Varmekolbe

Hei,

Tempen min på rommet synker til 15-16 grader om nettene/dagen da jeg er på jobb...

Å akvariumet jeg skal ha på 25-26 ish ligger på rundt 21-22 og stiger opp til 24 når jeg kommer hjm og får opp temp på rundt 18-19 grader på rommet med akvariet som jeg liker meg best ii ^^ og kolben står på 29-30. Å det er jo for mye svingning i vann temperaturen....
I følge den kolbe kalkulatoren på sia her Så trenger jeg 100-150 ish kolbe sier kalkulatoren,, Skal jeg ta 150 da eller ligert kjøpe 200w?

Tenker da på disse kolbene
Aquarium Systems Polymer varmekolbe 150 watt


Aquarium Systems Polymer varmekolbe 200 watt


Kan det skje noe galt med og ha en for sterk kolbe?


-Sokken91
Plussmedlem
Høres ut som om kolben du har er defekt.

Du skriver ikke hvor stort karet ditt er, men 1 W pr liter er OK.

En kraftig kolbe kan "koke" fisk hvis den går berserk.
Hvor stort karr er det snakk om her egentlig?
frosken
Hvor stort karr er det snakk om her egentlig?
Det er et 60liter kar.... Glemte skrive det ^^, Men Di varmekolbane skal jo være overopphetningvern på... Men Kolben min er nok ikek defekt..Men den er bare ikek kraftig nok for karet....

Er et helt nytt kar.... Ikke ferdig innkjørt enda en gang...
Har du kallibrert varmekolben ?
Dette gjør du ved å sette den i en bøtte med vann og måle tempratuern på vannet når varmekolben slår seg av , kobler ut.
Så må du stille den på det som tempraturen viser. Det bleier å være en "knott" du drar ut på toppen når du skal stille den.
Anbefaler Fluval edge heater 25 W den er uknuselig. den er tynn og tar ikke plass...hvis vannet ditt er for kaldt vil denKUN stige til26grader..når den har nådd 26 stopper den. og slås på igjen når den synker ca bare 3cm bred eller litt mindre
er ikke 25 W for lite
Jeg har hele tiden hatt 1w pr liter 1 liter vann som målestokk.Ville ikke en 50w kolbe være ok her?
150 w og 200w's kolber har jeg i henholdsvis 160 liters karret og 200 liters karret...
Heidi Jensen
Har du kallibrert varmekolben ? Dette gjør du ved å sette den i en bøtte med vann og måle tempratuern på vannet når varmekolben slår seg av , kobler ut. Så må du stille den på det som tempraturen viser. Det bleier å være en "knott" du drar ut på toppen når du skal stille den.
Er ingen kalibrerings funksjon på denne kolben... Er en slik jalla billig kolbe som fulgte med i et sett!

Kan stille temp på den vist det var det du egentlig mente? Men den kan stå på fulll trøkk og ikek klare varme opp karet til ønskelig temperatur...
frosken
er ikke 25 W for lite Jeg har hele tiden hatt 1w pr liter 1 liter vann som målestokk.Ville ikke en 50w kolbe være ok her? 150 w og 200w's kolber har jeg i henholdsvis 160 liters karret og 200 liters karret...
Med 25w ville den ikek klart og holde tempen over 20 en gang :P... kJØRER kolben på fult nå... er 19 grader i rommet... men tempen blir ikke høyere en 24 -25 Men med en gang rommet går ned 1 grad så synker tempen i akvariumet også.... I følge kolbe kalkulatoren ville jeg trenge 100-150w kolbe...... Og den jeg linka lengre oppe fra Aquarium systems er også uknuselig :P... Det jeg vil vite egentlig er om det kan være skadeligt eller farligt(For fisken seff) å bruke 200w, om alt er i orden med den liksom ?
på min funker den PERFEKT kanskje fordi jeg har fluvalegde akvarium 23L?iallefall beste kolben
Junaid Khan
på min funker den PERFEKT kanskje fordi jeg har fluvalegde akvarium 23L?iallefall beste kolben
Du har jo et nesten 3 ganger mindre akvarium Så selvfølgelig virker den bra for deg Romtemperaturene er nok litt høyere hos deg en hos meg
Kjøp ny varmekolbe! Juvel varmekolbe.
Jeg har en 125W i 200L og en 250W i 540 liter. Det er 27 grader i begge akvariene hele tiden. :o)
Du har sett de små skjemaene som bl.a. jager viser over mye watt som trenges for å heve så og så mange grader? Det er det du har regnet ut etter, ja?

Jeg ville gått for den største. Varmekolber som går berserk kan man ikke gardere seg mot. Ja man får bedre tid på å oppdage det om de ikke er så kraftige, men er uhellet ute mens du sover/ er på jobber eller what not så har du ikke en sjanse uansett. Å derimot miste fisk fordi temperaturen svinger for mye er værre, for det er et "uhell" man vet kommer.

Alternativet er å ta to kolber som tilsammen blir det samme. Om en kolbe går berserk da så er det ikke like mange watt som jobber. Men det tar plas, og jeg ser du ikek har store karet, så det får være din vurdering.

Selv har jeg en bitteliten 10liter med reker som i en tid stod på soverommet. Der kjørte jeg 100W kolbe, selv om jeg vel kanskje skulle klart meg med 50W. Priset meg lykkelig for det når temperaturen plutselig sankt fra -5 til -25 ute en natt mens vi sov med vinduet åpent. Temperaturen i karet var 3 grader lavere den morgenen, tenk hva den hadde vært om kolben var svakere?

siande
Du har sett de små skjemaene som bl.a. jager viser over mye watt som trenges for å heve så og så mange grader? Det er det du har regnet ut etter, ja?


Hm, ja, det har du, jeg er bare treg Beklager!
siande
Du har sett de små skjemaene som bl.a. jager viser over mye watt som trenges for å heve så og så mange grader? Det er det du har regnet ut etter, ja? Jeg ville gått for den største. Varmekolber som går berserk kan man ikke gardere seg mot. Ja man får bedre tid på å oppdage det om de ikke er så kraftige, men er uhellet ute mens du sover/ er på jobber eller what not så har du ikke en sjanse uansett. Å derimot miste fisk fordi temperaturen svinger for mye er værre, for det er et "uhell" man vet kommer. Alternativet er å ta to kolber som tilsammen blir det samme. Om en kolbe går berserk da så er det ikke like mange watt som jobber. Men det tar plas, og jeg ser du ikek har store karet, så det får være din vurdering. Selv har jeg en bitteliten 10liter med reker som i en tid stod på soverommet. Der kjørte jeg 100W kolbe, selv om jeg vel kanskje skulle klart meg med 50W. Priset meg lykkelig for det når temperaturen plutselig sankt fra -5 til -25 ute en natt mens vi sov med vinduet åpent. Temperaturen i karet var 3 grader lavere den morgenen, tenk hva den hadde vært om kolben var svakere?
Takk for utfyllende svar.. Da handler jeg nok 150w eller 200w i morgen da
Var det samme jeg tenkte om kolben ryker så ryker den... Samme er det jo akvariumet kan knuse... Pumpa stopper og alt kan jo i grunn skje da man ikke er hjemme..

Ville du ha gått for 150 eller 200 ? Ser du sier den største så regna med du mente 200 ?
Jeg ville gått for den største ja, siden du da er sikret om temperaturen en dag synker enda lavere (kuldeperioder er noe herk). Det er også greit å ha litt ekstra å gå på om du må kjøre en varmekur en gang, da har du en sjanse til å holde temperaturen oppe på 32grader selv mens det er kaldere i rommet.

Evt to på 100W, om du føler du har plass til det. Det er den tryggeste løsningen, som jeg skrev.
siande
Jeg ville gått for den største ja, siden du da er sikret om temperaturen en dag synker enda lavere (kuldeperioder er noe herk). Det er også greit å ha litt ekstra å gå på om du må kjøre en varmekur en gang, da har du en sjanse til å holde temperaturen oppe på 32grader selv mens det er kaldere i rommet. Evt to på 100W, om du føler du har plass til det. Det er den tryggeste løsningen, som jeg skrev.
Blir 1 på 200 tnker jeg Blir litt ''dyrt'' med 2x100 :P...Tusen takk for svar og hjelpen
Inaktiv bruker
Heidi Jensen
Kjøp ny varmekolbe! Juvel varmekolbe. Jeg har en 125W i 200L og en 250W i 540 liter. Det er 27 grader i begge akvariene hele tiden. :o)


De juwel kolbene har jeg dårlig erfaring med, men muligens fordi de må settes opp minst et par grader mer, altså vil man ha 25 grader må man stille dem på 27 osv... Synes de virket litt upålitelige.

Men, det å holde jevn temperatur er uansett mye styr og så skal man jo også ha et termometer som viser riktig - Jeg har 4 ulike termometere og ingen av dem viser jo helt likt! Det er til å bli gal av.

Det finnes jo varmekolber med overopphetningsvern som man kan bruke, og dem er sikrere. Jeg har byttet til slike i alle mine akvarier, og har da 200 watt i 63 literene. De er også uknuselige. Jeg har kjøpt av typen som heter Newatt, (på nett) men det finnes jo sikkert flere merker av dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap