Ancistrus stjeler egg fra andre?

Inaktiv bruker
Er det noen her som har erfaring med ancistrus og om de stjeler/spiser egg fra feks mindre fisker som klovnkilli som ikke forsvarer eggene sine?

Jeg lurer på om jeg kan ha ancistrus sammen med klovnkilli, men disse legger egg og får snart yngel, og jeg lurer da på om det er stor sannsynlighet for at ancistrusene tar eggene deres? De legger egg i mose og på planter så de beskytter dem ikke på noe vis. Men, det hadde vært praktisk å ha en ancistrus i det karret for det bli en del alger på planter osv.. Jeg hadde reker i karret, men leste at reker er noen skikkelige eggtyver Så dem har jeg fjernet.
Plussmedlem
Egg som er tilgjengelig på mose, planter og karets vegger vil fort bli spist. Det er for maller næringsrik og smaksfull mat.
Hadde lekende sterbai i et kar hvor det var ancistrus og så hvordan ancistrusen fulgte etter og spiste eggene etterhvert som sterbaiene la de fra seg...
Inaktiv bruker
Takk for svar.
Ja, det var nok det jeg tenkte meg

Nå har mine klovkilli lagt masse egg så jeg venter på yngel, og håper på at eggene ikke skal mugne, (slik de ofte kan gjøre med denne rasen) så jeg snart får massevis av små søte klovnkillier. Denne fiskerasen er jo bare helt fantastisk morsom. Så får det heller være litt algevekst her og der.

Jeg hadde to hanner og to hunner i det ene karret og hadde flyttet den ene hannen, samt senket ph verdien naturlig med mangroverøtter i karret, og dermed kom de i lek med en gang. Og når de kom i lek så lyste de lyseblå øynene til hannen noe så utrolig fantastisk, som små diamanter. Ganske artig å se på!

Plussmedlem
Vurderer å sette opp en "killi-reol" her utover med noen forskjellige arter. Kommer da til å kjøre trioer av de. Se hva som skjer.
Inaktiv bruker
Ja, det er artig. Og de trenger jo bare et lite akvarium, ihvertfall klovnkilli, de formerer seg lettest i små akvarier med mørkt bunnsubstrat, lav vannstand, masse javamose, masse flyteplanter med lange røtter osv.. og lav ph helst på 5.5.. Aner ikek ph verdien i karret, men jeg har noen mangroverøtter i det og det senker ph naturlig. Mine går i et nano cocoon 43 liter.

Jeg hadde to hanner og to hunner først men den ene ble da jaget vekk og den mest fargesterke hannen ble den dominerende. Så tok jeg altså ut en hanne og har ham i et annet akvarium, og da først kom de i lek, så kanskje det er lurt.

I det karret har jeg sandsnegler på bunnen, de kryper ikke oppover så de tar ikke eggene. Siden klovnkilli kun tar mat fra vannoverflaten så er det litt lurt å ha sandsnegler som spiser restene Og eggene legges jo høyt oppe i flyteplanter og mose, noen fjerner disse eggene og styrer masse - men jeg skal la dem være i karret og se om det går greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap