene, selv om det definitivt er gøy med lokasjon. Tenker heller at det er disse nedturene som preger litt. Etter 4(!) nedturer med/i samme art/kar, hadde absolut lysten til å starte opp noe nytt streifet meg også... Medgang er enklere enn motgang, så kan vi velge - hvorfor ikke he he he
Enig. Men "må" nesten begynne på nytt også all den tid butikken er tomme for flere panduro. Regner også med at alt som kommer på storauksjonen er parr selv om det er ren spekulasjon. I så tilfelle flytter jeg panduro-hannen over i selskapskarret i stuen. Der vil han få bunnen helt for seg selv så lenge det er lys (c. metae dukker frem da) og uten en hunne vil jeg anta han har lite behov for å lage seg noe revir og bråke.

Er ingenlunde i tvil om at jeg ville vært like ivrig på "vanlig" oppdrettsapisto men så lenge jeg kun har 1 eneste karr å bruke på det så vniner definitivt elitismen. Det er jo ikke noe vanskelig å få tak i pene eksemplarer fra oppdrett heller.
Kjetil pleier å ha med både par trioer og grupper Trulsemann, Litt avhengig av hva han har inne. Når du vet hva han har... si gjerne i fra...
Klart jeg skal! Sitter i styret og er admin for den gruppen så regner med å få beskjed. Har aldri handlet av Kjetil selv må jeg innrømme men er veldig spent på hva han kommer med.
Truls O. Bjørhei
Klart jeg skal! Sitter i styret og er admin for den gruppen så regner med å få beskjed. :) Har aldri handlet av Kjetil selv må jeg innrømme men er veldig spent på hva han kommer med. :)



Kjetil er i samme klubb (DAK) som meg. Ap. nijsseniene jeg har kjøpte jeg av han. Paret er det som er igjen av gruppa på 5..... Men nå yngler de som fattige kaniner og må nok med tiden sende noen bort for adopsjon....
Aha... De er jo flotte... Er jeg heldig har han med noen slike. Skjønt jeg skal ikke ta for gitt at Callahan er borte selv om det ser dårlig ut...
Høh... Mon tro hvor Callahan kan ha vært. I dag er hun i det minste tilbake og holder seg i de lavere segmenter der hun hører hjemme. Per nu holder de seg i kroken sin med halefinnene mot hverandre... Ignoreringslek kanskje. I samme slengen, mens lokket var av, ble det klippet av echinodorus og litt slamsuging med vannbytte. Det får vi tro de liker. Så skal vi luke litt pistia hos bettaene efterpå slik at ikke nymphaea og moser får for lite lys...
Enkelte har det med å holde seg litt utenfor rekkevidden og synsfeltet for en periode. Men akkurat i et kar er det ikke mange veier ut om det er heldekkende lys eller dekkglass. De dukker alltid opp igjen om det er for små plasser å komme seg ut. Har kjøpt et kar i dag som jeg skal hente i morgen. Det blir et 160L kar til med heldekkende lysarmatur. tenkte å bygge et bord til det da jeg har noe materialer liggende....

Trenger utstyr til dette, men det får komme etterhvert. Skulle ikke forundre meg om det kommer apistoer i dette karet også...... Ha fortsatt en fin fin søndag Truls
Hmmm. Ja. Aner ikke hvor hun har vært. Dette karret har kun 1-2 gode hjemmesteder (foruten hulen men hun var ikke der) og det er i de delene av karret hun ikke er til vanlig. Nu er det nesten stoisk ro i karret. Begge står i sitt sedvanlige hjørne og har akkurat nok bevegelse til å holde seg fra å falle ned.

160 liter hørtes spennende ut... Bortsett fra byggingen da. Ha en topp søndag ja!
Var innom Buddy igjen i dag, og så at de har vanlig A. borellii også. Av opal-varianten så jeg noe som virket som et par, store og fine fisker, men hunnen hadde dessverre fått seg en smell over øyet og så litt shabby ut. Syns virkelig du burde gi disse fiskene et nytt forsøk, altså. Både A. borellii "opal" og den vanlige typen var mye større enn de du kjøpte sist
Hmmmmm. Kan man se kjønn på det nuværende stadiet da? Problemet er at jeg har ikke anledning til å kjøpe en 5-6 for å se om det er et parr der og derefter ha de 2-3 siste et annet sted all den tid jeg ikke har flere karr å alternere på...

Har kun 1 igjen av den gruppen jeg kjøpte sammen med deg og den er fortsatt for liten til at jeg klarer å gjenkjenne kjønn...
De på Buddy ser man klart kjønnsforskjellen på, men din er nok litt verre. Særlig siden A. borellii er eksperter på å skifte farger ved behov, for å f.eks. kamuflere seg som jenter selv om de egentlig er gutter. Men jeg vet det er mange godt trente øyer her på forumet, du har jo allerede et par av dem luskende rundt i tråden din, så noen bilder på AF burde få den saken klar forholdsvis fort.
Hmmmmmm. Da må jeg jo på jobb først med kamera... Får se hva jeg rekker i morgen i så måte.

Evt kan jeg selvsagt kjøpe et parr og flytte den jeg har der. Kan jo vente og se til storauksjonen også. Skjønte at Kjetil E. skulle ta med noe apisto.
Så var man tilbake på jobb og kan inspisere at nødhjelpen gitt tidligere i jobbkarret ser ut til å ha gitt tilnærmet svært gode effekter. Det mangler to Tanichthys micagemmae men utover det ser alt bra ut. Man får holde litt kontroll på vannverdiene fremover eftersom dette var et par uker siden så det fortsatt kan komme en smell, men foreløbig er jeg optimist. Og det ligner ingenlunde meg.
Hvordan går det med Callahan og samboer nå Truls? Hadde vært artig med en oppdatering...

S
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap