Co2 profft, eller lage selv?

Vurderer å øke planteandelen i akvariet mitt en del, da interessen for plantene nå nesten har oversteget fiskene :P

men ser der er mye rart på markedet når det kommer til co2 produkter.

men ser også der er mange som lager utstyr selv. Akvariet mitt står i stuen, så en masse plastflasker, og div er ikke akurat noe å feste øyet på, så har sett på de litt mer profesjonelle alternativene. Men blir ikke dette dyrt i drift?

er helt blank på dette, og hadde vært kjekt med input fra noen som har erfaring.

- Kan hjemmelagde DYI co2 anlegg måle seg med profesjonelle?

- er anlegg som drives med co2 patroner dyre i drift? (ser det koster mye for refill)
evnt kan man bruke billigere co2 patroner (f.eks de som brukes i airsoft)

- eller lønner det seg å kjøpe co2 flaske-drevne anlegg, og fylle c02 fra industrianlegg?

Det er ikke tvil om at skikkelig CO2-anlegg er det beste. Muligheten for å kontrollere mengde og tidsintervall er en klar fordel. Har man et kar man kan leke seg med så er DIY en grei måte å skaffe seg erfaring på. Det er rimelig enkelt og billig å lage.

Man bør skaffe seg litt erfaring før man setter CO2 inn i prydkarret slik at man slipper å anskaffe seg et skikkelig algeproblem. Alt skjer mye fortere med CO2 da plantene og algene får mye bedre vekstvilkår. Vi sakker nå om en mulig dobbling av plantemassen i uken. Har man bare hurtigvoksende planer blir det å spa ut planter hver uke.

Skal man ha CO2 så er en skikkelig 2,5 eller 5 kg flaske det som skal til. Magnetventil og manometer så kan man regulere mengde og inetervall. Her kan du se mitt anlegg. Dette anlegget regulerer pH automatisk, men det er ikke nødvendig å trekke den helt ut hvis det kun er plantevekst du er ute etter.
Anbefaler også ett skikkelig anlegg. Det er ganske dyrt i Norge, derfor ville eg bestille anlegg i Tyskland. Etter min mening finner du de beste tilbud her, for eksempel:

Eg har gode erfaring med akkurat dette anlegg, spesiell den utvendige reaktoren er veldig effektiv. Du kan sjå litt av mitt anlegg på tråden min side 2.

Eg er forresten helt enig med Geir. Hele miljøet blir helt annerledes med CO2 og planteveksten øker eksponentiell. Dermed øker faren for algevekst. Så her må man til med skikkelig gjødsling samtidig.
takk for noen supre tilbakemeldinger

har spillt noe paintball i min tid, så har en liten co2 tank liggende etter dette. er dette noe jeg kan bruke med en eventuel reduksjonsventil?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap