Hattemannens akvarier (side 4)

2 av mine puntius ticto utviser en herlig adferd i dag. Hannen er knallrød med mørk lilla kanter og oppvarter en av kvinnene på mest freidige vis. Dessverre har hun vist en tendens til å ville leke i nærheten av anubias-røttene og det synes ikke grinebiteren trichogaster leeri noe om. Ergo blir de jaget over i andre enden av karret for en stund. Men snart er de tilbake... og en grinete gurami gjentar prosessen. I et selskapskarr vil det selvsagt aldri bli snakk om at eggene overlever (dersom de blir lagt) men skjønn oppførsel er det lell.
Travel dag
Efter at frk. Finholt overtalte en gammel sofagris til å ta en tur til Moss ble det en forholdsvis travel akvarielørdag. En ting er jo at det går litt tid å kjøre tur/retur Dahls, samt selvsagt at det er mye spennende å se der (samt kjøpe), en annen ting er når det fører til at man må gjøre om litt på karrene.
Good news first. Det ble kjøpt inn apistogramma borelii (2 par) og scleromystax barbatus til jobbkarret. Mr. Dahl himself er en opplevelse å handle av og for en som meg som mangler den ekstreme ekspertisen ser han muligheter jeg ikke får med meg. Gøy! So far so good.
Derimot førte innkjøpet av 5 små Thorichtys meeki (Ria Candelari) at jeg måtte gjøre noe med 270-literen. Valget ble å flytte 9 puntius ticto over i 150-literen som snart vil få bedre plass nu som det er avtalt henting av 2 trichogaster trichopterus som har opptatt mye plass der. 8 gikk veldig greit, den siste var frustrerende å jakte på. Okkesom fikk de selskap av 2 ancistrus sp. LDA16 fra Dahls som skal bidra til å holde algestanden nede. Jeg gleder meg til å se tictoen i et vesentlig mørkere karr all den tid de skal få vist frem fargene sine bedre under slike omstendigheter.
Tilbake på jobb
Sjelden man gleder seg til å dra tilbake på jobb men med nye fisker på plass er det litt slik at man tripper forventningsfullt utenfor.
Jeg må nok få gjort noe med pumpen da den tilsynelatende skaper litt i overkant med bevegelse for apistoene. De virker foreløbig også litt utilpass med hele situasjonen, men vi får tro det går seg til.
Scleromystaxene derimot virker å være strålende fornøyd med at varmekolben nu er satt til en temperatur de kan trives med. De utforsker bunnen både sammen og hver for seg og borrer stadig snuten ned i sanden. I skrivende stund har de hatt en liten jagerunde langs glasset som endte med at hunnen la seg oppå roten en stund mens hannen efter gammel vane lette efter henne på bunnen. D'oh!
Husvarm panduro?
Sjokket var absolutt til stede da jeg fant en skamspist Betta Splendens i 70-literen i dag. Han har vært karrets bølle fra han kom inn og jaget innpåslitne amanoer og panduroer. Så hvem som plutselig skulle ha snudd på femøringen og ribbet stakkaren på under et døgn (han var sitt sedvanlige flotte jeg i går) er meg en gåte. Det kan selvsagt være at pappa panduro enten har blitt ordentlig husvarm eller evt at mamma panduro har laget noe pappa vil passe på. Uansett er stakkaren flyttet over til 54-literen med den lille betta-damen så får vi se om han kan reddes eller ei. Heldigvis så det ut til at det var kun finnene det hadde gått utover.

Ellers kom det en veldig trivelig svenske og hentet mine 2 trichogaster trichopterus i dag. Han tilbød både yngel av foreldrene og av andre guramier i bytte. Per nu var jo hele poenget at jeg ikke hadde et ideelt tilholdssted å tilby slike fisker, men endrer det seg hadde det jo vært gøy med avkom fra egne. Har vel hatt de 2 blå et par år ...
Håp?
Til tross for at det var rimelig mørkt i 54-literen måtte jeg ta en liten titt før jeg dro på jobb i dag. Og synet gav grunnlag for gryende optimisme. Stakkaren svømte rundt og utforsket! Da er det jo et visst håp om at julingen har gitt resultater at forbigående art. At han noensinne blir 100% like flott igjen er vel kanskje å håpe på for meget men jeg tenker hans forfengelighet ikke er større enn at han lever med det.

Så får vi bare håpe bakgrunnen for alt dette er at apistogrammaen har lagt egg og ikke bare at pappa panduro har blitt en grinebiter...
Bare gode ting
2 gode syn i dag. Først og fremst er den skamspiste kampfisken ved godt mot og humør. Spiser godt, svømmer mye rundt og bruser litt til damen han deler rom med.

Når jeg fanget trichogasterene var jeg dessuten litt redd for om alle/de fleste av mine c. metae var avgått ved døden (de er svært sky men når jeg jagde trichogasterene ut av coryenes skjulested bak roten hadde jeg forventet å få se i det minste et par) men de er nok bare gode til å gjemme seg. Ingen gjemsel-lek er dog verdt å gå glipp av røde mygglarver for. Så med det rette foret, tålmodighet til å vente et par minutter og kroppskontrollen til å sitte helt i ro (der er jeg god) fikk jeg bekreftet at frafallet umulig kan være stort.

En god akvariedag. Rakk dessverre ikke få kjøpt fisk når jeg var på Strømmen Storsenter i dag, men fikk endelig tak i kalksten samt kokosnøtt til pappa panduro. Jeg gjetter at han vil foretrekke det fremfor mallehule.
Apistofart
Pappa Panduro er en riktig aggressiv herremann for tiden. Særlig den ene hunnen jages mye og hun blir nesten sort i kroppen mens Pappa Panduro har utviklet en enormt flott halefinne i blått med flammefarget bord. Riktig en vakker fyr. Den største endringen på nu og tidligere er at han svømmer veldig i rykk. Han sniker seg sakte rundt for så plutselig å tilbakelegge halve karret med en enkelt bevegelse. Heldigvis for damene er dette et svært tettgrodd karr med echinodorus og nymphaea så om de vil er det masse steder å gjemme seg.

Jeg er dog litt bekymret for at eventuelle egg vil bli bemumset grådig av amanorekene. Tar gjerne erfaringer og eventuelle tips i forhold til akkurat den problemstillingen.
Arbeidsdag
Efter å ha unnet meg en langhelg med fri fredag var søndagen plutselig helt tom for aktiviteter. Men det fikser vi.
Ergo ble det skiftet 15% vann i 270-literen, 30% i 54-literen og 20% i 70-literen samt luket og flyttet planter i alle. Jeg flyttet den store javabregnen fra 54-literen til det store karret. Jeg er egentlig ingen stor fan av den planten, men i det store karret sliter jeg med å få til plantene så da får vi se om den "gode gamle" fungerer.
I tillegg har jeg forsiktet efterfyllt Biltema-sand i 54-literen. Det har definitivt vært snaut med jordsmonn der og nu var alle eplesneglene opptatt med en squashbit inne i en krok slik at man unngikk å begrave noen levende. Både Krigshelten og damen hans lot seg stresse litt, men det varte ikke lenge. Når alt nu senker seg så vil karret være på lysere og penere.

Forresten er det utrolig hvor meget det har å si å gjøre rent glasset på ut- og innsiden.
Travle tider
Med bryllupsplanlegging og selging av bil (dæven som folk ringer) har det vært en travel tid, så i utgangspunktet har det vært nok å få unna vannskifter de siste par ukene. I dag hadde pumpen i betta-karret tatt kvelden så det måtte hurtigrepareres før jeg dro på jobb. Det hadde dessverre bare holdt sånn passelig, men med litt mindre stress gikk det greit og nu er alt på styr igjen. Krigsveteranen var meget forbannet mens jeg holdt på og særlig den minste plastdelen fikk vrengte gjeller. Han er jo litt søt når han blåser seg opp med tanke på at Pappa Panduro har spist alle finnene hans. Forholdsvis impotent i så måte. Men han ser ut til å ha kommet uskadd fra det hele utover det estetiske og er ellers tilsynelatende i knallhumør.

I 270-literen har min gruppe Cleithracara maronii funnet et nytt hjem efter at javabregne kom på plass. Da ble det mye trangere og mer innegrodd i kroken og det setter de såvisst pris på. Bilder vedlagt.
Søndag
er jo ikke det verste. Har skiftet 30% vann i 270-literen så bæremusklene har fått seg en runde.

Ellers var det nok gull å kjøpe inn 10 ekstra puntius ticto til 150-literen. Det har vært et karr preget av at det står i en krok uten trafikk og all fisk der har lett for å gjemme seg. Men de 10 nykommerene fra Espen på Buddy Lillestrøm har med seg storsenter-mentalitet og inntar fronten glatt. Ved slamsuging i dag mumset de ivrig på hånden min i håp om at det skulle være noe spuselig. Slik adferd belønnes med røde mygglarver.

Krigshelten ser sterkere ut for hver dag som går og finnene vokser ut fortere enn jeg hadde forventet. Merkelig platonisk går han overens med den lille fruen i karret også. Hadde vel håpet han i det minste skulle gidde å bygge litt skumrede, men så ikke.

Pappa Panduro på sin side patruljerer mindre men er minst like bestemt. Per nu har jeg en frue som er svært fargerik og flott og en som er grå mens Pappa Pandura ser ut som han har fått flammelakkert hekken. Flott herremann!
På tide å legge igjen en liten hilsen her :o) Leser tråden din, er bare dårlig til å skrive. Så fint at kampfisken kommer seg. De er utrolig hardføre når de må...

Ta gjerne med deg noen eplesnegler på klubbmøte i morgen ;o)
Good stuff
Tilbakemeldinger er topp.

Har planer om å huske snegler i morgen. Da blir det enda bedre plass til Krigshelten og damen hans. Han har enten hatt veldig "flaks" at jeg fant ham før overgriperen begynte på selve kroppen hans eller også fant overgriperen ut at finnene fikk holde...
Loak-milepæl
En ny milepæl ble nådd da jeg solgte for mer enn jeg kjøpte for på auksjon. Det å selge på auksjon er jo ikke akkurat noe å bli rik på men det dekket lodd og kaffe så da får det være greit synes jeg. Dessuten en bonus at Brith tok med seg scalarene mine. Da blir det godt å være dem.
Generelt var det skøy denne gangen. Arne Mellum er en flott foredragsholder og det var mange som bidro med så mangt på auksjonen slik at det var mye der også. For min del kan jeg ikke huske at det har vært så mange objekter på et medlemsmøte, skjønt min erfaring er jo begrenset til det siste halvannet året da.
Jeg lærer meg visst aldri å høre efter dog. Frk. Finholt hadde sendt med varer til meg på møtet og formanende gitt beskjed om at jeg ikke måtte glemme dekselet. Det glemte jeg selvsagt. Heldigvis var det Irene som hadde fått det med seg og hun snudde og kom tilbake så jeg fikk det med likevel. I sannhet strålende service!
Godt at det løste seg med dekselet. Utrolig irriterende med et svært lys-hull midt i det heldekkende armaturet. Fungerte lysrøret?

Imponerende at det ble en såpass bra auksjon, og enda mer imponerende at det var nok kjøpere. Er jo mange som trapper ned hobbyen før sommeren og selger mye, men da er det sjelden nok kjøpere
Yippyepp!
Røret fungerte fint og plantene vil nok sette stoooooooooooor pris på det. Kanskje jeg til og med må ha flere. Har også satt den ene nøtten ned til apistoene men tenker de per nu ser mer på det som en lite fjell enn noe med forplantningsnytte.

Som vanlig var det vel ingenting som gikk til svære priser, men så godt som alt gikk og det er et godt tegn. Gjetter det var ca 15-20 poser fisk og 20-25 med planter.
hei Truls

Det er godt å se at Apisto entusiaster dukker opp her på forumet. Vi blir stadig flere. Mhht dine panduro så er disse monogame, dvs at de trenger bare ei dame og med stor sannsynlighet vil jage den andre.

Med et så forholdsvis lite kar til panduro vil de nok til tider være noe hissige da de trenger en del mer plass, på lik linje som A. nijsseni. De er forøvrig i samme gruppe og complex. Så at dem har banket bettaen er vel ingen overraskelse egentlig. Ofte blir Apistogramma satt i for små kar, og har gjort det mye selv. Dem kommer mye mer frem i sitt ess... i større kar. Det blir en helt annen fisk kan en trygt si. Akkurat der har jeg erfaring, en erfaring som har gitt mye glede.

Har selv hatt panduro, men mistet hua og ga bort hannen. Fredag fikk jeg inn 3 nye grupper med apisto, så beholdningen nå består av 8 arter Apistogramma. Alle befinner seg i "skattekammeret" i kjellern. Info og bilder av en del av disse og dette finner du i min tråd leifs verden del 2, om det skulle være av intresse.

Har du tenkt på noen økning av arter hos Apistogramma?

Mvh Leif

Takk
Slike innspill kan jeg like. Da lærer jeg noe nytt og kan justere inn så det blir riktig. Takk.

Per nu er dessverre plassen i huset oppbrukt. Har svært lyst til å utvide med mer apistogramma, og vil nok også gjøre det når neste hus (med kjeller) er på plass.

Men du vil da typisk kjøre apistogramma i parr i et karr på 120-250 liter? Eller større karr på 250-400 liter med grupper?
Truls O. Bjørhei
Slike innspill kan jeg like. Da lærer jeg noe nytt og kan justere inn så det blir riktig. Takk. :) Per nu er dessverre plassen i huset oppbrukt. Har svært lyst til å utvide med mer apistogramma, og vil nok også gjøre det når neste hus (med kjeller) er på plass. Men du vil da typisk kjøre apistogramma i parr i et karr på 120-250 liter? Eller større karr på 250-400 liter med grupper?




Det som er morro Truls er at vi lærer av hverandre, og jeg har fortsatt en enorm mengde selv å lære. Bruker Tom C sine sider som hjelper meg veldig mye på vei. For å ta min største AHA opplevelse over størrelse på Apistogramma kar

Jeg hadde en trio med macmasteri for en liten stund tilbake. Disse "stengte" jeg inne i en 85L og de virket skye, var mye i hulene sine og holdt seg for det meste vekk fra synet. Så fikk jeg en 250L i hus og tenkte som så at jeg skal jaggu prøve det dem sier at apistoer trenger mer plass enn en tror.

Rigget til og fikk opp 250L og hadde kun denne trioen der som artskar. En hel himmel åpnet seg for meg og jeg fikk se hvordan fisken var mer fremme og lekte, boltret seg og virkelig fikk frem seg selv i et helt annet spekter.

Jeg har ikke veldig store kar her selv men skal hente 222L nr 2 nå til helgen. Disse er greie til å dele i 2 slik at jeg får to par i denne .Den jeg har nå som er delt, harleikspar apisto barlowi F1 i den ene enden og apisto cf. luelingi i den andre. Sist nevnte ungfisk, 6 stk. Ellers har jeg 2x160. Den ene med apisto bitaeniataleikspar fra rio tigre med sitt tredje kull med egg, den andre med 5 apisto agassizii, netz, Alenquer ungfisk F1

Videre har jeg en ca 90L med 5 ungfisk av apisto swarzkehl F1,85L med apisto baenschi, et mindre kar med nijssenbi som skulle hatt mye mer plass, men holder på med utvidelse av reolen min i kjellern, så det karet er ikke satt opp. Har en 100L til dem. Ellers har jeg noen cf borellii ungfisk sammen med noen baenschi yngel i en 70-80L samt noen mellomstore yngelkar.

Ettersom jeg bygger ut reolen min i kjellern er en del kar tatt ned og fisk flyttet hit og dit så¨det er litt uoversiktelig akkurat nå, men håper å kunne ha reolen ferdig om ikke alt for lenge. Så langt skal det om jeg har riktig oversikt være 8 arter med Apistogramma her nå. En del av dem har jeg også yngel av

Oppi alt av apistoer har jeg faktisk også et corydoras kar...

Skal se om jeg finner igjen noen bilder senere her på maskin og legge dem her i tråden av reolen min, om du ønsker det. Den dekker den ene veggen i kjellern og utbyggingen fortsetter på veste vegg, slik at reolen blir i vinkel

Ups ble omtrent like langt innlegg som en roman dette. beklager det, men er en apisto frelst så er en.......

Genialt!
Jeg er en stor tilhenger av lange innlegg. De inneholder mer informasjon. Så jeg er storfornøyd og takknemlig.

Skal jeg gjette kommer jeg sleipt til å stille spørsmål a mass når jeg flytter og har fått opp rom med reoler. Men jeg innrømmer glatt at lysten på artskarr med apistogramma av litt størrelse står øverst på ønskelisten... Generelt blir det vel vesentlig mer artskarr når jeg kan dyrke hobbyen på en litt annen måte enn et karr her og der. Bilder tar jeg gjerne mot. Skal finlese tråden din senere i aften for mer informasjon og bilder.

Når du deler et karr for 2 par gjøres dette "uformelt" ved litt hjelp av stener, planter etc som gjør at de naturlig deler habitatet sitt seg i mellom eller ved tversgående glass som gjør det fysisk umulig for dem å bytte side?

Som du skjønner vekker bare svar flere spørsmål hos vitebegjærlige folk som ønsker seg bedre plass, men i det minste kan drømme litt.
222L jeg har nå er delt med en hvit glassplate, og den som kommer i hus på lørdag tenkte jeg å dele med filtermatte. Det geniale med å bruke filtermatte som delevegg er at en del fester seg der som yngel kan gå å "beite" på. Det er bare å spørre Truls så skal jeg svare deg så godt jeg kan på bakgrunn av mine kunnskaper og ikke minst erfaringer.

Tråden min finner du sikkert intresant om Apistogramma er en stor lidenskap. her deler jeg bilder, erfaringer, kunnskap, oppturer og nedturer.

Så skal jeg finne noen bilder....

Bilde 1 viser utvidelsen av karstørrelsen i høyre del av reolen fra første delen. Her hadde jeg 2 stk 72L og bygget dette om (utvidet åpning) til 2x222L

Bilde 2 viser utvidelsen ferdig. Kun lister og maling igjen

Bilde 3 viser begynnelsen av det vidre prosjektet. Utseende messig skal det bli nært den andre nåværende reolen.

Avstanden (reisverket) mellom karene er 2 tommer mindre her enn på den andre, så det blir muligens en aldri så liten utfordring med lister etter at panel er på plass. Men det er det som er artig med DIY prosjekter, en finner ALLTID løsninger på problemene.

Skal legge ut noen apistobilder i neste innlegg slik at du ser noe av utvalget jeg har i mitt "skattekammer" ;- =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap