Hattemannens akvarier (side 16)

Papagei har jeg. Har null mulighet til å sette opp nye karr her, så apistoer er ganske safe. Det er favorittfisken så den kjøper jeg ikke for å stappe i et selskapskarr. Har kun 70-literen som kan brukes til apisto og den er full.

Men jeg innrømmer at efter å ha lest litt om hva andre tar med seg (deriblant ABSOLUTT du) så er det ikke fritt for at jeg gleder meg inderlig til å få nytt hus.
Av apisto så tar jeg med meg iallefall
Nijsseni leks paret. Danner evnt et nytt par/trio av yngel jeg har. Hun går også med yngel nå
Barlowi leks paret mitt. Har store ungfisk jeg vil danne nye par av. Går også med et kull nå som er store nok til å klare seg selv
Viejita leks trio. Har yngel i det karet nå, men regner med at de klarer seg alene
Baenschi par

Mulig også en overraskelse til... eller to

Barlowiene tar jeg med paret mitt av den grunn at jeg vil danne et nytt par eller to av fisk jeg selv har drettet. Blir enda mer tilhørighet enn hva det er nå. Hatt paret fra de var ungfisk.

Mulig jeg også tar med et par- par ungfisk av barlowi. Jeg bare elsker barlowi og deres personlighet.

Dette er iallefall dette som er planen, så det er noe for enhver innen de med samme lidenskap
Ingen tvil om at du gjør mer enn din del for å glede apisto-entusiaster og skape nye Imponerende!

Hvorfor selger du leksparret ditt dog? Mer spennende å ha sin egne yngel som har blitt voksne eller annen årsak?
Truls O. Bjørhei
Ingen tvil om at du gjør mer enn din del for å glede apisto-entusiaster og skape nye :) Imponerende! Hvorfor selger du leks paret ditt dog? Mer spennende å ha sin egne yngel som har blitt voksne eller annen årsak?



Jeg begrunnet vel barlowiene...
Nijsseni og viejita er oppdretts varianter og på dem har jeg en god del yngler. Skulle jeg ønske å fortsatt ha dem i voksen leks tilstand, har jeg jo kommende generasjoner her.

Synes det er mer spennende med viltformer av apisto, dog er noen nærmest kun å få i oppdretts varianter. Når jeg nå selger nijsseni og viejita sitter jeg kun igjen med viltformet apisto, om en ser bort fra diverse yngel.

For nye Apistogramma entusiaster er det heldigvis ikke nøye om det er VF eller oppdrett. Når jeg selv kjøper apisto, ønsker jeg kjønns modene individer, ikke fisk jeg må vente mange mnd på at det skal skje noe. Dette er også en grunn til at jeg iallefall denne gangen hovedsaklig tar med voksen fisk, som allerede hatt mange kull.

En har lett for å bli litt "kresen" når en har apistoer som sp schwarzkehl, sp "matses", pantalone, sp xingu og huascar for å nevne noen av dem her. Mange har ikke en gang hørt om noen av disse.

Jeg har vært veldig heldig og får stadig tilbud om viltform apistoer jeg ikke har fra før. Til tider føler jeg meg som en bortskjemt drittunge...... Rositae og sp "Oregon" er to av de jeg har fått tilbud om i løpet av de siste to ukene. Rositae er utrolig flott og dem skal jeg ha. Først må kar frigjøres og yngler flyttes. Dette er grunnen til endring av kar i reolen min (ref egen tråd)

Hovedsaklig ønsker jeg at flere skal få opp aua for apistoer, få noe av den samme gleden jeg har. Slutter av Truls med å si at om jeg hadde vært en fisk, uansett art, hadde jeg giftet meg med en APISTOGRAMMA ; - )
Ser kanskje ut til at vi må fram med gaffatape på lommeboka di også, Truls? Ellers så kan vi bytte lommebøker, så vi må få godkjennelse av den andre for å handle noe? Mange muligheter, hehe.
Får oppfølginger på hva som kommer på søndagens auksjon, og det ser ut til at det kommer mye snacks. For moroskyld gikk jeg inn å tittet på aquamanias hjemme side for å se noe priser på apistogramma. Når jeg fikk se priser på barlowi, fikk det meg nesten til å steile..... 260 Kr for ungfisk på 5-6cm, det vil si over 500 kr for et ungt par!!

Når jeg tenker på hvor mange par jeg har gitt bort spesielt i år, får det meg til å smile på mottakernes veier. En glede å spre flotte apisto. Kommer mulig til å sette en liten minste pris på leksparet jeg kommer med, ikke de andre.

Barlowi er heller ikke så ofte å se i butikkene, men selges og gis bort en del av disse privat. I løpet av vinteren vil det vokse og gro fisk i karene her, og en del forskjellige arter kommer nok ut i fra kjelleren her. I går kom det egg på mine trifasciata, en herlig fargerik liten apisto.

Var også en liten tur nede i kjellern etter innlegget her i går. Viser seg at det ligger nye egg i viejita karet. Den andre hua har yngler som greier seg greit når trioen selges søndag. Den trioen er meget produktive, men burde hatt et litt større kar enn hva dem har her. Skal derfor bygge ut med større kar i den enden.

Får vel komme meg i dusjen Trulsemann da jeg straks skal av gårde til CT scanning.
Ha en flott dag videre og vi snakkes vel søndag
Hmmm.. Kreative løsninger frk. Finholdt... men du har vel en hel reol å bruke penger på? For min del er jo ting egentlig fullt... Snuuuuuufs! Jeg vil også ha plass til reol!!!

Kan virke som om du har gått glipp av noen kroner da, Leif... Enig i at barlowi er sjelden å se i butikkene. Jeg har merket meg at det har vært mer apisto i omløp i distriktet her det siste året, men det er som regel "klassikerene" det går i. Lykke til med scanningen!
Truls O. Bjørhei
Hmmm.. Kreative løsninger frk. Finholdt... men du har vel en hel reol å bruke penger på? For min del er jo ting egentlig fullt... Snuuuuuufs! Jeg vil også ha plass til reol!!! Kan virke som om du har gått glipp av noen kroner da, Leif... Enig i at barlowi er sjelden å se i butikkene. Jeg har merket meg at det har vært mer apisto i omløp i distriktet her det siste året, men det er som regel "klassikerene" det går i. Lykke til med scanningen!



Kan vel kanskje si at jeg har gått glipp av noen kroner ettersom jeg har gitt dem bort uten noen form for betaling. Betalingen i entusiasme, glede, smil, latter og takknemmelig het smaker dog bedre når en ser hva en har igjen når folk reiser.

Tror apisto miljøet er preget av entusiasme, giver glede og mange snille mennesker. Jeg kan ikke skille meg ut, så følger strømmen. Med glede sprer jeg det gode budskap, Apistogramma.

Gikk bra i trommelen i dag. Trodde det var CT, men det het visst MR
Aha. MR ja. Har tatt mer CT enn MR i mine dager, faktisk.

I ferd med å bli syk også. Det er ikke bra. Har hanglet hele uken men trodd det var i ferd med å gå over. Så blir man verre på en fredag. Det er klart. Nuvel. Hva er det man har febernetsettende og smertestillende til? Lenge leve Ibux og søvn!
Truls O. Bjørhei
Aha. MR ja. Har tatt mer CT enn MR i mine dager, faktisk. I ferd med å bli syk også. Det er ikke bra. Har hanglet hele uken men trodd det var i ferd med å gå over. Så blir man verre på en fredag. Det er klart. Nuvel. Hva er det man har febernetsettende og smertestillende til? Lenge leve Ibux og søvn! :)



Beste middelet har jeg hørt er en fiske auksjon. det kvikker en opp Trulsemann ;- )
Sikkert sant. Håper dog å være bra allerede i morgen.
Da blir vi en fin duo fra dette området, du er sjuk og jeg har nyrebekkenbetennelse. Jaja, man trenger ikke å være oppegående for å sitte oppreist på en stol. Og når det som skjer foran en omhandler fisk er det ikke så vanskelig å følge med heller. Jeg stiller med Ibux, Paracet og antibiotika, hei hvor det går!

Du må forresten snart lære deg at det ikke finnes noen D i noen som helst del av navnet mitt, Truls!
Hmmm. Jeg er riksmålstilhenger så jeg liker D. D er en fin ting. Hva med frk. Finholt da? Da er D med fortsatt?

Nyrebekkenbetennelse? Det hørtes da ikke spesielt bra ut... Antibiotika ftw! Sånn går det når du skal ut og gjøre deg brun.
Stine Sofie
Du må forresten snart lære deg at det ikke finnes noen D i noen som helst del av navnet mitt, Truls!


Det er bade det add Truls har blidd dedd i desen. Det slår udt i fingrede odså... derfor blide odså lidd flede d'er he he he. God bedring til alle, måtte de rundt dere ta godt vare på dere. Og Truls; Apisto-titting tre ganger daglig. Dokdorens råd!

Sibed
Hehe. Simens forklaring var ennu bedre enn min!

Apistoer er nesten kontinuerlig titting eftersom akvariet er innen god synsvidde fra PC-skjermen min. Per nu ser jeg bare 1 dog... i tillegg til 4 amanoer. Sikkert gjemt seg under catappabladene...
Se så! Da steg formen som ønsket. Og da ble det litt akvatid i dag. Skiftet 30% vann i 270-literen og 20% i apistokarret i tillegg til gårsdagens 20% i stuekarret. Om jeg rekker 30% hos bettaene i morgen er meget gjort.

Jeg gjetter at amanoene går en mer inkognito-preget tid i møte. papagei-alfaen (jeg håper det er 2 damer han har med seg men de er for små til at jeg kan være sikker) har begynt en tiltagende patruljering av den ytterste halvdelen hvor kokosnøtter og catappa finnes. Flyr fra sted til sted og dukker stadig opp på de snurrigste steder. I skrivende stund er begge tassene fremme også, så da slipper jeg bekymre meg for det. De har akkurat fått artemia og virket fornøyde med det.
Så har man observert andres storauksjoner. Stor takk til Drammen for en god auksjon.

Det ble begrenset med kjøp på de 3 musketerer i dag, men noe ble da med hjem igjen. Best var frk. Finholt (sjekk stavemåten) som kjøpte en håndfull pistia. Muymuy bien. Men det ble en artig roadtrip, godt hjulpet av en eksepsjonell grad av ombygging i alle deler av Oslo vi skulle gjennom. Faktisk helt fra Rælingstunnelen var det omkjøring. Grrrrr. Nuvel. Takk for turen!
Liv i leiren
Det er litt fascinerende å se hvordan papageiene vokser. De to små har varierende svarte mønstre mens den svære hannen nu begynner å farge ut. Foreløbig er han bare litt kulten og langt fra slem mot hverken de små eller amanoene.

Macmasteri-hannen i jobbkarret derimot har blitt en riktig sinna mann. Han er ikke helt voksen så fargene er ikke så sterke ennu men ryggfinnen er stiv som anubias der han patruljerer gatene langs bunnen. Hunnen gjemmer seg stadig under catappa-bladet og i dag har jeg endelig husket å ta med LOFFAS kokosnøtt til dem slik at hun kan variere gjemmesteder. I tillegg er det nu engang slik at blader løser seg opp til syvende og sist så det kan være greit med noe permanent tak over hodet.
Hva nu da... Krigsveteranen har fått skambank igjen og er nesten tom for finner. Det er kun ekteparet og amanoreker som bor der så jeg er ikke så veldig i tvil om hvem synderen er. Men hun har ikke vist aggressive tendenser overfor fyren i dag, så jeg skjønner ikke helt hva som kan ha trigget dette tilsynelatende korte raserianfallet. Jeg har fulgt med på karret i eftermiddag og fyren kan svømme rundt uten at damen interesserer seg for ham. Lite vet hun om at hun er ett angrep fra selskapskarret... Hm. Vi får se det an litt til.
Gode nyheter for noen og verre for andre.

Krigsveteranen er enslig igjen. At han fikk bank av en sinna panduro kan jeg forstå, men nu har han fått skambank av maken også. De har gått overens i nesten et halvt år uten gnisninger (eller romantikk - han har kun gjort ett eneste halvhjertet forsøk på å bygge skumrede) før hun plutselig slo seg fullstendig vrang og åt finnene hans på en dag. Straffen for slikt er naturlig nok selskapskarr. Bedre plass, men flere å dele med. Får se om jeg forsøker en ny hunne dersom Krigsveteranen overlever runde 2 med grisefik. Videre hadde den fordømte pumpen på det karret slått seg vrang igjen. Ergo sølevann. Har fått fikset det sedvanlige problemet og regner med at vannet klarner i løpet av aftenen. Med litt slamsuging bør dette bli helt OK. Da får Krigsveteranen ferskt vann også.

På den mer muntre siden har jeg bestemt meg for at saltvannskarret mitt får lov å bli ferskvannskarr inntil vi har råd til større hus. Trøstesløst å ha et tomt karr stående og saltvannsfisk vil ikke tåle temperaturstigningene i den delen av huset på sommeren.
Må bare dobbeltsjekke med svigerfar at gulvet kommer til å tåle vekten. Det er i andre etasje og mer eller mindre midt over stuetaket. Vil tro det er rett i overkant av 100 liter, så 150kg skal normalt gå greit. Men definitivt kjekt å være føre var i slike sammenhenger.

Akvariet som sådan er litt mer kvadratisk enn man kan like og uten dekkglass men slikt kan man jo fikse ved smart valg av fisk. Tar gjerne innspill på fisk i så måte, samt hva jeg evt kan gjøre med bakgrunn. Dette er et BOYO-helglass akvarium så mest sannsynlig vil det ikke bli mulig å gjøre det pent med utvendig bakgrunn. Uten å male og det vil jeg gjerne unngå inntil videre.






Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap