Hattemannens akvarier (side 24)

Hei.

Du sier du har null og niks progresjon i No3 i reolen din. Hvilken progresjon forventer du og hva gjør du for å få progresjon av No3 i karene?


Hilsen
RHD
Jeg har ikke valgt salmiakk-kuren, men hatt små mengder mat i karrene med jevne mellomrom. Mulig jeg har misforstått noe, men trodde at over en periode på 5 uker skulle karrene være innkjørt selv uten at det ble tilsatt salmiakk etc.
Når du skriver "selv uten at det ble tilsatt salmiakk etc." tyder det på at du ikke har gitt bakteriefloraen nok næring. Det å ikke nødvendigvis være salmiakk (ammoniakk) direkte, men i et hvert fall regelmessig annet organisk materiale som kan brytes ned til ammoniakk, gjerne fiskefor, selv om det tar litt lenger tid fordi dette først må brytes ned til ammoniakk.

Om du har gitt for lite/for sjelden, kan det hende at bakteriene ikke har fått tilstrekkelig næring til å formere seg i ønsket grad.

Les gjerne mer om innkjøring, det vil kunne gi en aha-opplevelse eller to.
Har lest artiklene tidligere, men "torde ikke" gå på salmiakk-kuren eftersom det er ting jeg har lite greie på og jeg er litt sikkerhetsorientert av natur.

Da er det nok som du er inne på at jeg har gitt for lite næring og heller får "fore" vannet oftere inntil det kommer bedre tall. Hadde 0 i det ene karret en periode. Men har nok ikke helt skjønt (før nu) at det må gis en liten smule mat med jevne mellomrom selv om man bedriver langvarig innkjøring uten fisk.
De No3 (nitrat) nivåene du måler virker jo normale i ett innkjørt kar. Er det No2 Nitritt du mener ?

Slik at NH3/NH4+ omdannes til No2 men ikke til neste trinn No3 nitrat ?



Hehe. Tror faktisk du er inne på noe sentralt der. Jeg har rotet med nitritt og nitrat *blush* og tenkt at nivået skal være 0.

Det er No3 som er målt helt vegen.

Sorry. Skal gå to runder rundt bordet i skam...
Shit happens

Jeg ble bare litt usikker når jeg leste tråden din, og ble litt usikker på
om jeg hadde gått glipp av noe.

Men siden det er No3 så er jo prosessen i gang.
4 runder Truls, en pr kar

Det du kan gjøre nå for en sikker, enkel kontroll, er å ha i 3 ml salmi pr 100 liter vann i karene dine. Om du 24 timer senere måler null for NH3/4 og NO2, er karene innkjørt. Viser det litt av en eller begge, er du ikke helt i mål. Da må du fortsette slik du har gjort en stund til. Ta deretter for sikkerhets skyld en ny, maken test.

Hva med noen nye bilder av hvordan karene i reolen ? artig å følge med og få ideer
Det geniale med Salmi er jo at man slipper tvilen, tilsetter man etter oppskriften og NH3 er 0 neste dag er den delen av prosessen i boks. Er nitritt også 0 etter en stund er man ferdig. Ikke mer å lure på, og nokså mye fisk kan flytte inn på en gang.

Alternativet er jo å mate med den mengden fiskefor man har tenkt å mate fisken man har tenkt å ha i karet med ettersom det er størrelsen på kulturen man trenger. Sånn cirka. Er riktignok ikke petimeter på alle områder i livet, men det blir i overkant omtrentlig for meg
Hmmm. 3ml salmi skal jeg kunne fikse.

Har tydeligvis kjøpt feil test i sin tid og så av gammel vane kjørt på med testing.

Flere bilder kommer nok når det er utvikling. Per nu er det jo mest røtter og sten i tillegg til noen få planter (som får 5W hver inntil videre).

Da blir det rett inn på hjemmesidene til Aquamanias. Salmiakk har man da alltids i hus. Huset er ikke ordentlig rent før salmiakken river i flimmerhårene.
En omgang med støvsugeren og en skål salmiakk under sofaen gjør underverker om du er i tidsnød .

Pass på at det er Salmi fra Lilleborg, den inneholder kun vann og ammoniakk, fri for mulige vaskemidler.
Den hadde jeg faktisk fått med meg. Men viktig tips. Meget trist bakteriekultur om man får med seg litt såpe...

On a slightly less embarrassing note er jeg litt bekymret for pumpen jeg har kjøpt til min fraseparerte kone. Hun har ingen stor interesse av akvarier men synes 150-literen som stod i vår felles (nu hennes) stue er et veldig pent møbel og vil gjerne beholde det. Greit for min del, men da må det settes opp på en måte som gjør at det ikke blir en henrettelsestank for alskens fisk. Ergo slutt på innvendig pumpe som må rengjøres hver 14. dag og inn med Eheim utvendig pumpe som går i flere år uten å trenge vedlikehold. Å bytte 1-2 bøtter vann i uken klarer hun, men jeg har ingen stor tro på at hun kommer til å rense blåsvamp flere ganger i måneden. MEN; bekymringen er relatert til slangenes lengde (kjøpt brukt). For min del har jeg alltid litt ekstra slangelengde. Det tror jeg ikke det er i dette tilfellet. Og eftersom dette er et høyt akvarie tillater jeg meg en viss skepsis. Nuvel. Den som lever får se. Øyemålet mitt er såpass begredelig at jeg tillater meg i det minste et minimum av optimisme en liten stund til.
Lenge leve Aquamanias!

Bestilte litt forskjellig der. Hadde problemer med nettsidene men Boonyarit fersket at det var 1 bestilling som hadde gått inn flere ganger. Heller enn å banke av gårde på post fikk jeg beskjed om at han skulle ut og fly i mine distrikter (ingenlunde verdens navle) i går og lurte på om jeg heller ville ha "på døren levering" billigere enn posten tilsa. Sånt kaller man service.

Så da har man fått på plass T5-armatur til reolen samt litt mat og snacks. Jeg forsøker meg frem med kun ett rør i det ene karret. Det er helt åpenbart at den 5w IKEA-led-stripen som fulgte med blir for dårlig for plantevekst, men med såpass grunne og smale karr håper jeg i det minste at ett rør holder. I motsatt tilfelle får jeg kjøre på med 2 på de øvrige. Med unntak av karret L-333 går. De har ikke samme behovet for friske planter. Strengt tatt har jeg kun sett dem 2 ganger på 3 uker. Må se om jeg finner flere på OAK's storauksjon sånn at de blir mer synlig liv oppi der...
Øyensynlig har det startet kamp om å få legge flest egg i 60-literen efter at gruppen med corydoras sp.black hadde en pige som viste klart eggleggende takter i går. Jeg har hørt folk si at man plukker ut ett og ett egg og at de er lette å se. For min del ville jeg vært fullstendig sjanseløs om hun ikke hadde lagt et habilt antall på bladene til nymphaea lotus-planten jeg hadde oppi der. Da kan man jo fjerne bladene så får vi se.
Kampfiskene i samme karr bør begynne å bli klare for en runde til. Hannen har ikke gjort jobben sin og bygget skumrede, men hunnen er meget rund og gyteklar så han får få ræva ut av sofaen og starte jobben, den slasken!
Jeg hadde ikke før sutret over at kampfiskene så ut til å ha mistet litt interesse for egglegging før de var i gang igjen. Hurra!

Så får vi se om det bringer noe mer med seg denne gangen. Det ser ut ikke ut til å ha klekket noen coryegg enda, men vi får smøre oss med litt tålmodighet der også.

Snart er det Oslo-auksjon og da får man forsøke fylle resten av reolen samt bygge på de to L-333 som jeg ikke har sett annet enn halen til (i hulen). Kresne rakkare også. Lurer på om de spiser mest rot for de har sålangt hatt veldig begrenset interesse av alt for jeg har gitt dem. Tips taes i mot med takk.
Spennende å se om kampfiska får det til denne gangen da for at skumrede ikke skal gå istykker så bør det ha godt med fuktighet over rede. Om du har katappa blad så er det helt topp å bruke for å holde både fuktighet og skumrede ved like.

Tålmodighet er noe herk så lykke til
Takk! Catappa har jeg. Dog ser hoveddelen av redet ut til å klare seg. Har en anubias som strekker seg til vannflaten og fyren ser ut til å like best å bygge redet akkurat under vannflaten og bladet. Du tenker da å legge catappa over redet?

Er en forholdsvis tålmodig fyr så håper det beste. Har tenkt å fore med avskallet artemia denne gangen også men får vurdere liquifry om det ikke fungerer.
Om planten er stor nok på overflaten er sikkert den grei nok, jeg pleier å bruke både flyteplanter og katappa bladet for å være sikker. Har lagt merke til at med katappa bladet så blir skumrede mye mer holdbart og tykkere, med tanke på tempratur forandringer og fuktigheten over skumrede. Så jeg ville lagt det forsiktig over, men det er min personlig erfaring iallefall.

Vet at mange av de som driver med oppdrett av show kampfisker og sånt bruker halve isopor kopper for å holde på både tempratur, fuktighet og at skumrede ikke skal skli utover.
Kvadruppelargh!

Det later til å være lekkasje i andre etasje i reolen. Plutselig oppdager jeg at karret er kun 40% fullt. Den store gleden er dette øyensynlig har rent rett ned i karret under (har ikke kontrollert karrene på et par dager). Det negative i den forstand er at jeg ikke aner hvor lekkasjen er. Har markert av vannstand der den er nu i tilfelle lekkasjen er i overkant av denne og vannstanden således ikke vil falle mer.

Uansett må det repareres på et vis... Grynt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap