Hattemannens akvarier (side 17)

Jeg tror forsyne meg krigsveteranen skal klare seg gjennom andre verdenskrig også... om han er ubrukelig til å forsvare seg skal han i det minste ha for sin restitusjonsevne. Nesten Wolverine det her. Efter at jeg flyttet hunnen til 150-literen er han sitt barske selv igjen og strener finneløs rundt høyt og lavt. Med tanke på at han har hatt 4 forskjellige hunner nu uten å vise den minste interesse for å bygge skumrede vurderer jeg å la stakkaren få lov å være ungkar og heller fylle sanden med fisker i form av en liten gruppe coryer eller kuhlii. Ingen grunn til at fyren skal få juling enda en gang.

Ellers begynner Macmasteri-hannen på jobb å bli glad gutt. Han har forlengst skjønt hvorfor jeg har delt det karret fysisk i 2 med en stor sten og annektert hulen og bladet som sitt. I tillegg har han begynt å danse litt mens han ligger på siden. Det liker nok hunnen når hun blir klar, men per nu tar hun det som et tegn på at det er på tide å hjemme seg før hun blir jaget bort. Smart dame.
Pisjposj
Hvorfor har de gjort Strømmen Storsenter større? Jeg brukte ikke mer enn 3-4 av butikkene som var i den gamle delen. Snøft. Tøv og tant. Nuvel. Buddy var i det minste ikke flyttet. Jeg liker Buddy på Strømmen. Den unge herren som styret med akvarieavdelingen er herlig ærlig og har (efter min erfaring) greie på det han snakker om. I tillegg tør de ta inn ting som er litt annerledes selv om de innrømmer at det er stort sett levendefødende som selger og at det blir færre og færre akvarister og flere som bare "har akvarium". Jeg håper i det lengste det betyr at akvaristene har andre kilder til fisk enn senter-butikkene og ikke at det blir stadig færre som tar akvarium på alvor som hobby.

Nuvel. Det var en digresjon. Jeg skulle egentlig ikke innom der i det hele tatt i dag, men jeg har lenge lurt litt på Carnegiella schereri til apistogramma-karret mitt. De pløyer nesten utelukkende vannflate og tar tålelig samme vannverdier og forhold som jeg har (må bare ha inn litt flyteplanter). Så langt har det vært helt uproblematisk. Apistoene har vært overflaten og svømt med dem uten å gjøre annet enn å snuse litt. Øksefiskene på sin side lar seg ikke stresse. Det kan selvsagt bli en utfordring å få slamsuget uten at noen hopper ut, men vi får tro utfordringer er til for å løses. Ellers blir det tørrfisk på biskene.

Generelt virker sp.papagei mer interessert i å utforske overflaten enn panduro og macmasteri. De små vokser ikke så fort som jeg kunne ønske, men vi får kjøre på med litt artemia og sorte mygglarver i den tro at de skal bli store en gang.

Real planterydding i 150-literen i dag. Jeg skjønner ikke helt hvorfor eichhornia'en ikke trives lenger. 2 teorier: Enten har utblåset på pumpen stått for høyt og dusjet dem slik at de har forblitt fuktige. Eventuelt kan det være aktuelt å skylde på anubiasen som stikker over vannflaten og sørger for at de klumper seg foran pumpen heller enn å flyte videre bort fra den. Vi håper det går over. Det ble en smule eutanasi under slamsuging også. Fikk med en svært sjaber, og delvis spist, tetra i slangen og måtte avlive fyren. Så fikk man spart ham for noen timer ekstra med plager.

Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre med barbene i det karret. Det er det eneste frafallet jeg har for tiden (i noe karr) og jeg skjønner ikke helt hva det kommer av. Men det som er klart er at det er lite poeng i å fylle på den stimen noe ytterligere. Da får man heller finne en annen plass til dem/selge dem for så å finne en annen hovedfisk i 150-literen. Hmmmmm.

Tror nok jeg ville uroet meg litt om mine apistoer til stadig var i vannskorpa. Jeg med min tanke gang ville da tatt noen tester av vannet, men det er nå meg.

Tror nok at jo lenger en er i denne hobbyen, dess mindre handler en i butikker, og da mener jeg fiske kjøp. Siste året har jeg kun handlet en tri med apistoer i butikk, og antar med den erfaringen at det går minst et år til før jeg gjør det igjen.

En finner fort ut at Norsk oppdrettet fisk holder en mye høyere kvalitet, at privat kjøp er billigere og at auksjoner er også billig, i tillegg til at som følger en slik auksjon.

Vet mange som bytter fisk og gjør det selv. Om ikke lenge går det noen bitaeniata ungfisk ut her, og en ny apisto art kommer inn. Nope, butikker er ikke lenger det det var for meg
Det kan nok være et godt innspill. Men de er ikke oppe for å snappe luft, da slår alle varselslamper inn. De ligger bare generelt litt høyere i vannet enn jeg har vært vant til fra apistoer.

Hehe. Det var den opalen av borellii det? Som døde snarligen? Det er første privatkjøpte apistoer jeg har nu så litt spent på det contra tidligere erfaringer.

Det kan nok hende du har rett der også. Jeg ser jo at de fleste i foreningen er mest opptatt av å kjøpe av hverandre og om de kjøper fra guikk er det gjerne gjennom en bestilling og ikke fordi de tilfeldigvis har noe inne som faller i smak.
Snøft!

Det er jo nesten ironisk. Man setter opp et kar for apistoer på et sted som skal gi mest mulig ro (og best mulig utsikt for meg), innreder det for å ivareta hensyn som strøm i vannet, hjemmesteder, frihet fra brysomme andre fisker, PH etc. Og fisken forvitrer jevnlig. Så har man et par MacMasteri i jobbkarret som i hovedsak er ment til pynt. Og vips: Full lek. Ordentlig huskestue hos Macmasteri i dag med en hunne som har tilbragt 90% av tiden i kokosnøtten mens hannen har flydd ut og inn samt jaget tanichtysq Hunnen har ikke vist antydning til farge før i dag. Fortsatt er det stusselig med gult til apistodame å være men til gjengjeld er hun tindrende klart rød i finnene. Svømmer i alskens rare formasjoner og vinkler gjør hun også. Bedrøvelig at det er så hektiske dager på jobb, all den tid det fører til at jeg ikke får fulgt med så meget som ønsket. Nuvel. Hadde en liten stund efter utlogging.

Ellers har jeg i dag lært meg at øksefisk er helt uinteressert i mat som forlater overflaten. Nesten latterlig hvor konsekvente de er på akkurat det. Men papagei nyter dette i fulle drag og mumser all artemia uten snev av dårlig samvittighet for de små hopperene.
Er det Ap. borelii som sakte forvitrer?

S
Neida. Tenkte på panduroen. Jeg hadde jo et godt antall av dem i 70-literen uten hell. Papagei i det karret nu.
Da satser vi på en hyggeligere erfaring med dine Ap. sp. "Papagei" Truls! Må si at min erfaring sålangt er at de er av den mer lungne sorten. Har kun et par, men opplever den klassiske "jagingen" langt mindre hissig og sjeldnere enn hos mine andre arter. Skal bli artig å følge dine!

S
Foreløbig er det jo bare en som er voksen nok til å tenke hissige tanker. I det store og det hele har han vært lite interessert i å jage reker så langt og han har absolutt null interesse av øksefiskene, men det hender han jager litt på de små apistovennene sine.

Jeg håper jo i det minste de blir sinte nok til å jage apistoer fra eventuelle kull siden.
Hmmmmm.

Undres meg litt om karret oppe trenger en dyr akvadekor-bakgrunn. En som kan passe til ferskvann nu og saltvann siden. MEN jeg er litt engstelig for hvor nøyaktig disse tingene må skjæres til. Pinlig å bomme når man først skal gjøre noe dyrt og ordentlig... Får lese meg opp litt her skjønner jeg. I mellomtiden må det handles akvariematter karret kan stå ordentlig på.... Pumpe og kolbe har jeg fra før. Lurer dog på om jeg er short en sekk med Biltemasand... Da blir karret uansett ikke iverksatt før storauksjon på Moss, men shift la gå. Moro med auksjon. så gjenstår bare den indre diskusjonen rundt hvorvidt jeg bare skal bestille matte og litt småtteri eller satse på at Dahls er freidige nok til å kjøre søndagsåpent i forbindelse med auksjonen.
Så lenge du ikke lærer deg å oppbevare fisk i bøtter og boksered luftesten og daglig vannbytte, så burde du klare deg. Er forferdelig skummelt når det hoper seg opp med oppbevaringsfisk som man bare måtte ha mens man ventet på at karene skulle bli klare *møkkareol*
Hehehehe. Ingen bedring ennu?

Er ikke hjemme nok til å kunne kjøre daglige vannskifter. Dessuten mistenker jeg at minst 1 bisk hadde kommet til å anse det som vannfat...
Voldsom høst
Tre akvarieauksjoner på kort tid... Nesten en per karr. Nuvel, så ille er det vel ikke. Skjønt kjøpene begrenser seg. Helt flink gutt klarte jeg ikke være. Det ble gulltetra til selskapskarret i stuen for å fylle opp stimen litt samt en diger Echinodorus "Red Special". Tok også med meg 4 små skjell for å se om de kan holde Krigssersjanten med selskap.

Ellers var det en koselig tur med noe kjentfolk og mye nytt. Man var ikke helt heldige med starten på auksjonen i Moss, men det tok seg opp efterhvert og generelt ble det oppnådd gode priser der (i det minste var det mitt inntrykk) slik at de tilsynelatende traff forholdsvis godt på objektene i forhold til kjøperne som hadde møtt opp.
Det er visst i helgene (når ingen passer på) at det skjer ting i jobbkarret. Muligens en konsekvens av vannskifterutiner som faller på fredag?

Okkesom. I dag har Macmasteri-hunnen vært briljant i sin fargefremtoning. En ting er de sitrongule hunnene men denne har vært flamme farget på kroppen med sterkt røde bukfinner. Hannen er ikke i nærheten av hennes prakt per nu og fremstår heller blass. Sint er hun også og finner seg ikke i at micagemmaene hverken leker (et par av dem har det veldig skøyalt for tiden) eller forfølger discusbits ned til hulen hennes. Det eneste som kan blidgjøre henne er om hannen kommer på besøk. Da stiller hun seg på skrå over den godt gjengravde hulen og viser seg frem fra sin aller beste side.
Ellers går tiden hennes med til vedvarende spytting av sand fra hulen og ut. Tydelig at kvinner som starter familie vil ommøblere enten det er folk, fe eller fisk. Så får vi bare håpe at det ikke blir med ommøbleringen.
Jeg tror det skal bli bra med helg for Macmasteriene for nu er de uinteressert i hulen og hunnen er blass igjen. Hannen har vel ikke helt sluppet taket eftersom han patruljerer med litt temperament men det kan vel generelt virke som om toget har gått for denne gang. Så venter man i spenning.

Ellers er det snart jule- og jubileumssamling i LOAK. Det kan vi like!
Det å ta ryggen rett før helgen er vel bare sånn det skal være. Nuvel. Piller og hvile er jo også noe å ta med seg. Men i morges var faktisk ikke formen verre enn at jeg fikk iverksatt et lite eksperiment. Jeg har slitt med "brun snø" i 270-literen, som i særdeleshet har fått planter (spesielt mose) til å se veldig lite delikat ut. Jeg har vel ikke hatt noen bedre teori enn at AM-Tec'en som sitter i rett og slett ikke gjør god nok jobb. Jeg kjøpte en ChristalProfi som var ment å kjøres i 150-literen. Dessverre lot ikke den pumpen seg montere uten å tømme og flytte karret og det er per nu ikke aktuelt. I stedet har jeg nu satt den i 270-literen i tillegg til AM-tec'en for å se om dette kan avhjelpe problemet med den brune sne.

Ellers er det lite å melde. Det er fortsatt et år eller så siden sist det døde fisk i 270-literen, sp.papagei og øksefisk lever i full harmoni i 70-literen (selv om apageiene fortsatt ligger mindre langs sanden enn hva jeg er vant til fra apistoer) og 150-literen er en selskapssuppe av dimensjoner. Men metaene har blitt vesentlig mindre sky i det siste og det kan jeg like.
Plask
Hva skal man vel med stillegående pumper når man har nøkkelhullciklider i lek? Det plasker og spruter mens den største hannen jager den ene hunnen rundt, til stor forfjamselse for kileflekkene. Sjelden jeg har sett dem såpass aktive som nu. Vrengte gjeller og det som ser ut som ennu hovnere lepper viser at hannen brisker seg voldsomt. Litt til pass for Thorichtys Meeki'ene som har bøllet med dem tidligere at de nu får på pelsen. Tydelig at de som til en hver tid er mest lekne er de som styrer karret.

Under vannskiftet i 70-literen i dag fikk jeg endelig se øksefiskene under overflaten. De stilte seg opp 5-10 cm under overflaten i noe som lignet på en militærformasjon og stod der i flere minutter. Helt og fullstendig i ro. 8 av dem i det minste. De siste 2 lette ufortrødent efter noe spiselig. Hann-apistoen i det karret har endret drakt frem og tilbake de siste dagene og de 2 småttisene har måttet finne seg i litt jaging. Fortsatt er de mer rundt midten og topp i perioder uten at jeg helt kan forstå det. De trekker aldri luft, jager ikke øksefisker og trenger ikke lete efter mat der. Vannverdiene er også fine. Det varierte kostholder virker ikke å gi de minste all verden med vekst, men de er jo søte som små også.
her har vi den amorøse... [External Image]
Et par bilder av den store papageien.

[External Image]

[External Image]
Styremøter i akvarieforeningen er jo ingen sak når man har dem hos Jan. Både servering og ikke minst ny omvisning i et flott akvarierom (veldig misunnelig). Da fikk jeg omsider skaffet en liten gjeng med venner til Krigssersjanten. Selv om han er en puslete Betta nekter jeg å tro han skal ha juling av en gruppe med corydoras sp. black.

Han hadde noen morsomme stimfisk under oppvekst jeg vil ha også. Dessverre vil ikke det la seg gjøre før jeg har nye karr oppe. Snøft. Nuvel. Vi får håpe han holder liv i stammen til jeg har plass. En herlig grønnaktig rasbora, mulig det var denne
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap