Hattemannens akvarier (side 23)

Så var omsider elektriker på plass og festet meg 4x4 med kontakter til reolen. Ikke mange minutter efter at han var borte, koblet man på vannsystem og feide den full av vann. Den var genialt i vater med null innsats og holdt seg slik under fylling. Slikt må man jo elske.

Jeg slet litt med å forstå hvordan forrige eier hadde brukt hyllesystemet ut fra hull borret etc men det gikk seg til omsider til. Den er litt i overkant "snug" for at det er enkelt å få gjort korrigeringer, hvilket er litt irriterende eftersom ejg har 1 pumpe som lager litt mer lyd enn jeg liker og således sikkert hadde trengt å demonteres og flikkes litt på. Men det får bli i morgen.

Jeg merker dog at det er kvalitet jeg har kjøpt. Alt fra festeanordninger til pumpens indre viser at de har tenkt på, og tatt seg råd til å lage, noe ordentlig. Jeg er litt bekymret for om jeg klarer å få vannstrømmen passelig jevnt i hele karret. Ønsker jo ikke å blåse fisken i pumpehjørnet veggimellom for å gi fisken i motsatt hjørne en liten bris. Forrige eier hadde "full pupp" i begge ender eftersom han kjørte L-maller så det han omgikk problemet på den måten.

Ellers kan ting tyde på at kampfiskene mine har lagt egg efter omtrent en uke i samme karr. Hunnen ser betydelig mindre ut i buken og hannen er fullstendig og 100% fokusert på hva som skjer i redet. Jeg har aldri hatt egg på denne typen før så jeg aner ikke hvor tydelig man skal kunne se om det er egg der. Dog virker det som om han jager noe hvitt og lite nedover med jevne mellomrom og tasser opp til redet med dem igjen. Det er jo lovende adferd. Så får vi se hva dette leder til. Jeg har egentlig ikke noe annet sted å ha hunnen per nu, men i ytterste nødsfall får hun forsøke 270-literen. Foreløpig er dog ikke hannen sintere enn at hun får fred om hun holder avstand.
Så til dagens målinger. No3 som er det mest sentrale per nu eftersom dette er den verdien jeg har som er foranderlig. Jeg regner ikke med at springvannet endrer verdier fra tid til annen (skjønt litt målinger må til for å være sikker). Håper fortsatt at det skal være mulig å få hatt fisk i reolen til neste helgs storauksjon, men dagens resultater var ikke bare oppløftende.

1.etg - No3 = 15
2.etg - No3 = 30-35
3.etg - No3 = 0-5
4.etg - No3 = 35

Jeg skjønner ikke helt hva som skal gjøre at det er så store forskjeller her. Jeg husker at selger hadde glemt å tømme den ene pumpen men det gikk flere uker fra demontering hos ham til pumpene gikk hos meg, så det fremstår lite trolig at det er noe som har overlevd av bakterier...
Hm. Ph må definitivt måles på nytt. Finner det helt utenkelig at det skal variere så mye mellom 4 karr med samme vann. Rett nok har 1 etg en annen sand enn de tre andre, men et avvik på 1.5 fra øverste til laveste må være galt. Nuvel. Da måler vi på nytt i morgen. Skjønt det er uansett gode apisto-nyheter om PH ligger på 5-6 her.

1.etg - Ph = 6
2.etg - Ph = 5
3.etg - Ph = 6.5
4.etg - Ph = 5.5

Ellers har kampfisken klekket eggene sine nu. Hannen er mindre aggressiv overfor hunnen enn jeg hadde fryktet og foreløbig er det lite problem å ha henne i samme karr. Men får se. Ideelt sett skal jo begge flyttes ut om 1-2 dager og det kan bli en utfordring.

Men første gang med betta-yngel så definitivt skøy!
Grattis med reolen og kampfisk yngler.
Jeg plukket ut kun 10 egg til eget akvarium ettersom jeg skulle selge akvariumet og at jeg ikke hadde mer plass enn det om det skulle komme mange hanner. Spiller ingen rolle om dem bor i 30l eller 200l om hannene går til angrep på hverandre så følg godt med og skill dem da de begynner å sloss. Litt knuffing gjør ingenting ettersom det er naturlig for dem å vise rangering. Du får poste noen bilder av herligheten etterhvert når du får tid da

Om du har tilsatt røtter i noen av karene så senker også det ned ph'n.
Tusen takk. Men lot du foreldrene være med ynglene?

For min del har jeg ikke rørt eggene så nu er det bittesmå yngel i karret sammen med foreldrene. Regner med de blir mat snarligen...

Har tilsatt røtter i 2 av karrene i reolene, men egentlig ikke i de som har lavest Ph.
Merkelig ang ph'n da, men nå er jeg langt ifra noe expert eller flink da det gjelder sånt

Nei, jeg fjernet eggene ifra foreldrene til eget akvarium.
Har lest meg til at først fjerner man hua da alle eggene er lagt så hannen hvis ikke blir det mat ja. Så sant dem ikke kan gjemme seg ett eller annet sted. Men alle neontetraene mine lå under skumrede med munnen åpen og tok imot det som falt ned og hannen ikke klarte å fange opp.
Av mat smuldret jeg opp Betta flakfór med mortel og avskallet artemia egg.
Gode tips! Tusen takk!

Har brukt avskallet artemiaegg tilført med sprøyte til vannet. Så får vi se hvordan dette går. Så lenge foreldrene har begynt en egg-legge-prosess er det jo sannsynlig at man får flere sjanser.
De to karene som har lavest pH har samtidig høyest NO3. Drister meg til følgende forklaring, basert på egne iakttagelser ved innkjøring: jo lenger nitrifikasjonsprosessen har kommet, jo lavere vil pH være. Årsak: selve prosessen fører til senkning av pH.

SilverShaded har forklart kjemien bak dette i en tråd, men husker ikke hvilken og klarer heller ikke legge ut om negative ioner etc. Men at det er slik, er jeg rimelig trygg på.

Hvordan er verdiene for NH3/4 og NO2?
Aha! Det hørtes jo logisk ut. Jeg hadde ikke vett til å se de forskjellige tallene i sammenheng. Har lest tråden til Silvershaded før, men husker den jo ikke sånn i farten innholdsmessig.

Har ikke målt NH3/4 eller NO2. Får dra meg en tur på butikken og skaffe skjønner jeg. Har kun til de jeg har målt samt GH.

Men da er det påregnelig at PH vil legge seg rundt 6.5-7 når prosessen er over all den tid nitrifikasjonsprosessen vil være "over". Kjekt å vite.

Intet er bedre enn å lære så man forstår heller enn bare å huske. Takk, Sigmund.
Som fryktet ble det 24 timer for lenge med kampfisken som ansvarlig forelder.

Men hadde ikke pumpen hjemme (på jobb) og med LOAK-møte (veldig koselig) rett efter jobb ble det ikke før man kom hjem at det var mulighet til å se på "gjennomtrekksyngelboksen". Da var en bunch av yngel blitt en trio. I det minste er de nu over i denne geniale lille oppfinnelsen så får vi se om det blir noen bittesmå venner fremover.

Har litt lyst på en av Rolvs små betta-damer med metallic-skinn i fargene, men per nu har jeg et fungerende par så da lar vi det være. Veldig spent på hvordan yngel blir dersom de vokser opp. Far er halfmoon, mor ukjent. Far knallrød, mor brunlillablå. Vi håper på det beste inntil videre.

Og gleder oss til storauksjon førstkommende søndag! Virkelig et av årets høydepunkter! Oppfordrer alle til å ta turen til Kløfta. Om noen har problemer med å komme seg dit er det sikkert mulig å skaffe seg skyss fra Lillestrøm. Skriv i LOAK-tråden i såfall.
Det kan se ut som om de 3 bekreftede småttisene av betta splendens jeg klarte å flytte er tapt. Trist. På den mer positive siden har hannen allerede bygget nytt skumrede efter at jeg raserte det forrige for å få med resten av yngelen. Så vi får tro det kommer flere sjanser.

Ennu mer positivt er det at LOAK's storauksjon er i morgen. Eftersom jeg var i London forrige gang er det jammen på tide nu. Reolen er øyensynlig ikke 100% klar ennu, men det får så være. Prosessen virker dog å være på rett spor selv om ting kan tyde på at jeg hadde målt feil i det karret som hadde 0 for en uke siden og 10 nu.

1.etg - No3 = 10
2.etg - No3 = 25
3.etg - No3 = 10
4.etg - No3 = 25
Hmmmmm. Usikker på hvor skøy det blir å ha L-333. Foreløbig har jeg sett dem 1 eneste gang siden søndag og det var i dag fordi jeg skulle skifte ut mangrove-roten i karret. Begge hang på undersiden av den (det eneste stedet i det akvariet de vil være 100% skjult). Vi får håpe de blir mindre skjult efterhvert.
Ikke har de lurt Vipachipsen sin heller. Mon tro om de ikke liker slikt eller om de foretrekker mangroverot i kosten. Vi får forsøke noe annet litt senere.

Ellers har papagei-damen bygget en diger sandhaug igjen (skal se om jeg får lagt inn bilder siden) og hannen har økt aggresjonen sin. Nesten moro å se den yngre hannen forsøke lure ham. Synes litt synd på ham dog. Burde strengt tatt hatt en hunne til yngstemann og satt dem i 120-literen i reolen sammen. Men apistoer selges oftest i par eller trioer så får se hva som dukker opp der.

Det kan se ut som om den gruppen med Thorichthys Ellioti jeg kjøpte i sommer var triste ting. Alle 5 er nu døde og den ene jeg hadde fra før lever. Vi får se om jeg finner igjen noen slike senere. Har jo satt inn Rio Seco-Xiphophorus hellerii til dem så tragisk at de bare forsvinner. Lurte litt på å sette de 2 som var igjen i eget karr en stund eftersom de har vært flinke til å legge egg, men så enkelt skulle det altså ikke være...
Litt kjedelig med fisker som er gjemt hele tiden ja
Men de få gangene dem er fremme så er det Åååå så nydelig dem er..

Trist med døde fisker
Ja... Blir jo litt til at man sniker seg rundt stadig vekk for å se om man får et glimt.

På tide med litt bilder!

1. Papagei-damen viser frem ingeniørverket.
2. Hannen sniker i det fjerne
3. Hannen patruljerer.
Her er forøvrig reolen ved oppsett:

Nydelig hanne og hua hadde en utrolig vakker leksdrakt.

Hvordan går det macene dine da? Har hua fått noe liv i gubben?
Takk! Så på FB at jeg hadde postet bilde av ham når han var yngre og mer stutt. Søt gutt.

Det hender hun klarer å friste ham litt, men som oftest gjemmer han seg i ferskvannstangen mens hun bøller med micagemma'ene...

Nye målinger i reolen

1.etg - No3 = 20
2.etg - No3 = 25
3.etg - No3 = 10
4.etg - No3 = 25

Med andre ord null und niks progresjon. Økningen i 4.etg kan nok skyldes foring som ikke ble spist. Har kjørt ekstra vannbytte der i dag og efterfylt i de 3 andre.

Ellers er kampfiskhunnen rund og fin igjen og hannen har sporenstreks svart med å bygge rede. De jager hverandre litt rundt ellers og viser seg frem fra sin flotteste side.

I samme karr går noen små lilla eplesnegler jeg kjøpte på LOAK's storauksjon. Ikke for min egen del men til en venninne og hennes datter som jeg har hjulpet basillen med å bite. Tihi! Dog må de få kjørt inn sitt karr først slik at ikke motivasjonen svinner efterhvert som fiskene dør.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap