Eplesnegle eller noe annet? spiser planter!

Kjøpte meg nettopp noen snegler som jeg trodde var eplesnegler, men den ene snegler han begynt å forsyne seg med en sverdplante.... Den andre ser ikke ut til å gjøre det.
Kan det være at den bare er sinnsykt sulten? Den har bare sittet på det ene bladet i hele kveld, mens den andre snegla har svinset rundt i resten av karet. Begge er tilsynelatende like utseendesmessig. På størrelse med en eplesnegle og var i samme kar som eplesneglene i butikken.

Spørsmålet er derfor: Er disse eplesnegler?
Er det meningen at de skal spise planter, og hvis det er det; kan jeg forvente meg at dem kommer til å spise alle plantene mine? Kan man gi dem noe annet, slik at de spiser mindre av plantene?
du kan gi dem salat, squash, agurk, tab min, så blir de mindre sultne på plantene dine =)

eg er ikke så flink på sneglr, men det ser ut som eplesngeler ja.
Du kan prøve å gå på http://applesnail.net for å artsbestemme sneglene. Hvis det er noe annet enn Pomacea bridgesii tar det sikkert ikke lang tid før akvariet ditt er tomt for planter. ;>
enig med lars der. Om det viser seg om det for eksempel er kjempe eple snegl, står det snart kun et par stilker igjen:p jeg har begge deler. Di vanlige eplene spiser lite planter. Eneste di har spist her er gullrotgresset mitt. Mens kjempe eplene nå må gå med plastikplanter:p
Jeg er utrolig usikker, plukka opp en snegl for å finne ut hvilken det var men den ligna jo på alt, både Scalaris, pomacea insularum, vanlig eplesnegle osv osv...
Så tror det beste er å bare gå å bytte dem. Jeg kan jo vente og se, men jeg tørr ikke å ta sjansen i og med at jeg bailer til spania i morgen og blir borte fire dager, og fire dager er ikke lange tiden de trenger før de har spist opp alt som lever og gror der.
Det er utrolig synd, for jeg syntes de var så fine! Får skaffe meg den 'vanlige' typen da, kjedelig gule.... Eller de er jo morsome de og da Men ville vært spennende med litt andre farger.
vanlig epliser får du i mange farger jeg har blå, hvite, lilla og gule. Å nå tenkte jeg å kjøpe rosa. Så det var ei på rubrikken her inne med rosa epliser nå
Jeg vet, men er ikke så mange i nærområdet for tiden... og de har ikke slike i butikken
jeg bor 1 time fra folk:p å bilen har tatt kvelden, så ho sender via post med heatpack altid fått sneglene mine tilsendt.
De du har fått er kjempe eplesnegler. De kan bli 8-10 cm store. De spiser alt av planter, uansett hvor mye grønt de får. Er foten litt lys og gråmelert? Vanlige epler har enten mørk blå fot eller lys gul med oransje prikker. Det har også de mørke. Vanlige epler spiser ikke planter. Noen tynne sånn som hornblad osv kan de spise men ikke sverdplanter og de med tykke stilker. De spiser de bladene som er syke og tar evt alger som vill sette seg på plantene.
Kjempe epler krever også veldig store kar. Visste ikke dyrebutikken at dette var kjempe epler?
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kaste
Reklame for plussmedlemskap