Hvor lenge lever filterbakteriene i luft?

Bakgrunner og moduler i akvariet med filter(bioballer, svamp osv) i, hvor lenge tåler de å stå i luft (romtemperatur så klart) når man tapper ned vannet for utskifting? Gjelder jo forsåvidt når man "vasker" filter i vanlige pumper også.. legger selv materialet i egen bøtte med akvarievann når jeg driver på, men hvor kjapp trenger man være egentlig være med å holde materialene i vann?
2-3timer max vil eg sei.
muligens enda mindre.

Men det beste er å ha det i vann. helst med litt sirkulasjon i.
Det som er de største problemene for filterbakterier er om svampen tørker ut, eller om de ikke får noe sirkulasjon av oksygen. Hvis ikke de blir liggende å tørke ut så klarer filterbakteriene seg lenge.
Jeg har ikke erfart noen problemer etter 2-3 timer med filteret avslått(har t.o.m. hatt filteret avslått ett døgn uten problemer, men da har jeg nok hatt flaks) . Skal jeg rote i akvariet i mer enn 2 timer bruker jeg å sette filteret i ei bøtte, så den får gått der mens jeg roter meg ferdig.
Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på de som har store akvarier med digre filter bak bakgrunnen o.l.. når man skal skifte vann blir jo en del av filtermaterialet stående i luft før man får fylt på. Nå sprer jo slike bakterier seg fort, så de som hele tiden står i vann vil jo være "backup" for kolonien. Men utgjør plutselig større mengde døde bakterier en overbelastning for vannkvaliteten? Eller er dette så liten biomasse uansett?
Når man bare skifter vann, og tar en rutinemessig klipping av planter og sånnt, så trenger man ikke tenke på dette. Det er når man virkelig skal bruke mange timer på å ordne i akvariet at man må passe på. Slikt som hvis man skal flytte og man bruker lang tid på å tømme hele akvariet, for så å sette det opp igjen på den nye adressen..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap