Hattemannens akvarier (side 3)

Stod mellom Corydoras sp.black og amanorekene.

For-tabletter stod på menyen og rekene har full effekt av at de har klør. Nafser tabletten mellom klørne og rygger av gårde i stor fart. Dessverre for dem er selvsagt coryene raskere og ikke minst mer skremmende så det blir mye andreplasser. Per nu vil også colisa lalia være med på ballet og da ser det ut til at både coryer og reker må vente pent på tur... Men de sirkler rundt tabletten som en skokk med haier rundt en person på blodfortynnende medisiner efter et nålestikk...
Avreise
Så blir det 5 dager uten akvarier. Hadde det ennu vært ferie men 5 dager på landsstyremøte og landsmøte er definitivt ikke avslappende.

Okkesom blir det da fort litt som må gjøres. Har startet med vannskifter men meget gjenstår. Heldigvis har vi ikke kjeller ennu så da er det bare 5 kar... hadde hatt fulldags jobb med egen kjeller. Dog er det ikke bare work. Har også fått fristet frem amanoene med litt squash i dag. Armer og ben går i ekstrem fart og de ønsker tydelig å strippe den til skallet før deres nemesis (i matfatet) Skallmann kommer og tar sin rettmessige (store) del.
Bedre samvittighet
I går kom det folk fra Bjørkelangen og hentet min praktbotia. Den har gnaget samvittigheten min en stund. Den fulgte med 70-literen min og har gått i 150-literen siden. Eftersom det er en stimfisk som trenger større plass var derfor gleden stor når jeg på julemøtet til LOAK fikk tilbud om at noen ville hente den. Så nu får den gå i stim og vesentlig større karr.

Ellers har min betta splendens hann "Colonel Notafraggel" bevist at han ikke er hippie. Definitivt war foran love når jeg hadde en hunn oppi til ham og vi får se hvordan jeg skal angripe dette fremover. Ser enkelte anbefaler å ha 1-2 hunner i fødekasse til skumredet er ferdig mens andre fremhever at dette kan gi en stresset og aggressiv hanne. Skal uansett beplante karret ennu tettere og se om jeg kan finne et par hunner av den dølle sorten. Da skal de i det minste ikke erte opp obersten med spennende farger.

Dessuten går tankene om et karr til, skjønt jeg vet at det ikke er plass. Snøft. Skjønt hadde jeg fått et karr til på plass ville jeg bare ønsket meg ett til efter kort tid. Mer snøft. Nuvel. Får i det minste tasse meg på loftet senere og hentet ned litt blåfilter for å ha i pumpene til 54- og 270-literen.
Atter en gruppe!
Efter måneder med leting oppdaget jeg Zoo-butikken på Sørumsand hadde Corydoras SP black inne. Hurra og mer hurra! Jeg hadde jo opprinnelig en gruppe på 6 som en sint gammel ancistrus-hunn plukket 2/3 av i nattens mulm og mørke før jeg fikk flyttet over overleverene. Nu har det gått 2 i 70-literen og det er ingen stor og glad gruppe. Med 8 skal derimot trivselsfaktoren stige. Vesenlig mer aktivitet nu og de vifter seg langs sanden i i lang, lang rekke. Herlig syn. Ikke rart jeg liker cory'er.

Ellers utvidet jeg stimen med sort neontetra i 150-literen til 25. Bare det største karret som ikke fikk, men der er det vel egentlig fullt også. Muligens med unntak av sandjegere. Har ikke sett noen kuhlii på flere uker og hadde opprinnelig 9. Ikke et godt tegn. Er jo klar over at de kan gjemme seg i sanden, men dog.
Gartner
Jeg er ingen stor fan av å stå med sprekken i været og kjenne vinden blåse, men som akvarist finner jeg likevel glede i gartneroppgaver. Javamosen er blitt uregjerlig i stue-karret og selv om både coryer og puntius titteya liker hulen formet av røtter og skifer ennu bedre med javadør foran måtte det ryddes opp litt.
Dessuten er det tydelig at de små pillene (tror det var Sera) jeg kjøpte til å ha ved røttene på min Nymphea Lotus har gjort underverker. Den vokser så gruselig for tiden at Eichhorniaene må sloss om plassen i toppen. Jeg tror vel strengt tatt flyteplantene vinner den kampen som de vil og det er her min luking kommer inn. Uansett er disse to i kombinasjon genial for å holde karret mørkt og man er nesten daglig nyforelsket i de to stimene med hhv sort neontetra og noe jeg mistenker er diamanttetra (stod sølvtetra der jeg kjøpte den) som kommer vesentlig bedre til sin rett i et mørkt kar. Det gjelder forsåvidt også trichogasterene som går der. Veldig fornøyd med beslutningen om å gjøre det karret mørkt, selv om det opprinnelig var tenkt for helt annen fisk.

Ellers har noe skjedd med Colisa-hannen som går i 70-literen. Han har et sår på ryggen. Har ikke sett noen plage ham og finnene (som normalt er første tapsområde for en fisk som får bank) er helt fint. Har lyst på nye damer til ham men om Viejita'ene driver colisa-jakt er timingen dårlig. Men uskyldig inntil det motsatt er bevist.

For øvrig skal LOAK til Dahl's i Moss. Jeg har aldri møtt Mr. Dahl og har ingen erfaring med hans butikk (hverken nuværende eller forrige) så det skal bli en snurrig opplevelse!
Boblegutter
gode dager! Colisa-hannen min er rene byggmester Bob om dagen og bruker mye tid på å blåse bobler i overflaten. Slikt kan man like. Foreløbig har han ikke tatt jobben like alvorlig som sin forgjenger og båret tomgods inn i boblehiet, men det kan det bli orden på. Det viktigste er tendensen.
I tillegg har Betta-hannen min akseptert sin nye frue. De svømmer rundt hverandre kun avbrutt av små øyeblikk av brusing fra Colonelnotafraggle. Ingen skumredebygging der ennu dog, så vi får se om ting kanskje går galt likevel.
Problematisk er det også at det nærmer seg storauksjon. Problematisk fordi jeg har veldig begrenset med plass. Med unntak av jeg kan hente inn et par algespisere til 150-literen så er det ganske fullt. O' sorg. Nuvel...
Truls O. Bjørhei
Problematisk er det også at det nærmer seg storauksjon. Problematisk fordi jeg har veldig begrenset med plass. Med unntak av jeg kan hente inn et par algespisere til 150-literen så er det ganske fullt. O' sorg. Nuvel...


Mer tid til arbeid, mindre tid til kjøp. Langt ifra problematisk,i alle fall for meg.
Nobelt...
men kjøpe er jo det skøyaleste av alt.

Ser dog poenget ditt. Definitivt enklere med arbeid når man ikke skal kjøpe all verden.

Fort deg å jumpstarte reolen så får du knapt tid til å jobbe.
Meh, kan alltid klare å stappe litt mer fisk oppi de nåværende akvariene. Det mer spennende er om det er noe penger igjen til auksjonen, da jeg kommer hjem fra klassetur til Birmingham lørdag tiende...
Oooo
Birmingham burde jeg absolutt vært. Har kun vært i London der borte.

Enjoy turen da og spar i det minste nok til litt ferskvannstang.
Lav ph
Jeg hadde håpet å slippe å dra meg ut i butikk så tett på auksjonen, men lite valg når PH i 2 karr har sunket dramatisk. Skjønner ikke helt hvorfor da oppsettet ikke er SÅ ulikt. Den største forskjellen er at de 2 karrene som har lav PH også har mest planter. Fordi de trives bedre der. Kranvannet holder alltid 7. Nuvel. Kalkstein it is, med mindre andre har ennu bedre forslag?

Umiddelbar løsning var 30% vannbytte i 70literen hvilket gav et temperaturfall på 3 grader. Så da er coryene i full fart for en stund.
Medisinering
Gnurr!

Min flotte colisahanne er definitivt ikke bra. På tips fra Stine Sofie har jeg nu medisinert med eSHa 2000 i karret hans. Karantenekarret har (som vanlig) levendefødende med hvitprikk så kan ikke flytte ham. Vi får tro både amanoer, coryer og øvrige colisa tåler litt medisin.

Dog er det oppløftende at formen hans tilsynelatende steg voldsomt efter gårsdagens 30% vannskifte. I går var han mye i ro rundt bunnen, mens han i dag er vesentlig mer opptatt av å svømme rundt og bølle med damene samt ergre seg over amanoer som tar de små malletablettene og løper av gårde med.

Jeg innrømmer en viss frustrasjon over colisa lalia og deres sykdomsbilde. Dog er de vel å regne som min favorittfisk så jeg vil neppe gi opp ennu, selv om jeg allerede har tenkt ut andre typer disker som vil passe i karret det går i nu om det nok en gang skulle ende med forferdelse.
Vær også nøye med vannbytter i tiden framover. Forslaget mitt om Esha 2000 er jo for å unngå sopp- og muggdannelse på såret, og det kombinert med ferskt vann burde sørge for at sårene leger seg bra En fugl hvisket forresten at vi sees i morgen, så da sees vi vel i morgen.
Både og?
Mener du jeg bør skifte vann i tillegg til medisineringen eller i efterkant av?

Morgendagen virker som en stor sannsynlighet.
Tredje dag med medisinering
og colisa-hannen viser ikke tegn til bedring. sårene har ikke blitt verre, men han er mer i ro igjen. Problematisk at jeg skal bort fredag-søndag men sånn må det bare være. Banker gjennom et 30% vannbytte i morgen og kjører på med mer eSHA2000. Så får vi se hvordan ting ser ut på søndagen.

Ellers er Colonelnotafraggle fortsatt en blid betta. Damen hans kan svømme rundt i karret en god stund av gangen og han vil bare vise seg frem fra sin aller flotteste side. Efter en stund blir han grinete og vil ha henne bort men uansett positivt at de kan sameksistere inntil han eventuelt viser "vokseninteresse" for henne.
Nix
Som "vanlig" tapte min colisa-hanne kampen. Damene er i kanonform og har vært det hele tiden. Jeg nærmer meg vel å revurdere colisa og bytte inn med en liten gruppe Mikrogeophagus ramirezi men jeg får se an litt om jeg kan stabilisere PH-verdier og forsøke en siste gang.
Loak-auksjonen over
Ble mest teknisk utstyr denne gangen. Dessverre så jeg når jeg kom hjem at den utvendige pumpen jeg kjøpte per nu ikke kan brukes. Det er rett og slett for trangt mellom veggen og karret med møbler til at jeg får trukket de nødvendige rør uten å flytte på karret.

Ellers kom jeg hjem til 2 døde Colisa lalia. Da er det tomt igjen. Merkelig. Verdiene skal være gode for dem og karret er spesielt tilrettelagt for deres behov. Må få målt verdiene på nytt eftersom både cory'er og guppy tydelig sliter nu.

Men auksjonen var gøyal for min del selv om det var min første som en del av de ansvarshavende. Det ble en lang dag (var på Kløfta 08.10) men når man fikk delegert arbeidsoppgaver man hadde grunnlag for å mestre i team med folk som er herlige å samarbeid med så ble det en udelt positiv opplevelse. Takk til Glenn og Stine Sofie for den biten og til resten av LOAK-styret (og ikke MINST de frivillige) for topp innsats!
Reker er hardføre saker
Men fiskebestanden har blitt redusert katastrofalt i 70-literen som følge av infeksjon så jeg i går for første 11 reker samtidig (av de 12 jeg kjøpte for et halvt år siden. Jeg er dog litt skuffet over innsatsen deres på den busken jeg satte nedi med Ludwigia repens fra storauksjonen. Det er gått snart en uke og selv om det er mindre trådalger hadde jeg håpet de skulle gnafse den ren kjapt-. Så i dag blir det ingen pillemat på dem.

Ellers er det stabilt og greit overalt selv om jeg fortsatt er på leting efter kalksten. PH er synkende i 70- og 150-literen uten at jeg egentlig helt skjønner hvorfor. Ingen av dem har spesielt mye røtter. Men det er de to karrene hvor alt av planter vokser styggfort og tett så mulig slikt har en sammenheng.

Legger ved et bilde av cory-hulen. Egentlig ikke noe annet enn to røtter opp mot hverandre med "skifervegg" i bakkant. Men coryene har forlengst gjort krav på den som utkikkspost for når tablettene til Glenn skulle treffe bakken.

Ch-ch-ch-changes
(jada, tenkte på Bowie)

Et nytt mislykket forsøk med Colisa gav grobunn for et ønske om å forsøke noe annet. Dette "annet" viste seg efter litt research å være apistogramma panduro. Det er innkjøpt 3 fra Buddy på Lillestrøm og den lille rødhårede med hestehalen (jeg husker aldri navnet til andre enn Espen, men hun er av de som har jobbet der så lenge jeg kan erindre) fant det hun mente var den største hannen som hadde gjemt seg med den ene hunnen i en provisorisk hule. Samt en hunne til. Så vi får se da om det er grunnlag for en ekstremstart. Hun er forøvrig en svært kompetent akvarist og trivelig selger. Så har vi fått lagt igjen litt skryt også.

I dag skal det også bestilles varmekolbe til 60-literen jeg skal sette opp som artskar på jobb. Har satt i en ekstra pumpe i 270-literen som skal bygge filtergruff, så regner med en forholdsvis kjapp innkjøring. Skjønt det skal jo finnes en fisketype som passer også, samt passe å kjøre rett fra butikk til jobb en lørdag. Jeg tenker en av de aller minste apistoene kan passe der som par.
Jobbkarr oppe
Se så, se så.

Da er jobbkarret oppe og sisler. Pumpen har fått gå et par uker i et annet karr før overflytting og bør således være greit innkjørt. Anubias og javabregn er medbrakt og festet på røtter mens echinodorus bleheri er kjørt ned i sanden. Undres meg på om det blir litt nymphea lotus efterhvert også men da det nok blir begrenset med lys (har ikke armatur på plass og kontoret er jo stengt i påsken) noen dager kan det være greit å begrense seg. Har også planer om javamose på roten som henger på glassets bakvegg så det bør bli grønt nok.
Tanken er vel fortsatt å ha et apistogramma-par i tanken men ideelt sett skal de ha en kokosnøtt eller knust potte så vi får lete litt her og der, evt satse på at samboer ikke har oversikt over egne potter og knuse en av de. Tihi!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap