Korleis best ta vare på tomt akvarie?

Då meiner eg altså akvarie som no står med fisk, men som må tømmast for alt ganske snart og stå heilt tomt nokre månader. Er snakk om 400l juwel akvarie som må tømmast for vatn, sand osv. grunna akutt vatnmangel som kjem til å vare ei stund. (tom og skada brønn...)
Bør eg tømme det heilt eller kan det vere smart å ha bittelitt vatnskvulp og ha lokket på for å unngå at silikonen tørkar/tar skade? Eller er dette ikkje noko å bekymre seg for og berre å tømme iveg? Anna eg bør tenke på?

Akvariet kjem til å stå tomt til sommaren iallefall, kanskje lenger. Ingen poeng i å starte det opp før vatntilgangen er stabil igjen.
Det enkleste ville vel være å ikke gjøre noe som helst i første omgang. Dersom innholdet i karet stemmer med det i profilen din er belastningen på filteret veldig liten, så det er ikke mye vann som må byttes. Følge med på Nitrat ca en gang i uka for så å vurdere situasjonen dersom det blir faretruende mye. Da ville jeg vurdert å omplasere fisken dersom det ikke er tilgang på vann. Ting kan jo tyde på at du bor landelig til, og da skulle vel ikke et par bøtter smeltet snø i uka være en umulighet til vann i flytende form blir tilgjengelig. Dette er også en måte å mellemlagre vann på slik at det får romtemperatur. Mange skifter unødig mye vann i karene sine. Er karet i balanse slik at plantene forbruker nitraten som blir produsert er det ikke mange liter som egentlig må byttes. Uansett kan jo karet gå med vann og planter slik at du slipper full oppstart igjen senere.
Inaktiv bruker
Vet ikke hvordan det e rder du bor, men her jeg bor er det fullt mulig å samle regnvann
Anka78
Eller er dette ikkje noko å bekymre seg for og berre å tømme iveg? Anna eg bør tenke på?


Du skal bare tømme det, og jeg vil anbefaler deg å vaske akvariet, pumper, filter osv godt før du setter det bort.
Må vel innrømme at jeg egentlig ikke svarte på det du spurte om. Dersom du velger å tømme og sette bort karet ville jeg oppbevart det på et mørkt og kjølig sted slik at silikonen ikke utsettes for sterk varme eller sollys. Har hatt tomme kar stående i årevis i kjellerbod uten at de har vist tegn til skade på silikonen. Det eldste karet jeg har nå er nærmere 30 år, og har fortsatt original silikon selv om det flere ganger har vært oppbevart tørt over flere år. Vask det godt, og sett det vekk dersom du føler for det.
Tusen takk for svar.
Eg har ganske lite regnvatn her vinterstid, stort sett snø og kulde frå november til april.
Fisken tenkte eg å flytte over i ein 120l som eg har ståande tom. Har eit utvendig filter som har sulla og gått i 400literen i fleire månader, så flyttar kun den over på 120l. Har fordelt litt fisk utover 180l og 63l. Så er kun snakk om å ha rundt 9-10 vinkeltetra og eit ukjent antall ancistrus over i 120l. Dei burde klare seg fint der.

Noko av baktanken ved å tømme 400l er å bruke vatnet til nedspyling i do (har som sagt null vatn i springen og må køyre og hente alt til gården). Dessutan trenger eg å flytte 400l grunna omprioritering av rombruken.

Men då skal karet vaskast og settast kjølig og mørkt. Tusen takk for hjelpa.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap