Bytte pumpemateriale?

Hei!
Har fluval 204 pumpe. Utvendig..
Den fulgte med karet som jeg kjøpte brukt.
Synes den har lite futt for øyeblikket, så tenkte å rense den..
Men må jeg da bytte materialene som jeg har da?
Jeg vet jeg har filter i ene delen av pumpa.. den andre delen er delt i 3 kamre.. Vet jeg har kull i det ene men resten vet jeg ikke.. Vil egentlig ikke ha kull, i tilfelle jeg må medisinere akvariet mitt.. Hvilke 3 materialer må jeg ha i pumpen for å få en pumpe som fungerer optimalt? Vurderer også å kjøpe nye filtre til den andre delen av pumpa for å bytte ut 1 og 1.. Noen som kan hjelpe meg?
Inaktiv bruker
Lite futt? Har du store eller små slanger på det filteret? Hvis de er små som på Eheimfiltre så ville jeg ha fått tak i en Eheim slangebørste og renset slangene før jeg rørte noe annet, for ofte er det der det er tett, i slangene og spesielt der slangene er festet til selve filterboksen osv. Og rørene. Rens alt det først så kanskje du vil merke stor forskjell

Kull skal du ikke å ha i filterboksen, det er ikke noe man skal ha annet enn ved helt spesielle tilfeller.
Jeg har tre utvendige filtre, to AM TOP og ett Eheim. I alle har jeg svamp og filtervatt for å fange opp svevepartikler. Som biologisk filtermateriale har jeg i ett filter bioballer, i et annet Ehfi substrat og i det tredje gryteskrubber i rustfritt stål. Det siste har nå gått 7 måneder uten rengjøring (i en middels belastet 230 liter) og fugerer prikkfritt.

Gryteskrubber ble i et amerikansk nettforum testet sammen med en rekke andre mulige filtermaterialer for akvariebruk og kom best ut. Aller best er skrubb av nylon, nest best skrubb av rustfritt stå. Årsaken er at gryteskrubberne er laget av veldig tynt materiele og derfor har et svært gunstig forhold mellom overflate og volum. Det er på overflaten bakteriene fester seg. Disse leveres f.eks. av Jordan, koster 10-14 kroner for en topakning. Jeg vet ikke hvor stort filteret ditt er, men du kommer antagelig langt med 5-6 pakker.

Jeg understreker for skkerhets skyld at det ikke er snakk om vanlig stålull, den inneholder såpe og ruster fort. MÅ IKKE brukes.
akvariet har stått og gått i ca 2 mnd, så tror ikke det er tett rørene... men jeg ville bare høre hvilke 3 materialer dere vil anbefale meg å ha i tillegg til fanlig filtersvamp.... ??
ser at noen har flyttet tråden min, er vel ikke så mange som hjelper meg da regner jeg med.. jeg som nybegynner la dette på nybegynner forumet for å få mest mulig hjelp fortest mulig.. hvorfor flytter dere tråden min uten å si fra?? ingen flere som kan hjelpe meg/komme med innspill??
Husker jeg ikke helt feil er det et grovfilter, så et biologisk filter og til slutt svamper. Det kan være lurt å f eks vaske / skylle svampene hvis de er tette.

Du kan bytte ut kullfiltret med mere biologisk filtermateriale f eks Efi substrat (pro) el.

Så da får du første kurv med Efi Mech, de neste to med Efi Substrat Pro og så svamper.

Jeg ville ha starte med å skylle igjennom svampene først og lagt inn Efi Substrat Pro i den siste kurven istedenfor kull. Så etter noen uker skiftet ut innholdet i den andre kurven med Efi Substrat Pro, eventuelt innholdet i den første med Efi Mech.

PS.
Du får ikke beskjed hvis ditt innlegg blir flyttet til andre underfora, les retningslinjene nr 8 en gang til.
Takk for det!
Men nå sliter jeg litt, for jeg må bestille disse varene på nett da jeg ikke bor så nærme dyrebutikk... Ene guppyen min har fått finneråte tror jeg og kanskje hvitprikk, og da må jeg nesten medisinere, men det er jo ikke så mye vits i det nå når jeg har kull... hva skal jeg gjøre da?? Kan jo ikke bare ta ut kullet for da har jeg jo ikke nok filtermateriale i pumpen... Noen som har råd?
Kullet utgjør neppe en stor del av filtermassen, så om du er forsiktig med foringen så går det nok fint. Følg med på vannverdiene, og ser du antydninger til nitritt (mest sannsynlig dagen etter kullet er tatt ut) så får du være flink på vannbyttene en dag eller to. Dette nitrittutslaget vil neppe vare mer enn en dag eller to, siden du har godt med bakterier i resten av filteret som vil dele seg svært raskt til de er oppe i omtrent samme antall igjen. Rent vann er uansett fint når fisken er utsatt for en bakteriell infeksjon slik finneråte er, så vannbytte er ikke veldig farlig selv om det kanskje stresser fisken litt.

Så, kort sagt, i valget mellom pest og kolera så er dette en pest du kan ta skritt mot Få ut kullet slik at du får medisinert ihvertfall.
filtersvampene er jo i egen del av pumpa... de tre andre kamrene er i andre delen.. noen som kan si meg hvilke tre materialer jeg bør bestille som erbest å ha og som ikke trengs å skifte for ofte? tenkte å bestille opp i dag da, slik at jeg kan bytte dem når jeg er ferdig med medisineringen..
Er det lite futt i pumpen kan det lønne seg å se på flere ting. Tette slanger, slam og skitt i impellerhuset ("propellen") og tett filtermedia. Jeg bruker å rense slangene samtidig med rens av pumpa. Dette trengs normalt ikke gjøres ofte, frekvens avhenger av foring, biolast, filterstørrelse ++. Rens filtermedia i akvarievann og kan du unngå det, ikke vask alt samtidig, la det gå et par uker eller så før resten tas. Når jeg sier vask av filtermedia tenker jeg mer på å klemme ut gørr i ei bøtte enn grundig vask. Det skal ikke bli skinnende rein, men det meste av skitten skal bort. Det er jo litt interessant å sitte igjen med noen av de snille bakteriene i filteret vårt.

Er filtermediaet ditt skadet eller du av andre grunner ser deg nødt til å bytte, kan jeg anbefale webzoo.net. De leverer normalt raskt, du finner også andre gode forhandlere både på nett og i butikk.

Kull vil jeg ikke ha i filteret til daglig. Ehfi substrat og grov blåsvamp og topp det hele av med filtervatt for de små partiklene.

Håper dette var til hjelp
så jeg skal ha filtervatt/svamp flere plasser altså..? I tillegg til de 2 store som er i den ene halve delen av pumpa..?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap