Eggeskal for å få hardere vann?

Er det mulig å bruke eggeskall for å få hardere vann?

Gått tom for kalksteiner, og finner ingen økonomisk fornuftig løsning. Annet enn å bruke 50 kr måneden på det, og det er uaktuelt.

Men jeg tenkte, jeg kaster jo mye eggeskall. Og det er da kalk?

Om jeg kokte eggeskallet, og la det i akvariet, ville det hjelpe sneglene mine å bygge skjell?

Har noen tomme skjell som ligger å holde vannet godt og hardt nok for sneglene mine nå, men de løses sakte men sikkert opp, og jeg har ikke tilgang på nye.
Jeg har brukt eggeskall i rekekaret, i alle fall. Noe voldsomt utslag på GH har jeg ikke fått, men reker har skiftet skall uten problemer, og sneglene har det (altfor) bra.

Nå blander jeg 80% alabastgips fra Panduro med 20% MnSO4 (Epsom salt/Magnesiumsulfatheptahydrat til innvortes bruk, produseres av Apotekproduksjon AS, tlf 22169600), og støper små nøtter som får smelte ned i fred og ro. Gipsen tørker superraskt, så det gjelder å være snar!

Hvis du søker på "øke GH" er det mye lesestoff om saken :o)
Takker!

Skal ta en søk på det.
Vil ikke eggeskall påvirke kh mer enn gh? Skallene fra egg inneholder vel kalk...?
Linda & Ove
Nå blander jeg 80% alabastgips fra Panduro med 20% MnSO4 (Epsom salt/Magnesiumsulfatheptahydrat til innvortes bruk, produseres av Apotekproduksjon AS, tlf 22169600), og støper små nøtter som får smelte ned i fred og ro. Gipsen tørker superraskt, så det gjelder å være snar!

Gjør denne metoden vannet stabilt hardere over tid, eller får du "topper" og fall i hardhet ved tilsetting/vannbytter?
mona o
Vil ikke eggeskall påvirke kh mer enn gh? Skallene fra egg inneholder vel kalk...?

Sneglene bygger da skallet sitt av kalk?

Ta guleeple snegler for eksempel.
Helinor
[QUOTE=Linda & Ove] Nå blander jeg 80% alabastgips fra Panduro med 20% MnSO4 (Epsom salt/Magnesiumsulfatheptahydrat til innvortes bruk, produseres av Apotekproduksjon AS, tlf 22169600), og støper små nøtter som får smelte ned i fred og ro. Gipsen tørker superraskt, så det gjelder å være snar!

Gjør denne metoden vannet stabilt hardere over tid, eller får du "topper" og fall i hardhet ved tilsetting/vannbytter?

Det er det som er problemet mitt! At det faller etter vann bytte.

Har en 35 liter, og en 45 liter ... De er så små, så når jeg løser opp kalkstein i vannet. Så etter en uke når jeg må bytte vann, så blir kalken borte igjen.

Så må nesten putte nedi en stein hver gang jeg bytter vann. Noe som blir ALVORLIG dyrt..
Jeg brukte eggeskall da jeg hadde eplesnegler, og det har vært veldig effektivt for meg.
mona o

Gomp
Sneglene bygger da skallet sitt av kalk? Ta guleeple snegler for eksempel. :)

Ja, det er jo det jeg sier. Noen over her nevnte noe med gh da de tilsatte eggeskall, men det er vel heller kh og ph som påvirkes av at man legger eggeskall i karet. Så hvis man lurer på hvordan eggeskallene påvirker vannet, så må man måle kh og ph, ikke gh. Siden eggeskall er av kalk, mener jeg. Og kalk trenger eplesneglene.

Når det gjelder å øke kH/pH så sverger jeg til bikarbonat. Enkelt og billig er det
Geir Kristiansen
Når det gjelder å øke kH/pH så sverger jeg til bikarbonat. [URLBLOCK1]

Hvordan ville du brukt det i si ett 45 liters kar, med litt 'mykt' vann, hvor der er si 100 sandsnegler, 3 eplesnegler (5-7mm 'unger'.) .. Masse skivesnegler, og ett økende antall damsnegler.
Helinor
[QUOTE=Linda & Ove] Nå blander jeg 80% alabastgips fra Panduro med 20% MnSO4 (Epsom salt/Magnesiumsulfatheptahydrat til innvortes bruk, produseres av Apotekproduksjon AS, tlf 22169600), og støper små nøtter som får smelte ned i fred og ro. Gipsen tørker superraskt, så det gjelder å være snar!

Har sikkert bidratt til at svarene her spriker, for hverken eggeskall eller hjemmestøpte "mineralsteiner" gir voldsomme utslag på noen av vannverdiene, til det tilsetter jeg nok for lite. Men snegler og reker får tilgang på mineraler og kalk, og det var "Om jeg kokte eggeskallet, og la det i akvariet, ville det hjelpe sneglene mine å bygge skjell?"-delen av spørsmålet ditt jeg av en eller annen grunn hang meg opp i, uten å sitere, hvilket jeg angrer veldig på nå :o)

Har ikke spesielt høye verdier hverken på GH (mellom 4 og 6, forskjellige kar) eller KH (3), det svinger ikke hvis jeg passer på å legge ned en "nøtt" når den gamle nesten er borte, og båder reker og snegler er i ship shape. Med levendefødere burde nok GH vært høyere, men jeg har valgt litt lavt som jeg kan holde jevnt uten anstrengelse framfor jojo-verdier, føler at jeg mister både fisk og kontroll da.

Men søker du på alabastgips dukker det opp en del lesestoff om å øke GH med gips også...

Spørsmålet du må stille er hvilke vannverdier du må ha for at innboerne i karret skal trives. Med snegelr må du opp med både pH, kH og gH. Dete er rimelig takknemlig da det bestandig er lettere å øke vannverdiene på disse enn å redusere dem. pH og kH med hjelp av bikarbonat og gH med alabastgips.

Dette er ting som er rimelig i innkjøp, men krever at man tester litt for å finne ut rett mengde. Du skal ha pH på rundt 7,5 og gH rundt 10 og da er det bare å måle seg frem i en bøtte med vann. Tippe at det du kaller litt mykt vann er kH mellom null og en og gH på rundt tre,fire.

1/4 teskje med bikarbonat vil øke både kH og pH rimelig fort i karret ditt. Når det gjelder alaastgips er det bare å følge Linda & Ove oppskrift.

Det at vannverdiene skifter med vannbytter sier seg selv og du må etterfylle med bikarbonat for å opprettholde pH og kH. Alabastgips vil heve gH så lenge kulene ligger i karret. Opprettholder du kH mellom to og tre vil du ha rimelig stabil pH selv om du bytter vann, men du må etterfylle bikarbonat.
Takker for grundig svar.

Jeg har i utgagspunket svært lav GH og KH - de er knapt målbare - det nesten er et under at ikke pHen svinger mye. Har til nå satset på å ha lav pH i mine kar, regulert med katappablader, røtter etc.

Tenkte å benytte Noraq GH/TH Pluss for å øke GHen noe i det ene karet mitt (det har nettopp fått levendefødere) for så å etterhvert gå over til den rimeligere metoden med alabastgips og bikarbonat etter å ha blitt vant med å i det hele tatt tilsette vannet noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap