Hattemannens akvarier (side 7)

Trøkk fronten på kokosnøtta ned i sanden, så åpningen reduseres. Kan hjelpe litt til med tryggheten ei hue trenger for å bli klar. Morsomt å se bilde av Apistoene dine, synes panduro-hua er en av de flotteste hunnene!
Vi tar noen til
Takk for tipset. Skal trykke mer ned så damen blir fornøyd.

Skal være litt forsiktig med å vurdere panduro opp mot andre da jeg ikke har samme erfaring med apistogramma, men er enig i at hunnen er utrolig flott nu med tanke på at det ikke er leksdrakt. Herlig det bildet du la ut.

Damen i bilde nummer 1 og 3, Knerten i nummer 2.
Før jeg rakk
å ta Simens gode tips om å tette igjen deler av kokosnøtthulen til Panduroene så har den forsyne meg gjort det selv. Det er bygget en stor tue av sand foran inngangen og i skrivende stund patruljerer hannen på utsiden mens hunnen er borte vekk. Mon tro om det kan være spennende tider i vente?

Om noen har erfaringer med hvordan det fungerer med amanoreker sammen med egg/yngel samt evt om jeg bør vurdere å la lyset stå på kontinuerlig om det viser seg at det er egg der så tar jeg som alltid i mot tips med stor takknemlighet.
Da vanker det mere morsomme øyeblikk Truls! Når det gjelder lys i de mørkeste timene, holder det med ei lita lampe i andre enden i rommet. Og stort sett er det jo lyst hele døgnet nå, hvis man har et vindu i andre enden.
Jeg har faktisk luktet litt på en nattlampe/simulert månelys på rommet selv, uten at det går ut over algevekst mm. Usikker på hvordan det er å ha det blekkmørkt 15 timer i døgnet. Virker som om de trives med det, but then again - I never asked!

Når det gjelder reker: tilsett majones og dill, så slipper du komplikasjoner
Hmmm
Jeg liker ikke reker som mat... Jeg liker dem som rengjørere av alger. Jeg vet dog også at amanoreker er kjent for å være forholdsvis griske skapninger og aner ikke om de er så oppvakte mine små panduroer at de klarer forsvare seg og sine så godt.

Har fortsatt ikke sett snurten av hunnen i dag mens hannen patruljerer hvileløst i hele karret kun avbrutt av små spisepauser.
Det blir spennende å følge videre! Holder en knapp på hissige Ap. panduroer, som forsvarer yngelen til tenna...
Den knappen
liker vi. Dessuten er det vel en gang slik at lekspar er lekspar og om det skulle vise seg at amanoene jafser egg eller yngel så håper jeg på flere sjanser... med amanoene hos den impotente Krigsveteranen i 54-literen. Ironisk eftersom Krigsveteranen bosset amanokarret en liten stund før Pappa Panduro i sin tid overtok rollen som hustyrann.

Blir faktisk bare andre gang jeg har fått klekket egg som akvarist (som jeg vet om). Forrige gang var Trichogaster Trichopterus og da døde dessverre yngel som følge av flytting. Håper å unngå flytting denne gangen.
Truls O. Bjørhei
liker vi. Dessuten er det vel en gang slik at lekspar er lekspar og om det skulle vise seg at amanoene jafser egg eller yngel så håper jeg på flere sjanser... med amanoene hos den impotente Krigsveteranen i 54-literen. Ironisk eftersom Krigsveteranen bosset amanokarret en liten stund før Pappa Panduro i sin tid overtok rollen som hustyrann. Blir faktisk bare andre gang jeg har fått klekket egg som akvarist (som jeg vet om). Forrige gang var Trichogaster Trichopterus og da døde dessverre yngel som følge av flytting. Håper å unngå flytting denne gangen.



Hallais Trulsemann. Begrepet leikspar har flere ganger vært diskutert her på forumet. En kan etter min mening ikke kalle et par for leikspar før dem har fått yngel over de første 8 "kritiske" ukene som er nødvendig og et krav for registrering av oppdrett. Ellers ville jeg kunne kalle mine nijsseni og baenschi par for leikspar. Begge har hatt yngel, men aldri nådd en alder på over 8 uker.

Veldig gøy at du nå har fått egg og gleder meg like mye med deg. Det varierer veldig på apistoer. Noen får det til med en gang, andre sliter veeeeldig lenge med at de enten spiser egg eller yngel. Når jeg tenker på mitt nijsseni par bare gremmes jeg. De har yngel nå også.

Oppdaget nye egg og ei utgravd barlowi hule her forrige dagen og ei så gul hue som sola.

Gull diplomet mitt ble mottatt for apistogramma bitaeniata på møte i går med klapp og glede. Faktisk var det to som fikk gull i går!!

Håper panduroene klarer det med en gang og at du snart har små kopier

Lykke til
Takktakk
Personlig liker jeg vel teorien om at et lekspar er dersom eggene klekker. Om de ikke klekker har de jo ikke gjort "jobben sin" i forhold til befruktning, men om eggene klekker så er det vel i de fleste tilfeller ikke fisken sin feil om yngel ikke vokser opp. Man kan jo si at det er fiskens feil om de mumser barn over en lav sko, men det er jo fortsatt noe akvaristen kan motvirke (og noe som kommer naturlig for mange arter). Men vi satser på at moren kommer ut av hulen med selskap og holder seg til for i tiden som kommer også.

Gratulasjoner er på sin plass i forhold til diplom! Strålende jobbet. Vi er ikke medlem av NAF så blir ingen poeng eller diplomer på meg.
Herlig par
I dag er fruen ute av hulen sin og byr seg frem. Hun har blitt knallgul i drakten og fått frem detaljer jeg ikke tidligere har sett. Hannen har ikke forandret seg like meget i drakt men viser alle finner så godt han kan og er svært opptatt av å sirkle rundt henne. Hun beveger seg overhodet ikke vekk fra hulen, og han holder seg innen 1-10 cm av henne. Amanoene er samlet i en klump innerst ved hjørnefilteret og beveger seg overhodet ikke i nærheten av kokosnøtten.
Det er ikke bra nytt for scampiene he he he. Du får det moro framover nå!

S
Liv
Jada. Vært riktig moro i dag også. All den tid hunnen plutselig ble veldig interessert i å utforske karret igjen så tok jeg meg den frihet å titte efter egg: Tomt. Men da hadde jeg i det minste incentiv til å fjerne coryene før det ble for sent, samt flytte litt på den ene echinoduris bleheri og ta ditt tips med ekstra trøkking av kokosnøtten. Da ble karret mer åpent med en gang og det så det ut som om apistoene likte. I dag har hunnen seilt opp og ned av hulen for å spytte sand ut derfra samt vekselsvis vise seg frem for og hage hannen. Hun vil ofte stå i ro med ryggen til Knerten og vifte voldsomt med halen for så å rygge litt mot ham. Eftersom han har blitt kjeppjaget 10 sekunder før skjønner jeg jo at stakkaren opplever mixed signals her...
Bildetitting
Da har du og Simen sendt meg linker til Tom C's side så mange ganger at jeg til syvende og sist måtte bruke litt tid der (har vært innom og tittet jevnlig, men bare på overfladisk nivå). I sannhet elefantastiske sider både i forhold til grundighet og innhold forøvrig.

Om jeg skal få blinke meg ut noen favoritter må det bli

Apistogramma cf. eunotus (Shishita)
Apistogramma sp. "Kelleri"
Apistogramma sp. "Matses"
Apistogramma sp. "Roca Eterna"
Apistogramma sp. aff. cruzi (Picuruyacu)
Apistogramma sp. "Xingu" (Vielfleck-Assurini)
Apistogramma sp. "Masken"
Apistogramma sp. "Tahuayo"
Apistogramma cinilabra
Apistogramma sp. "Nanay" (Punchana)
Apistogramma sp. "Pebas"
Apistogramma sp. "Papagei"
Apistogramma barlowi
Apistogramma cf. huascar
Apistogramma nijsseni
Apistogramma sp. "Zwilling"
Apistogramma baenschi
Apistogramma sp. "Black-chin/Schwarzkinn"
Apistogramma elizabethae
Apistogramma agassizii

OK, da. Så har jeg ikke gjort noen ekstremt mandig jobb i forhold til å stryke mange, men det skal sies at det er mye flott fisk. Utvelgelsen er gjort utelukkende på grunnlag av bildene på Tom C's side.

En liste med mange smykker der Truls. Noen av disse er jeg heldig å ha i mine kar. Vet du har funnet barlowi, som en av dine favoritter og har enorm stor sans for disse selv. Legger ved et par barlowi bilder fra karene her i dag under vannbyttene, eh bare for å tirre deg litt mer.......

Er et stykke å kjøre bare for et par A. barlowi Truls, jeg vet det. Men har stort sett barlowi yngler og ungfisk til en hver tid, så stikk innom her når du skal være på disse kanter så skal du få med deg Apistogramma barlowi hjem til karene dine.

Da kunne du iallefall stryke en på ønskelista di.

Ta deg sammen å få A. bitaeniata fra Rio Tigre på lista di........ En meget vakker apisto som jeg etterhvert håper å kunne spre litt rundt i div kar rundt omkring.

Leverte et ungt par barlowi til ei i klubben sist torsdag, og hun ble iallefall glad (0:
Kan jeg fortsette å glede folk slik har jeg mange fine "moments" fremover.
Så herlig!
Det er et tilbud jeg setter stor pris på. Er dog blitt såpass nøye allerede at jeg skal ha et ordentlig karr å ha dem i og per nu har jeg kun ett tilgjengelig karr for apistoer og der er fruen i øyeblikket i ferd med å skambanke et par amanoer! Men det er fantastisk å vite at det er en mulighet til siden, når man har flere karr Kjøreturen er mer enn levelig både for praten, opplevelsen av kjelleren din og apistoen.

I sannhet flotte barlowi du har der.. Store, tydelige skjellmønstre og det kan vi like. Skal titte litt til på bitaeniataen også.

Slik glede er veldig viktig å ta med seg. Håper å kunne bidra litt senere
Herlig med liste og mål - her var det mye snacks!

S
Det er kun hyggelig å bistå entusiaster Trulsemann. Har i dag fått A. viejita inn i eget kar, og det var på tide. Går sakte men sikkert fremover med meg. Ellers gikk vannbyttene greit i dag og et par pumper ble renset i samme slengen.

Den andre A. pantalone hua som har lagt egg er påpasselig med sine i hula, om det fortsatt er noe der. Hun er iallefall ute å jager på alt som kommere nærmere enn 10cm i synsvidde utenfor hula. Hadde nå vært gøy å fått frem noen av disse flotte apistoene, men vet de er vanskelige og har ikke veeeeldig store forhåpninger enda.

Den minste hannen jages av de fleste i karet og skifter farge fra gul i drakten til nær kull svart på et blunk. Stakkars...... Mulig jeg etterhvert skiller ut et par av disse.

Kongen (den store hannen) er nok den som har vært på begge huene som har lagt egg. Kanskje danne en trio av disse og et par av de to siste, som også er de minste.

Mandagen er i gang, så du får ha en flott uke Truls
Snasen liste Ser ut som om du må ha deg en jädra masse akvarier med den lista der
Pål
Hadde du oppnådd halvparten av lista, hadde det vært en bragd i seg selv! Jeg håper det betyr at du lukter på en liten seriøs utvidelse i Apisteriet ?

Jeg er bare i startgropen selv, men koser meg glugg ihjæl... Når jeg er nede på akvarierommet, lurer jeg på hvilket kar jeg skal glo på. Helt overlegent! Det er alltid et kar som fanger interessen ved et kjapt overblikk, eller at det er ett jeg ønsker å se nærmere på. Jeg satser på å gå fra 4 til 6 arter i løpet av juni. Deretter blir det litt ombygging av akvarierommet... for å gå vinterdvalen i møte.

Jeg lurte på hvordan det går med dine Ap. panduro, men er vel strengt tatt mere opptatt av dine reker nå!?!! Er de stua sammen under pumpa enda?

Simen

Normalisert
Jeg var borte i går så da fikk jeg ikke med meg hva de holdt på med, men dagen i forvegen virket de mer normaliserte i oppførselen sin. De var fortsatt veldig opptatt av at reker ikke hørte hjemme i nærheten av hulen og ryddet effektivt. Mammaen skambanket den ene omtrent inn over hjørnefilteret, men reker er jo forholdsvis hurtige saker så de kommer seg som regel unna i tide. Nu er jo apistoene de eneste fiskene igjen i karret.

Så jeg håper jo de finner tilbake til sine mer amorøse sider. Nesten rart for de hadde 3 dager hvor absolutt alt handlet om hulen og hunnen ikke en gang kom ut for å spise.

Utvidelse hadde vært herlig det, men der jeg bor nu så stopper det seg helt av seg selv. Har ikke plass flere karr og de karrene som ikke er artskarr for apisto er enten for små eller for fulle. Men apistokarr står skyhøyt på listen ved neste flyttelass hvor kjeller er en forutsetning for kjøp!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap