Eheim 2222

Hei.
Så at pumpa gikk tregt da det såvidt kom vann ut av diffusoren..vel jeg rengjorde den fosiktig(var nokså skitten)satte alt på plass...nå er det enda mindre trykk i den...og ser det kommer små luftbobler i den slangen som kjører vannet ut......kan noen hjelpe?
Ingen som kjenner Eheim og har en smart løsning? For du har nok fått luft i filterbøtta. Den må ut, ellers blir det ikke hevert, og alt rører rundt i tomme lufta. Det har nok ikke pumpa godt av. På min (som ikke er av samme merke, men med nogenlunde samme prinsipp) vil det si hevertsug på utblåset før filteret settes igang igjen, slik at jeg er sikker på at det går vann gjennom begge slangene, og så litt forsiktig vugging for å få ut bobler hvis den fortsatt knirker.
Pumpa...
har vugga litt på den,kommer luft ut da ja,har hatt pumpa ute igjen..."rista litt på den",og fylte i vann..men neida...svaaak utstråling...har innvendig pumpe..fluval4..denne må vel kunne ta av litt av jobben..?eller er dette som MÅ fixes nå?

Grit at det masse masse og sette seg inn i vannverdier,fisketyper,osv..men å begynne å plages med pumpa syns jeg er på randen....har ikke peiling på sånne duppeditter..er redd jeg skal ha den for lenge ute,slik at 5 uker med innkjøring er forgjeves...
Akkurat i dag har alle som kan noe om Eheim gått og lagt seg tidlig, ser det ut for. Heldigvis er det samme system som i mitt filter, og da kan du ha kommet i skade for å sette boksene med filtermateriale feil sammen. Har prøvd det selv, skjønner du, ristet og skrudd og sugd og ordnet, og så var løsningen helt enkelt at jeg i nybegynnerstresset med angst for skjøre filterbankterier ikke passet på at alle hullene sto rett oppå hverandre. Fant en tegning på nett, øverst i høyre hjørne på tegningen ser du rekkefølgen, og hullene. En annen ting jeg har glemt en gang, og som også funket veldig dårlig, var å glemme og lage hull i filtervatten. Da ble det også nokså tett. Sønnen i huset ble sendt på rommet sitt, så mor fikk bannet ordentlig...

Uansett, pust dypt, litt gjennomstrømming burde holde liv i bakteriene. Selv i et nytt kar. Man blir jo helt utkjaset av det du sliter med nå, men så er det et par ting til du aldri kommer til å gjøre igjen! Hvis det er så enkelt, da...
Phu..
Tusen takk for svar,er deg evig takknemlig...du skjønner pumpa lager rar lyd å...høres ut som den "propellen"..må kansje kjøpe ny?for det er den som lager bråket...lufboblene fosvant,men enda dårlig tryk....så altså grovfiltret først,så filtermatta?
litersyka
Tusen takk for svar,er deg evig takknemlig...du skjønner pumpa lager rar lyd å...høres ut som den "propellen"..må kansje kjøpe ny?for det er den som lager bråket...lufboblene fosvant,men enda dårlig tryk....så altså grovfiltret først,så filtermatta?



begynner å bli svett..har en L-046 babis nedi der....han er jeg redd for..liksom "banet" mitt...er blitt fullstendog frelst av akvarium og alt det måtte høre till idag fikk jeg satt opp 2 60 dunker,med luftstein som skal temperes i 2 dager før jeg skal rydde og desverre omøblere litt..håper dem tåker d..kjøt sånne gripetenger så den slipper armen min farende overalt....har 2 hunder og 1 katt..dem skjønner ikke hvorfor mor ikke har like mye tid til dem..for ja,akvarium krevet sitt stell daglig
Jeg kjenner meg så godt igjen, at det er bare moro å forsøke og hjelpe. Uten forumet her hadde jeg gitt opp! Og det blir lettere, jeg lover :o)

Den propellen heter impeller på akvaristisk, og da er det tilbake til google. Tror fortsatt mest på luft, på denne illustrasjonen ser du at det er plass til litt i hulrommet den er plassert i.

En annen festlig ting jeg har slitt med når filtre og andre pumper har laget ulyd, er at jeg ikke har fått alt skrammelet som skal holde magneten på impelleren i senter ordentlig på plass. Enten pumpene skal trekke vann gjennom filter, vann i dragelampa eller lage fontene ute er akkurat det akkurat likt: en pinne, to små svarte gummipropper med hull som skal holde pinnen på plass, (og som jeg har mistet i møkkete skiftevann mer enn en gang - sønn forvist til rom), og så propellen med magnet. Som for all del ikke må surres bort i sand, det er magnetiske partikler i sanda, og da går det trått.

Dette vil vel få enhver som virkelig kan noe om pumper og filtre til å vri seg i smerte, men det er sånn en selvlært blondine forklarer seg. Håper det hjelper!
Tusen takk for svar i natten...det kommer jo litt ut da,pluss innvendig pumpe,så tror ikke dem dør..men om den er slik i morgen så har jeg samme pumpe på 80litern,da butter jeg bare filtrerne og tar pumpa fra 80litern...trenger ikkje så mye strøm i 80liter..for der bor det 1og 3uker gamle black molly yngel
Er garantert luft i systemet, fyll bøtta med vann og innsugslangen mens hendelen i lukket posisjon på både inn og ut. så kobler du alt sammen. Så åpner du ut og deretter inn hendelen. da vil hevert metoden sette inn og bøtta vil fylles helt opp. så setter du på strømmen, så vil bøtta være tom for luft etter noen minutter. er litt vanskelig å gjøre dette de første gangene, men skjønner du prinsippet så blir dette en lek ettervært.
Åh, gudskjelov, ikke alle som kan noe har lagt seg allikevel. Og den løsningen var noe enklere enn min, lærte noe nytt - igjen!
Phu..
Nå er pumpa helt normal,og småfisken flakser i strømmen ååå,for en glafisk jeg ble nå...takk for hjelpen alle sammen
Ny pumpe...
Vært til innkjøp av ny bøttepumpe..jebao...denne har en stor knapp på toppen som en bare trykker på,så pumper den ut luften,og fix ferdig,ikke mere søl med å fylle vann i rørene med deciliter mål.
Har forresten kjøpt meg nytt juwel 125 liter. Der skal mine zebra-bebiser bo(L-046) 6 stk,dem er så søte...og 25l plantekar,som er så full av javamose,at hele karet er stappefult,så om noen vil kjøpe en god slump for en billig penge,si ifra
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap