Lys på natten

Heisann!

Har nylig overtatt et akvarium og er rimelig fersk i dette. Har forstått at lyset skal slås av om natten slik at fiskene får hvile og for å unngå alger på plantene. Når jeg slår lyset av blir alle fiskene paniske, de svømmer raskt og forvirrer rundt. Er ikke helt sikker på de forskjellige artene men bla regnbuefisken svømmer opp til overflaten og hadde sikkert hoppet ut om det ikke var lokk på. Dette er vel ikke normalt og hvorfor reagerer de slik.
Prøv å ha godt med lys i rommet når du slår av lyset. De blir nok redde fordi det blir en litt for brå forandring. De er kanskje i utgangspunktet litt nervøse? Normalt burde de bli litt stresset av at lyset forsvinner brått, men ikke så mye. De burde roe seg raskt når de er vant med det..
Hvor lenge har du lyset på om dagen?
Det varierer veldig fra kar til kar, alt etter fisk, forhold og lystype. Men i utgangspunktet 12 timer, regulerer opp og ned etter behov. I yngelkar, der næringstoffene skal holdes nede og der det er mye algespisere er det lengre.
Mente jo trådstarter da

For jeg hadde det som problem med mitt aller første kar, hadde lyset på i over 12 timer å da var fiskene mer stresset når jeg slo av enn hva det er nå når de bare har 10 timer

Trådstarter: Timer er en fin ting å ha!
Har vel ganske dårlig samvittighet, har hatt akvariet i fem dager og siden de ble så paniske har eg latt lyset stå på hele tiden. Skal prøve å ha rommet lyst så det blir en mer nattlig overgang for de. Tusen takk for raske svar
Mente å skrive naturlig, skal også kjøpe timer, igjen takk for hjelpen
Ja, de er nok bare litt nervøse siden de har fått et nytt hjem. Alt blir nok bedre med tiden
Ja det kan jeg forstå, og håper det....trodde eg ikke skulle synes så synd på de- smiler-
8-10 timer med lys er som regel nokk.
Kjøp deg en timer som du sier.

Vi har satt inn blått lys som står på hele tiden.selv om hovedlyset står på.
Så når lyset slukkes etter 9t så er det blåe lyset fortsatt på.
Du kan se bilde på profilen min.

fiskene er litt skvetten med det samme lyset slås av eller på.
men etter 4-5min er alt normalt.
BimBim
8-10 timer med lys er som regel nokk.


Slik jeg ser det er spørsmålet en bør stille seg, ikke hvor mye lys som er nok, men hvor mye lys man kan ha uten at det skaper problemer. Et akvarium som er sammensatt slik at det tåler mye lys uten å få algeproblemer, har en bedre næringsomsetning og et godt oksygen nivå. Dermed reduseres også antallet påkrevde vannbytter kraftig. Selvom det bare er noen få fisk, som japansk risfisk, som påvirkes direkte av daglengden, bør det kanskje også være et mål og tilstrebe seg en tilnærmet naturlig lysperiode. Og selvfølgelig, det er jo når lyset står på at akvariet kommer til sin rett og pryd..
Inaktiv bruker
Jeg skrur aldri av lyset brått, jeg har flere lamper rundt akvariet feks så jeg slår av lyset inne i akvariet først og så gradvis slår jeg av de lampene jeg har rundt og i rommet. På samme måte slår jeg på lysene om mogenen, eller dvs jeg venter med å slå på lys til det har blitt lyst ute slik at det blir gradvis lysere for fiskene. Jeg tror det er bra for dem, for i naturen blir det jo ikke brått bekmørkt eller brått kjempelyst, det går jo gradvis i overganger..
Noen som kan gi meg generelle regler for lysbruk?

Hvor lenge?
hvor sterkt?
Hvordan slå av og på? ( gradvis?)
8-10 timer holder pr dag.
trenger ikke slå av gradvis.
hvor mye styre avhenger vel litt av type fisk og planter.
Mye lys gjer fort alger. så fremst det ikke er godt beplantet.
Å er det før mye lys kan det igjen gå ut over plantene.
JBR
Noen som kan gi meg generelle regler for lysbruk? Hvor lenge? hvor sterkt? Hvordan slå av og på? ( gradvis?)


Det er best å slå lyset gradvis av og på. Men det er bare i noen tilfeller fisken blir nervøs av den brå forandringen, ofte går det helt fint. Det er særlig når lyset skrues brått av at fisken kan bli skremt. Det er nok min erfaring i det minste.

Har ofte sett at 8-10 timer lys anbefales, pleide å ha 9-12 selv..før. Nå har jeg 11 akvarier som får mellom 12 - 15 timer lys hver dag. Har ikke mer alger av den grunn, mindre av forskjellige grunner. Det sies jo ofte, mer lys gir mer alger, mindre lys mindre alger. Det er ofte riktig, men det er det enkle svaret. Godt med lys, god sirkulasjon og filtrering, mange planter, invertebrater f.eks snegler og kanskje alge spisende fisk gir en langt bedre økologi i akvariet.
I akvariene der jeg bruker mest lys er jo faktisk det for å prøve å få litt algevekst fordi det trengs i disse.
Tiden med lys er jo selvfølgelig også avhengig av styrken på det. Jeg bruker 1-4 lysrør lengder per akvarium.
Svaret blir jo at en er nødt til å prøve seg fram. Men jeg tror mange er for redde for å øke lengden i forhold til å redusere den. Har en algeproblemer er det iallefall mange andre ting enn lyset å tenke på.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap