Splittet finne - noen som kan hjelpe?

Nå på torsdag døde den første fisken i 75 literen som ble satt opp i slutten av oktober.
Det var en scalare. Denne ble kjøpt ei uke før den døde. Begge scalarene var ganske tynn i buken når vi kjøpte de. Vi hadde ikke sett noe galt unntatt dette før han var død om morgenen.
PANIKK - og begynner å se etter tegn på andre.
Det vi så var at ancistrusen hadde fått splitta spol, og virka litt slapp med å suge - og var ganske tynn. Han er så mye mindre enn den andre ancistrusen, men nå syntes vi plutselig den var så tynn.
Vannprøve torsdag ettermiddag viste bittelitt nitritt men ikke mye. (uka før var det 0 og topp vannkvalitet ifølge butikken) Vi skifta 1/3 vann torsdag kveld.
Så har vi fulgt med ancistrusen og sett hvor likegyldig den har vært, og i morrest var den død.

Og da ser vi at nå har topp-finna til den andre scalaren flisa seg opp, akkurat som hos ancistrusen, se bilde.
Nå har vi tatt ut denne i et lite kar.
Fant en artikkel på her på akvaforum hvor en kommenterer at hvis det er mer enn en splitt kan det være sykdom og må behandles. Men det stå ikke hvilken sykdom. Tror ikke det er finneråte.

Kvelden før den første døde, ga vi de tørka røde mygglarver for tredje gang. Kan de føre med seg smitte?

Blir litt paranoid men nå som den andre døde og den tredje har fått splitta finne så tror vi det må være sykdom.

Hjelp! Har noen peiling på hva dette kan være?
Du bør ikke ha skalare i 75 liter, de bør ha minst 250 liter.

Mygglarver som ikke blir spist kan forurense vannet veldig. Har dere vært oppmerksomme på dette, og vært nøye med mengden dere har gitt?

Hvilke andre fisk har dere i akvariet?
Takk for svar!
Hm, rart de på butikken sier vi kan ha det da. Da blir det ikke kjøpt inn flere.

Vi har 2 praktbotia, 4 siamesiske algespirere, 3 dverggurami og 1 ancistrus. Før utbruddet startet på torsdag hadde vi da også 2 scalare og 1 ancistrus til.

Vi kjøpte tørkede mygglarver ei uke før utbrudd, og dette var bare det tredje måltidet. Min datter som eier akvariet var uheldig og matet mer enn tenkt kvelden før første fisk døde, en liten t-skje kom oppi, og det ble liggende å flyte litt etterpå sa hun. Kan dette være årsaken?
Vannkvaliteten ble sjekka hos dyrebutikk samme ettermiddag som første fisk døde og der ble det påvist en minimal forhøyning av nitritt. Uka før hadde vi også levert test og da var den "sjelden bra", sa de. Har sett litt på nett her, og lurer på om det kan være innvendige snyltere, siden de 3 som nå er død var så tynn? Scalarene ble kjøpt ei uke før de døde og var da allerede tynn. (Vi lærer etterhvert, og nå skal vi være kritisk til fisk vi kjøper)
Første fisk som døde la vi ikke merke til om hadde fått splitta finne, men de to siste fikk det før de døde.
Foreløpig har ingen andre symptomer på sykdom, men vi er selvsagt redd for at det ligger og ulmer noe i karet.
Hvis det er mygglarvene som har forurenset, så har vel ikke det noe å gjøre med de splitta finnene? Og da hadde det vel vært synlig på vannprøven?

Hilsen nybegynner - som setter veldig pris på svar
VibekeTo
Hm, rart de på butikken sier vi kan ha det da.

Jeg syns ikke det er så rart. Butikken er jo ikke en akvaristikk-rådgivnings-tjeneste som har til formål å lære folk hvordan man driver med akvarium. Det er en butikk som har til formål å selge "varer" (bl.a. levende dyr som de selv ofte ikke kan nok om) for å tjene penger. Som kunde må man være litt skeptisk, ellers blir man lurt.

VibekeTo
Da blir det ikke kjøpt inn flere.

Godt å høre.

VibekeTo
Vi har 2 praktbotia, 4 siamesiske algespirere, 3 dverggurami og 1 ancistrus. Før utbruddet startet på torsdag hadde vi da også 2 scalare og 1 ancistrus til.

Huffda. Praktbotia skal også ha minst 250 liter. Visste du at de blir opptil 40 cm lange? Prøv å forestill deg en 40 cm lang fisk med stort behov for å svømme, oppi 75-literen.

Jeg foreslår at du kvitter deg med praktbotiaene. Hvis du ikke får solgt dem, gi dem bort.

VibekeTo
Min datter som eier akvariet var uheldig og matet mer enn tenkt kvelden før første fisk døde, en liten t-skje kom oppi, og det ble liggende å flyte litt etterpå sa hun. Kan dette være årsaken?

Uspiste mygglarver kan gi veldig god grobunn for sopp og bakterier.

VibekeTo
Vannkvaliteten ble sjekka hos dyrebutikk samme ettermiddag som første fisk døde og der ble det påvist en minimal forhøyning av nitritt. Uka før hadde vi også levert test og da var den "sjelden bra", sa de. Har sett litt på nett her, og lurer på om det kan være innvendige snyltere, siden de 3 som nå er død var så tynn? Scalarene ble kjøpt ei uke før de døde og var da allerede tynn. (Vi lærer etterhvert, og nå skal vi være kritisk til fisk vi kjøper)

Det kan være. Hos nybegynnere er det vanlig at fisk er usunt overvektige fordi de får for mye mat. Hvis fisken fortsetter å være tynn etter noen uker etter kjøp, kan det tyde på at det er noe med fordøyelsessystemet.

VibekeTo
Hvis det er mygglarvene som har forurenset, så har vel ikke det noe å gjøre med de splitta finnene?

Tja? Fisk splitter finnene på hverandre stadig vekk. Vanligvis gror det i løpet av et par dager, så hvis man ikke følger godt med, kan man gå glipp av det. Men hvis det er aggressive bakterier i akvariet, kan det ta mer tid før det gror. Men det er vanskelig for meg å svare på dette, jeg har ikke vært ute for akkurat denne sammensetningen av "symptomer" før.

VibekeTo
Og da hadde det vel vært synlig på vannprøven?

Det spørs hva vannprøven besto i. De vanligste giftstoffene som dannes i akvariet, er ammoniakk/ammonium, nitritt og nitrat. Ble det testet for alle disse?
Hun er nok flink til å mate passe mengde, det har vært fine verdier siden oppstarten, bortsett fra sist da det var antydning til nitritt. Og det kan vel skyldes mygglarvene.
Nå har jeg snakket med de på dyrebutikken og stripsen de bruker tester bl.a. Ph, nitritt, nitrat og amoniakk.

Praktbotia skal gies bort når de blir for stor, helt klart. Butikken tar de tilbake om vi ikke får gitt de til andre.

Er det bare å foreta vannskifte og krysse fingre for at det ikke ligger noe å ulmer i karet?
Er det noe annet du ville gjort?
Tør vi bruke boksen med tørkede larver eller kan det være noe galt der? Mest sannsynlig da kanskje at det ble for mye.
VibekeTo
Nå har jeg snakket med de på dyrebutikken og stripsen de bruker tester bl.a. Ph, nitritt, nitrat og amoniakk.

Strips er stort sett unøyaktige saker, og ikke til å stole på. Anbefaler deg å investere i noen dråpetestsett.

VibekeTo
Praktbotia skal gies bort når de blir for stor, helt klart. Butikken tar de tilbake om vi ikke får gitt de til andre.

Hvis de ikke dør av plassmangel og vantrivsel før den tid. Det kan hende at du følger godt med på akvariet, men jeg tror uansett at botiaene vil merke plassmangelen før du gjør det.

VibekeTo
Er det bare å foreta vannskifte og krysse fingre for at det ikke ligger noe å ulmer i karet?

Med det jeg vet så langt om din situasjon: Ja.

VibekeTo
Er det noe annet du ville gjort?

Kjøpt dråpetester og fått testet vannet ordentlig, kanskje. Det er uansett en god investering for fremtiden. Dråpetester har lang holdbarhet, terskelen for å teste vannet blir lavere når du kan gjøre det selv, og resultatet blir mye mer pålitelig når du bruker dråper.

VibekeTo
Tør vi bruke boksen med tørkede larver eller kan det være noe galt der? Mest sannsynlig da kanskje at det ble for mye.

Larvene er sikkert greie, de (sjekk holdbarhetsdatoen). Bare vær ekstra forsiktig med mengde fôr framover. De kan godt faste i noen dager, og det er ikke mye de skal ha hver. For hver akvariefisk som dør av sult er det sikkert tjue som dør av overfôring.
Du skriver at den første fisken døde dagen etter det hadde vært et "overforingsuhell"? Det kan være relatert, om ikke direkte så kan, om fisken var litt skral i utgangspunktet (du skriver den var tynn), dette ha vært med å på gi fisken det siste nådestøtet.

Jeg har ikke vært med på at mygglarver i seg selv fører til sykdom, men all form for overforing kan gjøre det.

Du skriver også at butikken har testet vannet ved flere anledninger. Jeg vil på det sterkeste anbefale at dere skaffer dere vanntester selv slik at dere kan sjekke med en gang dere tror det er noe galt. Det sparer dere (og fiskene) verdifull tid på. Jeg anbefaler at dere skaffer dere dråpetester og da fortrinnsvis for nitritt og ph, men dere bør også ha mot ammoniakk og gh. Kh er også fint å ha liggende.

De splittede finnene kan være resultat av slossing. Både scalarene og botiaene kan være tøffe mot andre fisk (spesielt når plassen er begrenset), så det kan være skader som resultat av slossing. OM dere har fisk som sloss, så har dere også fisk som jager og blir jaget; dette igjen skaper stressede fisk fordi de i motsetning til i naturen, ikke har noen mulighet til å slippe unna, men blir jaget konstant. Stressede fisk får redusert immunforsvar akkurat som hos oss, som igjen kan føre til diverse sykdommer.

Du er helt sikker på at det er siamesisk algespiser du har, og ikke den kinesiske varianten?

Det er flere muligheter på hva som kan være galt. Noen ganger bare dør fisk, og spesielt om det er nyinnkjøpt fisk så kan det være at de ikke klarer overgangen. Inntil videre ville jeg sørget for jevnlige vannbytter, og følge med på fiskene dine. Forhåpentligvis går det over av seg selv, men om det ikke gjør det er det viktig at du fanger opp signalene tidlig nok, og da må man bruke litt tid foran akvariet for å se på adferd, oppførsel o.l.
Da blir det innkjøp av dråper i morgen!

Vi tror forresten at Dvergguramien har lagt egg. De hadde lek i går kveld og de for rundt hverandre og plutselig var hun på rygg rett under skumreiret. Hannen plukka opp noe vi mener må være egg. Nå skaper han stress i karet og jager de fleste.
Skal kjøpe til en plante eller to til i morgen så hele bakveggen er godt dekt, så de enkelt kan gjemme seg.

Anbefaler du å skifte 20 liter hver dag inntil vi vet mer?
Ville du tatt vannskifte annenhver dag for å unngå litt uro?

Takk igjen for svar!
Hei Joakim
Det skal kjøpes inn dråper ja. Klart det må være betryggende og kan spare verdifull tid. Kjekt å få tips, så takk!

Nå har vi ikke sett symptom på flere og krysser fingre for at det hele er over.

Dvergguramien stresser jo opp de andre, og i dag har han vært verre enn tidligere. Det eneste vi kan gjøre når vi først har kjøpt de, er vel å sørge for nok skjul til de andre.

Vi bruker mye tid foran karet nå ja og synes jo en ser alle mulige forandringer.. Men har nå skjønt at det er viktig å følge med.

Siden du spør om algespiseren, kanskje du kan si noe om det lyse feltet som er i overgang fisk/spol? Dette har alle kommet på alle 4. Mener det er siamesisk, de er iallefall effektive. (håpløst å ta bra bilde, de svømmer jo så rykkete
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap