Utspillede gjeller

En av våre hunnguppy (endlers) er litt merkelig i oppførsel,og har rosaaktig gjeller som er litt utstående, så skjellene ser litt løse ut rundt gjellene.
I tillegg har den munnn åpen hele tiden, og holder seg mye langs bunnen, eventuelt i strømmen fra filterpumpen.

Hva kan være galt med denne lille??

Det er et 60 liters kar, har ph 7.5-8 Nitrit 0
Karet har værti gang 3 uker, guppyen har vært i karet 2 dager.

Det er 5 hannguppy og 10 endlers samt 6 corydoras i karet.

Medisinerer for tiden med eSHa Exit for hvitprikk.

Høres ut til at vannverdiene er i ferd med å endre seg,med økning av nitritt.
Har fiskene hatt hvitprikk,eller bare medisinerere du uten at de har hatt utbrudd av hvite prikker?
Du skal vel ikke skifte for mye vann heller hvis det er medisinering i tre dager.
Jeg har hatt utbrudd av hvitprikk på to av fiskene. Derfor medisinering.
Jeg testet vannverdien i går før jeg begynte å medisinere, nitrit var 0.

Kan være stress? Fikk disse i tanken min for 2 dager siden, oppdaget dagen etter at den ene lille fisken hadde hvitprikk over hele seg og var tynn og skral. Et par av de andre hadde hvite prikker (ikke så mange)
I dag kan jeg ikke se at noen har hvite prikker. (et par av dem klør litt ennå) For meg ser de andre fine ut, bare denne som har utvidede gjeller og har munnen åpen det meste av tiden. Spiser heller ikke noe.

Sjekket verdiene igjen. Ph 8 Nitritt 0 Men vi har høy nitrat, naturlig i springvannet (brønnvann)
Jeg har ikke fått testet NH3/NH4 da jeg ikke har denne testen
Jeg avlivet den ene guppyen, dagen etter var det to til med samme symptomer av utstående gjeller. De hadde også mye spissere hale som om de klemte sammen halefinnen. Jeg avlivet dem også (disse var relative små - sikkert et par md gamle) Jeg ser ingen tegn til hvitprikk hos noen av dem lenger. Har ennå ikke sett at fiskene har klødd i dag ( i går var siste behandlingsdag av eSHa Exit)
Nå håper jeg bare at de gjenlevende ikke blir syke og at kuren har hjulpet.

Det ser også ut som om det ikke er så lenge til 2 av dem skal føde. Har fortsatt 4 yngel i karet som klarer seg overraskende greit! De må vel være 5 dager gamle nå
Det kan høres ut som du har dårlige vannverdier og dermed forgiftning av fiskene dine. Ammonium (NH4) og nitritt (NO2) blir nok ikke nedbrutt i ditt akvarium enda, siden det er så nytt. De skader som fiskene får da, stemmer det du beskriver. I tillegg er det ikke uvanlig at du får sekundærsykdommer som hvitprikk, finneråte, utstående øyne osv.

Fiskene gisper da etter oksygen fordi de røde blodcellen er mindre effektiv til å ta opp oksygen. Gjellene slimer, som resten av slimhinnene / huden gjør i et forsøk på å redusere etseskadene fra giftstoffene. I tillegg klemmer fiskene sammen finnene.

Jeg ville ha skifte mye vann daglig de neste 3-4 uker til situasjonen har stabilisert seg mere i akvariet ditt.

Ellers ville jeg behandlet filtret pent slik at det er mulig for nitrosomonas og nitrobakterbakteriene å kolonialisere filtret ditt slik at de kan bryte ned de giftige nitrogenforbindelse som du får i akvariet.
Nitrit-verdiene i karet har vært veldig fint de siste to ukene. Hvitprikk tror jeg derimot fiskene allerede hadde da jeg hentet dem! Jeg var hjemme kl 1900 på kvelden og hadde dem inn i karet litt senere. Morgenen etter var en av de små fiskene allerede full av hvitprikk.
Jeg kan aldri tro at dette bryter ut så fort når jeg aldri har hatt sykdom i karet før, og samme dag - senere på kvelden, så jeg at gjellene på den ene fisken var utstående.
Derfor tror jeg at fiskene allerede var syke før de kom i mitt kar. Ingen av de "gamle" guppyene eller corydoras som har vært i karet i 4 uker har vist noen tegn til sykdom.

Etter det jeg har hørt så er hvitprikk som ses siste ledd i denne syklusen. Ingen av mine fisker har klødd før heller i karet mitt. Bare de nye fiskene som kom inn som har klødd.

Når det gjelder amonium så har jeg ikke fått målt dette, men skal få tak i test på mandag.
Jeg har også god rutine med vannbytte siden vi begynte med akvarium. Minst 30 % har blitt byttet et par ganger i uken (om ikke mer til tider) I forkant av oppsett på det nye karet (3 uker siden) gikk filterpumpen i det gamle karet i noen uker. Dette karet har vært oppegående i 2år snart. Samtidig som jeg overførte pumpen til det nye karet, tok jeg gammelt filter og presset ut en del filtergugge i det nye. Tror dermed at dette var en god kick-start på karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap