Hattemannens akvarier (side 18)

Truls O. Bjørhei
En herlig grønnaktig rasbora, mulig det var [URLBLOCK1]

Den har jeg sett bilder av før. Er den så grønn i virkeligheten, så er det jo en liten juvel Skjønner godt at du ville ha den
Hei du.

Den var minst såpass grønn, eneste grunnen til at jeg er litt usikker på om det var rett er at jeg synes den så litt større ut enn det som er beskrevet på akvaforum. Men det skal jeg løse ved å sende Jan en mail. Usikkerhet er bare tull når det finnes faktakilder. Han hadde en hel tank full av yngel av disse.
Undres meg på om vannbytter kan være apistotriggere... eller om de bare ønsker ro. Som vanlig har det vært null aktivitet på Macmasteriene på jobb i uken. Men når jeg dro innom jobb i går for å efterfylle Catappa så var hunnen dypt oransj der hodet hennes tittet akkurat opp av hlen.

Papageiene på sin side vokser fortsatt litt tregt, selv om den en av småttisene faktisk farget ut litt gult tidligere i uken. Så da kan vi være sikre på at det er minst 1 dame av de to. Øksefiskene er fortsatt 10 så mine gamle minner om at disse skulle være så sarte ser ut til å være overdrevet. Det er blitt mer pludrete å holde på i det karret eftersom jeg ikke lenger kan ta av lokket fullt og helt, men definitivt mer liv med dem oppi der. Dessuten går de kun ned fra overflaten når de er fullstendig vettskremt så ingen grunn til at apistoene skal finne dem forstyrrende i forhold til eventuelle forplantningsplaner.
Har ofte opplevd den herlige Apistodansen etter vannskifter Truls... Herlig
Ja... Sjelden jeg har fått den med meg i det karret eftersom de som regel er i "avsluttende fase" når jeg kommer tilbake på mandag. Men Macmasteri-hunnen er vesentlig mer oransje enn jeg er vant til. Får håpe de får til noe konkret også da. Mer moro med liv om de skaper litt liv... Pun intended. Dessuten er det bare tanichtys micagemmae i det karet (samt masse mose) slik at det bør være tålelig gode oppvekstvilkår.
Hun er egentlig mer oransj enn dette, men dårlig kamera og dårlige lysforhold får henne til å se gulere ut. Men fargen på finnene under kan stå som eksempel.

Apistogramma Macmasteri

[External Image]

[External Image]

[External Image]
[External Image][External Image]
[External Image]

Bilde 1 her er vel mest representativt for Macmasteri-hunnens farge. Hele kroppen hennes ville sett ganske slik ut... om man hadde et bedre kamera.

Så får man vel også slenge med et bilde av herren
Herlige bilder på nest siste innlegg Truls! Tøft med "nedgravd" hule. Dessverre ser jeg ikke de siste bildene du la inn... snufs
Takk. De har flyttet MYE sand for å få det slik. Så nu er jeg veldig forsikt med rengjøring. Jeg er dog litt usikker på om det er lagt noe egg på noe som helst tidspunkt eller om de bare fjaser og har seg av ren forlystelse.

Får du ikke opp de tre siste? Hvilken nettleser bruker du? De har jeg lagt inn med fullstørrelse i innlegget...
Hmmm... Sitter med IPad'n. Skal koble meg opp med pcen etterpå og sjekke.

Nu får ikke jeg dem opp heller faktisk... what ze hell... merkelige greier...
En gang til
kommer bildene fra annet sett

[External Image]

[External Image]

Hunnen på det lille bilde nummer er egentlig såpass oransj som bildet kun rettferdiggjør på buken over hele kroppen. Lite gult å spore med det blotte øyet når hun er nøden nok...



La inn noen "oransje" huer på tråden til Loffa. Synes nå selv at huene er fantastiske, uansett gulfarge - mangfoldet er herlig hos denna arten!!! Artig når det i tillegg legger seg et gyllent skinn i drakten samtidig. Da snakker vi den store gull-medaljen . Har dog til gode å se Ap. atahualpa-hunnen i leksbunad. Selv om harmoniene har steget et par grader i riktig retning. Only thirteen degrees left, I think...

S
Enig med deg der. Har jo sett at både du, LOFFA og Lachris har noen ekstremt gule damer så artig at min ene kjønnsmodne er hot-rod rød. Kanskje jeg bør kalle henne Daisy-Mae.

Håper det er noe liv i leiren når jeg kommer tilbake på jobb i morgen. Det har vært farger og lek lenge, men vanskelig å vite om/når det er lagt noe egg.

Ellers døde min hanne av trichogaster leeri i går. Første dødsfallet i 270-literen på over et år. Det var en forholdsvis gammel mann så jeg tar det med fatning foreløbig. Det så også ut som han hadde fått seg et sår, men det kan jo ha vært en sinna ciklide post mortem (fant liket rett ved eggleggestedet deres).
Yngel
Vel tilbake på jobb så jeg straks en enslig yngel svømmende rundt i toppen av mosen. Umulig å si om det er micagemmaene eller apistogramma, men gjetter det er snakk om micagemmae utfra at den var høyt oppe i karret og at apistohunnen virker mindre oransje og hulen er ikke fullt så tett som den var. Uansett regner jeg med den ender som mat under omstendighetene. Det er jo et digert kratt av mose og anubias i en rot som den/de kan gjemme seg i så en viss mulighet for overlevelse er det vel alltids. Uansett første gang i 2012 jeg har sett yngel i noen av mine karr. Bedre sent enn aldri.
Enten er både apisto og micagemmae totalt uinteressert i å spise yngel eller også har jeg en liten houdini. Efter en juleperiode med mindre oppmøte på jobb (naturlig nok) tittet jeg masse efter den lille fyren/damen i går uten hell. Jeg antok da at den hadde lidd en naturlig og smakfull død. Men den gang ei. I dag så jeg den lille rakkeren igjen. Moro! Godt man hadde egnet for til oppbløting i tilfelle.

Ellers er apistoene fortsatt veldig fargerike og micagemmaene fryktelig aktive og endrer farge støtt og stadig så i sannhet et spennende karr. Jeg kunne vel tenkt meg å dumpe et par amanoer oppi der for å bli kvitt litt alger, men så lenge det er lek på alt jeg har (og yngel) så synes jeg det er risikosport...
1 har blitt 2! På fredag kunne jeg faktisk se 2 småtasser. Så enten har de vokst litt så de er lettere å få øye på eller også må det tittes oftere. Jeg har ingen tro på at det er flere der nu enn når førstemann dukket opp all den tid det er de 2-3 samme micagemmaene som styrer med sitt og ikke minst bare 2 Macmasteri. Uten at jeg har særlig greie på apisto-yngel all den tid jeg aldri har hatt det virker det rart for meg om de skulle oppholde seg i øvre femtedel av karret selv om det er der de beste gjemmestedene er. Realistisk sett vil jeg vel aldri finne ut med sikkerhet hva det er, men moro så lenge det varer. Hadde faktisk glemt hvor skøy det er med yngel all den tid 2012 gikk totalt uten... straffen for å ha for mange selskapsakvarier antar jeg... samt tidenes mest impotente og puslete betta splendens...
Krig
Ka farsken... plutselig har de to voksne ancistrusene mine lagt hverandre fullstendig for hat i 270-literen. De har virvlet opp sand på et område på 10x3 cm og banker løs på hverandre (såvidt jeg kan bedømme). Grunnet massiv størrelse på barter kan jeg ikke tenke meg at det er lek mellom forskjellige kjønn heller. Resten av befolkningen holder meget klokelig god avstand.

Om noen har tips tar jeg gjerne mot. Dersom de skal fortsette på denne måten er det mildt sagt ikke helt optimalt for resten av karret.
I dag var det LOAK-møte og det kan man like. Mer sosialt denne gangen, uten noe faglig foredrag. Koselig det også.

Mer relevant er dog at jeg fikk pratet litt med Roar som solgte meg micagemmaene. Efter å ha fått sjekket litt yngeladferd og konferert med en som har mer greie på denne fiskens lek og yngeladferd enn meg kan jeg konkludere med at det er micagemmae-yngel jeg har. Snurrig det der. Kjøper et par apistogramma som leker i ukesvis for å ha sammen med en stim småfisk som mest er der som passende apistogramma-påfyll... og så er det stimen som leker. Nuvel.

Litt nedtur at vårens storauksjon kolliderer med Londonturen min. Hadde gledet meg til den. Men sånn får det gå fra tid til annen. Snufs...
Det å bytte lysstoffrør er jo nesten som å få nye akvarier. Belysningen blir en helt grunnleggende annen. Særlig i apisto- og jobbkarret har det vært veldig gule rør og ved å få inn Life-Glo har begge karrene fått et mer "blankt" preg med visse isnitt av grønt og lilla. En klar forbedring. I forhold til karret på jobb har jeg også et lite håp om at algeveksten skal hemmes noe av dette.

Der lever forøvrig den vesle tassen i beste velgående. Selv om det ikke er direkte synlig er det liten tvil om at han vokser. Innledningsvis kunne jeg bare se ham fra toppen, men nu ser jeg ham stadig ved vanlig innsyn fra siden. Sånn skal det være!

Macmasteri-damen i samme karr har tatt på seg leksdrakt og funnet tilhørighet i hulen igjen. Jeg tror hun har sviktet litt som ingeniør denne gangen dog. Hun har laget en diger haug foran hullet på toppen av hulen, men ikke tettet igjen hullet i "strandkanten" godt nok. Nuvel. Hadde jeg hatt et forstørrelsesglass ville jo akkurat det økt mine muligheter for å se om det var noen egg der eller om de bare har seg for rekreasjonens skyld.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap