Undervannsgluggen ^^,

Personlig akvarietråd! Morsomt!

'Kvariet har i skrivende stund vært i drift omtrent 6 mnd. Det er stabilt og greit, fiskedød hører til skjeldenhetene, i motsetning til hvordan det var da jeg var helt fersk i gemet! Nå sitter jeg inne med litt mer kunnskap og erfaring enn hva jeg gjorde da jeg ble lurt til å kjøpe meg en stakkars kampfisk som fikk en bolle å leve i, for 3 år siden.. ja, jeg skammer meg. I ettertid vet jeg at man ALDRI skal stole på dyrebutikkene, men heller lese seg opp på forhånd, og vite akkurat hva man skal ha når man kommer dit

Denne tråden vil følge utviklingen i 'kvariet, og mine opptuerer og nedturer i denne forbindelse. Jeg blir veldig glad for konstruktiv kritikk, tips og råd, og ellers alt som kan føre til en bedre tilværelse for mine fisk.

På to-do-listen står for øyeblikket å skaffe en fin bakgrunn, og å finne ut hva det er for noe rart som skjer med akvariepumpa.. Synes den går mistenkelig treigt, selv etter rens i forgårs..

Jeg byttet her om dagen fra kun å ha grus som bunnsubstrat, til å fjerne det meste av grusen, og å fylle på med biltema-sand. Fiskene absolutt elsker det! Spesielt kuhlii-ålene, som gørrkoser seg i sanda Slikt gjør et akvarist-hjerte varmt og dunkende
I det siste, har jeg begynt å merke en spirende interesse for dette med levendefôr!

Sent i går kveld, satte jeg over en sats med infusorier, som kan hjelpe meg med å få opp overlevelsesprosenten hos yngel, + at jeg har tenkt med til dyrebutikken i dag for å se om de har noe større å by på der. Det regner jeg egentlig med, det er snakk om en helt fantastisk dyrebutikk med veldig kompetente mennesker.

I dag priser jeg med lykkelig over at jeg har ferie noen dager til, så jeg kan konsentrere meg om å nyte dette utrolig vakre vinterværet! Have a good one, folks!


Ooh, mens jeg er der oppe, kan jeg jo få med meg en bakgrunn til akvariet, i stedet for å lage min egen, som jeg har gjort tideligere..
De hadde en fin, passende bakgrunn! Men jeg må nok innse at det var å være litt vel optimistisk å regne med at de hadde levendefôr nå midt på tjukkeste vinteren.. Får heller se om jeg finner en annen måte å skaffe meg noe av litt større målestokk enn infusoriene..
Kjempefint kar!

Både mikroorm og artemia skulle ikke være så vanskelig å få tak i pr post
Takk for tips! Jeg har sendt mail til en av rubrikk-eierne, så får vi se når kulturen dukker opp Sambo er litt skeptisk med tanke på mikroormene, men jeg har dyrt og hellig lovet at han skal slippe å ha noe med de å gjøre ^^,
Nå har vi tatt fra hverandre hele pumpa og renska hele, med unntak av filteret, som bare fikk en liten skyll. Skal si det ble fart i pumpa etter det! Nesten så det ble for mye av det gode... Det ser ut til at det har blitt litt for mye gugge for denne lille propellen inne i pumpa, og at det er dét som har sinka pumpa noe. Nå er det jo som at de nesten blåser bort nede i der :o

En annen ting er at enkelte morgener når jeg slår på lyset, så ser fiskene noe fjuske ut. De er litt slappe, og betydelig svakere i fargene. De livner alltid til igjen relativt fort da.
Temperaturen i karet er jevn også om natten, så dét tror jeg ikke det kan være. hmsk..
Min samboer er også litt skeptisk til mikroormene, men et av karene mine står på møbel så inni der har kulturen fått fast plass. Er jo veldig enkelt med mikroorm, jeg forer både voksne og yngel med det. Går ned på høykant

Når det gjelder at du syns fiskene ser pjusk ut på morgenen; er de forberedt når lyset kommer på? Altså, har du slått på andre lys en stund før du slår på lyset i karet? På natta går mange fisk til ro og legger seg nærmest for å sove. Fargene går bort og de blir bleke. Hvis de ikke er forberedt på lyset som skal komme på kan det jo hende de blir "tatt litt på senga" bokstavelig talt. Hvis de kvikner til i løpet av kort tid ville jeg ikke bekymret meg.
Det har jeg rett og slett ikke tenkt på, at fiskene endrer ser såpass mye i løpet av natten. Jeg vet jo så klart at de blir mindre aktive og slikt, men det var betryggende å høre at de også kan virke mer "pjuske"

De er nok ikke så veldig godt forberedt på at lyset kommer. Skal endre rutinene der, slik at annet lys i rommet får stå på en stund før lyset i akvariet kommer på.

Jeg gleder meg skikkelig til mikroormene kommer, jeg! Gleder meg til å la fiskene få noe annet enn flakfôr Og hvis de kan stå mørkt, trenger jo ikke sambo å se de en gang. Everybody wins!
yay!

I dag kom mikroormene i posten! Håper de har overlevd den kalde ferden de har vært ute på Slik jeg har forstått det, skal det ikke ta mer enn noen dager før jeg kan begynne å se liv oppi der. Spennende! Jeg har satt den på badegulvet, så det står varmt og godt.

Jeg gleder meg skikkelig til å begynne å fôre med ormene ^^,
Jøssesland, visst skal jeg si at det lever i orm-boksen! Jeg trodde det bare var skinn i vannet jeg hadde sett, men nå ser jeg jo at det yyyyrer av liv oppi der!

Blir ormene større jo lengre de står? De er bitte, bitte små
I morgen skal jeg atter en gang busse til dyrebutikken og kikke. Og planen er å ta med meg hjem 3 stk ancistrus! Det er på tide å utvide 'kvariet til også å omfatte maller så skal jeg så klart finne på noe lurt slik at de får noen fine huler å velge mellom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap