Beste behandling mot endetarmsorm (camallanus sp)

Fra sykdomsartikkelen:

Endetarmsorm (Camallanus sp, m.fl). Parasitten henger ut fra tarmåpningen til smittede fisker, og er rødgrå. Vil trekke seg inn i tarmen igjen så snart fisken begynner å bevege seg. Smittede fisk er gjerne avmagret. Parasitten må ikke forsøkes fjernet med pinsett, da dette vil skade tarmen til fisken. I tilfeller med store mengder orm i tarmsystemet til fisken, vil fisken kunne få en knekk i ryggen etter hvert. Spesielt Guppy er utsatt for denne parasitten, men alle fisk kan rammes.

Har du først fått endetarmsorm i akvariet, bør du behandle all fisk. Denne parasitten smitter lett. Parasitten innføres oftest med ny fisk, eller med for fra fiskeholdige vann\ tjern. Sank derfor levendeforet ditt i fiskeløse områder.

Forslag til behandling: Det er flere muligheter for å behandle denne. Vanlige preparater mot orm hos andre dyr kan benyttes, men dette er ofte tungvindt.
Fremgangsmåte: Knus to tabletter, bland dette med 10 ml vann. La dette løse seg opp i ca 10 minutter.
Det foret du skal fore med, legger du i bløtt i denne oppløsningen i ett par timer. Ny blanding lages hver dag. Syke fisk fores med dette en gang om dagen i 2-3 uker.
Det er 50\50 sjangs for at dette funker.
Amerikanske Rocky Mountain Discus, har ett ypperlig for til å behandle fisk med slike problemer. Firmaet sender omgående, selv til Norske akvarister. De fører både ferdig medisinert for mot innvoldsorm, og ren medisin, som du selv blander med foret til fiskene.

Selv ville jeg uten tvil valgt en dewormer-kur om mine fisk hadde slike parasitter.

Kom hjem fra juleferie i går og i dag oppdaget jeg at 2 av mine Stripet regnbuefisker og en kampfiskhunn har røde tråder stikkende ut av gattåpningen. Nesten som en rød bust. Kampfiskhunnen er veldig hoven i buken.

Jeg behandlet karet med disse fiskene med en 5 dagers praziprokur for ca 5 uker siden. Brukte dobbel dose, men dette har tydeligvis ikke tatt knekken på ormene.

Noen som har erfaring med å ta knekken på endetarmsorm? Er det dewormer bits fra RMD som er det beste alternativet?

Kan det fungere å bløte fiskematen med prazipro?

Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap