Hattemannens akvarier (side 5)

1. Apistogramma barlowi han F1
2. Apistogramma bitaeniata han. Lokasjon Rio Tigre
3. Apistogramma baenschi F1 par
1. Apistogramma nijsseni han
2. Apistogramma bitaeniata hua fra rio tigre med nyklekket yngel i hula
3. Apistogramma nijsseni hue
Damn...
Eksepsjonelt misunnelig både kjelleren og fiskene. Tror aldri jeg har sett nijsseni i butikkene... I det hele tatt vært lite apistoer i butikkene frem til nu helt nylig da jeg har sett dem dukke opp her på sentralt østland. Panduro, Hongsloi og Panda i tillegg til de vanligere Agasiizii og Cacatuoides. Moro! så vi håper på vesentlig mer apistomoro i neste bolig.

Kjøper du stort sett viltfanget eller er noe av det opprettet ved farmer eller innlands av bekjente?
Truls O. Bjørhei
Eksepsjonelt misunnelig både kjelleren og fiskene. Tror aldri jeg har sett nijsseni i butikkene... I det hele tatt vært lite apistoer i butikkene frem til nu helt nylig da jeg har sett dem dukke opp her på sentralt østland. Panduro, Hongsloi og Panda i tillegg til de vanligere Agasiizii og Cacatuoides. Moro! så vi håper på vesentlig mer apistomoro i neste bolig. Kjøper du stort sett viltfanget eller er noe av det opprettet ved farmer eller innlands av bekjente?



Vet nijsseni er å få tak i, i Lier ved Drammen, ellers har heller ikke jeg sett disse i butikkene. Apistogramma jeg har hatt og har, har så lang hovedsaklig vært VF eller F1. Grunnen til dette er at jeg synes det er bedre kvalitet, klarere og bedre farger og mer spennende å drette. Tenk deg å hente hjem fisk som er fanget i det frie, hjem i et kar i Norge og drette frem yngel da gitt!

Utrolig flott, spennende og litt utfordrende. En annen sak er også at om en vet hvor de er fanget med lokasjon, dette vet jeg mange er opptatt av. For meg er det, eller har det blitt viktig også å ha han og hun fra samme lokasjon, slik at ikke dette blandes. Som Tom sier: dont mix location.

De forskjellige lokasjonene kan være forskjellige. Hva angår form og farge etc. Blander en dette blir det bastarder etter min mening. Utblandet og diverse miks som en kan se med blant annet Cacatuoides. De finnes i et utall farger og varianter og alle er ikke like fine etter min mening.

Jeg sier ikke dette for at alt jeg har er dønn perfekt, men det originale fra naturen synes jeg er det beste og det flotteste.

Ingen av mine apistoer er butikk kjøpt. De er fått, kjøpt privat eller kjøpt på auksjoner. De aller første apistoene jeg hadde var butikk kjøpt. Macmasteri, hongsloi og cacatuoides var de tre første jeg hadde og drettet. Har ingen av disse "enkle" nå. Med enkle mener jeg enkle å skaffe. Flere av mine apistoer er ikke å oppdrive om en ikke kjenner noen som reiser rundt på fangst.

Cf luelingi, sp. schwarzkehl og cf agassizii sammen med bitaeniata fra rio Tigre er de siste ankomne i mine kar.
Har sett variasjonen
i de som er enkle å få tak i ja. Agasizzii og cacatuoides har ekstreme forskjeller fra fisk til fisk og ser til tider ut som om de er krysset med andre apistoer.

Dette med lokasjoner har jeg ikke tenkt så meget over, men jeg kjøper selvsagt forklaringen der også. Får en kamerat på besøk i helgen som vil gjenoppta sin gamle akvariehobby. Det er vel 15 år siden han hadde et aktivt karr... La oss håpe han er mottagelig for apistotanker. Da må jeg jevnlig til Østerdalen for å "hjelpe til" skjønner jeg, men det er slikt man får leve med når man har brukt opp plassen sin selv.

Høres ut som en herlig blanding av apistoer du har fått samlet sammen!
På en av artiklene til Tom C på tomc.no, fanger han flere "fargevarianter" på en av sine turer til Peru. Husker ikke akkurat hvilken artikkel... men alle er verdt en titt!

Simen
Yoink!
Mange takk. Linker leses så snart jeg er ferdig med 93 sider med innlegg på LOFFA-tråden.
Truls O. Bjørhei
Mange takk. Linker leses så snart jeg er ferdig med 93 sider med innlegg på LOFFA-tråden. ;)



Kan allerede merke gjeng følelsen gutter, hehe. Apistogjengen. Om du skal igjennom denne tråden min, skal du få link til den første tråden min også, Truls. den er omtrent av samme lengde.....

Du vil gjennom min tråd/tråder få være med på en heisatur gjennom mange nedturer og oppturer jeg har hatt som akvarist. De to årene her i Hof er det som sitter mest på hinnen. Ikke for at en husker det siste en har opplevd best, men det er da apistoer ga sin virkelige inflydelse over hobbyen og jeg ble frelst for å si det sånn. Hadde apisto før den tid, men ikke på den måten følelsene er på på.

På hobbybasis vil jeg kalle det et kjærlighets forhold, hehe. Jeg har skrevet en liten artikkel om mine apistoer og sendt den inn til AF, men den har ikke kommet på trykk desverre. Men den sto på trykk i april utgaven av Drammen akvarie klubbs klubb avis.

Kan vel si jeg ble litt stolt da, Truls. Når du har lest tråden er jeg nær sikker på at du tror jeg er gal på mer enn en måte. Og ja.... jeg antar jeg er det.
Hobbyer handler til dels om galskap
Det er det som gjør at man er villig til å bruke av sin verdifulle tid på dem. Slik det skal være, det. Utrolig imponerende at du har hatt energi og kløkt nok til å lage kjelleren din koselig også. En ting er å sette inn en haug med reoler og karr og fylle dem, men det var utrolig forseggjort.

Aha. Så den er ikke trykket ennu. Så du refererte til den for mange LOFFA-sider siden men kunne ikke huske at den lå blant artiklene når jeg tittet gjennom disse for et par uker siden.

Jeg er nok enig i at dette med artskarr øker hobbylidenskapen en god del... Ser det blant de drevne at de alle har i all hovedsak artskar enten det er små eller store ciklider, nannostomus, puntius eller andre godbiter.
Det tok litt tid før jeg kom igang med kjellern, men når jeg først fikk ræva i gir gikk det ganske så greit. Antar det ligger ute noen bilder fra prosessen. Grunnet padde innvasjon fra vannet rett her borte dalte intressen for å ha det i kjellern, men det ble for dyrt å legge inn vann i naborommet til garasjen, så jeg slo heller opp plater innvendig på rekkverket i trappa ned til kjellern.

Dette leser du sikkert senere og et bilde eller to av padde j..... finner du også tror jeg. Er nok enig med deg at lidenskapelige for fisk finner en i artskar. Jeg for min del kunne ikke tenke meg et selskaps kar med blanding av hummer og kanari. En av mine lidenskaper er oppdrett og er hoved svaret på det.

Har så langt i år 11 oppdrett og skulle A. nijsseni denne gangen vokse opp og bli min 8 uker er det oppdrett nr 12 i år, og coryene nr 13. Jeg satte meg vel et mål rundt nyttår, men husker ikke helt mine forhåpninger. Antar jeg satte opp et mål på ca 15. Nærmer meg også 50 bilder i basen noe som også sikkert var et dumt mål......

Merkelig hvor mange teite mål en setter seg....
Fan
Jeg er tilhenger av å sette seg mål jeg da. Ellers er det umulig å oppnå noe konkret. Jeg har vel ikke helt kommet inn i "stimen" med at oppdrett er skøy ennu, men det er vel også litt fordi jeg per nu ikke har fått det til. Dersom jeg først får et kull eller tre med egg så kan nok det fort endre seg.

Men jeg ville nok definitivt innredet 150-literen som artskarr i dag om det var tomt. Det er det langtfra slik at det ikke er aktuelt per nu og akkurat det karret ville nok ikke vært særlig egnet til apistogramma da det er 6-kantet og preget av høyde med mindre bunn.

Så paddene ja. Slikt tror jeg ikke vi er plaget med i denne delen av landet. I det minste har jeg aldri hørt noe om det.
Truls O. Bjørhei
Jeg er tilhenger av å sette seg mål jeg da. Ellers er det umulig å oppnå noe konkret. Jeg har vel ikke helt kommet inn i "stimen" med at oppdrett er skøy ennu, men det er vel også litt fordi jeg per nu ikke har fått det til. Dersom jeg først får et kull eller tre med egg så kan nok det fort endre seg. ;) Men jeg ville nok definitivt innredet 150-literen som artskarr i dag om det var tomt. Det er det langtfra slik at det ikke er aktuelt per nu og akkurat det karret ville nok ikke vært særlig egnet til apistogramma da det er 6-kantet og preget av høyde med mindre bunn. Så paddene ja. Slikt tror jeg ikke vi er plaget med i denne delen av landet. I det minste har jeg aldri hørt noe om det.




Må le litt Truls. Du skriver i denne delen av landet som om Fetsund var et hav unna Hof. Er jo bare noen stein kast om en har en sterk hand. Ligger ikke Fetsund rett på øversiden av Lillestrøm da? Herifra til Oslo er jo bare en liten kjøretur.... og en liten kjøretur til så er en i Fetsund...

Jo da jeg har mange mål, noen er innfridd og noen står igjen. Som du skriver må en ha noen mål for å komme seg fremover.
Tenkte på det
men håpet padder hadde et migrasjons- og spredningsmønster som tilsa at det var tilstrekkelig antall mil.

Dessuten er jeg en sofagris så alt som ikke kan kjøres til på 20 minutter er langt. Når jeg var på Dahls for en måned siden er det som storekskursjon for meg å være. Der har jeg nok et steg eller femte å gå
Rengjøring på godt og vondt
Ekstra fridager er bra. Så langt har jeg vasket huset (gjenstår litt støvtørking) og da har man frigjort masse helgetid. Det er jo ikke akkurat en oppgave jeg verdsetter men det må nu gjøres lell.

Derimot gleder jeg meg til å gå løs på de tre siste karene med svamp innvendig og puftpuft (JIF) på glasset senere i dag. Det blir en liten reinkarnasjon på alle. Tok 70-literen i går samtidig med et vannbytte og flytting av en forvokst echinodorus bleheri. Det siste viste seg nødvenig efter at jeg hadde holdt kamera i ro ved Pappa Panduros hule i 10-15 minutter uten å ha ett eneste egnet bilde å vise for det. Jeg har også snudd litt på kokosnøtthulen hans slik at jeg lettere kan følge med fra skrivebordet på hva han holder på med. Strengt tatt har han 2 huler men jeg regner med kokosnøtten er mer forlokkende for ham enn mallehulen.

Så da er det bare å vente litt med kaffekoppen før svampen skal få kjørt seg på de andre karrene. Kanskje man klarer få til noen OK bilder også. Kombinasjonen av at jeg er perfeksjonist og har et dårlig kamera er ikke egnet til å få lagt ut masse bilder. Men med rent glass på begge sider er det jo all grunn til at tro at sjansene øker.
Gnurr
Først knakk barberbladet og derefter algeskrapen. Kjipe ting. Nuvel. På de karrene som er 100% skjermet for sollys representerer ikke det det store problemet, men for Krigsheltens habitat var det umulig å få glasset helt rent. Men fikk tatt et par bilder av ham. Herlig å se at finnene vokser ut igjen og at han virker blid. Han var meget irritert på kameraet men man kan jo ikke la være å like en fisk som følger efter kameraet heller enn å gjemme seg. Slik blir det enklere å få tatt bilder.
50% bytte
Pappa Panduro så aldeles ikke bra ut i dag. Jeg har ikke rukket å teste vannet ennu, men skiftet halvparten i en jafs. Det vil nok kunne senke temperaturen noe også. Jeg stoler ikke helt på temperaturmåleren som per nu viser drøye 27 grader. Heverten fikk ham til å snike seg inn i hulen sin og det kan jo inntil videre være et greit tegn. Håper han klarer seg. Jeg har vært litt frustrert over at til tross for gode vannverdier har dette karret slitt i perioder.
Ny viltfanget panduro
Hurra! Buddy Lillestrøm hadde heldigvis ny Panduro-hanne til meg efter at Pappa Panduro ble brått syk og døde.

Det blir spennende å se hvordan dette slår ut i det stadig endrede hierarkiet. Den største hunnen tok straks plassen som øverste leder i karret efter at Pappa Panduro vandret heden så det spørs om den nye hannen enten må bruse med fjærene i løpet av kort tid eller innfinne seg med å være nummer 2...
Dårlig dag å være akvarist
For det første virker det som om nok en Panduro er i ferd med å vandre heden. Den lå på siden på bakken og svømte i spiral mot overflaten i rykk. Jeg skiftet umiddelbart 70% av vannet men da dette var de samme symptomer som Pappa Panduro hadde er jeg ikke spesielt optimistisk. Får ikke utslag på noe i dette karret heller og har ikke mistet en eneste amanoreke på 2 år.

I tillegg var det i dag på tide å gi opp den syke kjempedanioen . Skiftet også der store mengder vann i forrige uke for å se om de utstikkende øynene ble bedre, men i tillegg har hans mangel på orienteringsevne og evne til å holde seg høyt i karret deteriorert. Da var det på tide å manne seg opp til litt eutanasi, hvorenn ubehagelig.

Nuvel. Man får trøste seg med en pils så lenge.
Du skulle kjørt pilsen oppi karet Truls. Da hadde livet i karet blitt en fest he he he

Simen
Trøste pils, arbeids pils eller andre pils hjelper på så mangt Truls. Ikke sant det er irriterende når fisk dør og en ikke skjønner hvorfor? Endelig fått kjøpt meg nytt kamera (i går) så har peppret tråden min med bilder av mine nye Apistogramma.

Kunne tenke meg et panduro par igjen jeg også, men får vel gjøre ferdig det som er av prosjekter i kjellern først før jeg tar inn noe mer. Har et kar stående innkjørt og klart, men greit med et "krisekar" i tilfelle noe skulle skje.

Håper det går i Aass trøste pils.... hørt de trøster best..... hehe
Tilfeldig bekjentskap
© stigger
Reklame for plussmedlemskap