- Hjem
- Forum
- Maller - Andre
- L-144
L-144
Postet 09.01.11 kl 23:16
Postet 10.01.11 kl 01:50
Inaktiv bruker
De er vel ikke kjønnsmodne før de er 8 cm minst, eller 1 - 1.5 år gamle...
Men har du en av hvert kjønn er det jo stor sjanse for at de kommer i lek og får yngel. Det fordrer selvsagt at du har innredet akvariet slik at de har en lekshule osv så de trives Mangroverot trenger de også. Jeg kjøpte en L144 hann og slapp oppi akvariet sammen med en hunn og et døgn senere hadde hun lagt egg og hannen lå og passet på eggene. Så fort kan det gå altså.
Men har du en av hvert kjønn er det jo stor sjanse for at de kommer i lek og får yngel. Det fordrer selvsagt at du har innredet akvariet slik at de har en lekshule osv så de trives Mangroverot trenger de også. Jeg kjøpte en L144 hann og slapp oppi akvariet sammen med en hunn og et døgn senere hadde hun lagt egg og hannen lå og passet på eggene. Så fort kan det gå altså.
Postet 10.01.11 kl 07:18
Levetid på maller?
Hvor lang levetid er det på L 144? Opplevd de ikke lever så lenge, etter 6 mnd er nå 2 av de borte.
Alt av vannverdier er helt toppers i akvariet, mat nok til de i tilegg
Min teori er nok det er utstrakt innavl, så da er vel dødeligheta høy?
Alt av vannverdier er helt toppers i akvariet, mat nok til de i tilegg
Min teori er nok det er utstrakt innavl, så da er vel dødeligheta høy?
Postet 10.01.11 kl 10:54
Har vel hatt ca 15 lekspar totalt av de, antall enkeltindivider aner jeg ikke. Har hatt ca 50 voksne og et par hundre ungfisk/yngel gående på en gang her.
Tror nok at de fleste, om ikke alle, av lekshannene mine har begynt før de nådde 8cm lengde. En liten tass på ca 6-7cm er vel til dags dato den mest produktive jeg har hatt. Han hadde 6 kjappe kull her før han ble solgt og lekte da hos ny eier etter litt over en uke.
Disse mallene kan bli flere år gamle. 6mnd gammel fisk er fortsatt bare ungfisk...
Tror nok at de fleste, om ikke alle, av lekshannene mine har begynt før de nådde 8cm lengde. En liten tass på ca 6-7cm er vel til dags dato den mest produktive jeg har hatt. Han hadde 6 kjappe kull her før han ble solgt og lekte da hos ny eier etter litt over en uke.
Disse mallene kan bli flere år gamle. 6mnd gammel fisk er fortsatt bare ungfisk...
Postet 11.01.11 kl 10:34
Endret: 11.01.11 kl 10:35
Inaktiv bruker
miloHar vel hatt ca 15 lekspar totalt av de, antall enkeltindivider aner jeg ikke. Har hatt ca 50 voksne og et par hundre ungfisk/yngel gående på en gang her. Tror nok at de fleste, om ikke alle, av lekshannene mine har begynt før de nådde 8cm lengde. En liten tass på ca 6-7cm er vel til dags dato den mest produktive jeg har hatt. Han hadde 6 kjappe kull her før han ble solgt og lekte da hos ny eier etter litt over en uke. Disse mallene kan bli flere år gamle. 6mnd gammel fisk er fortsatt bare ungfisk...
Takk for opplysnignen. Jeg trodde faktisk ikke de kunne bli kjønnsmodne dvs klare for å formere seg så tidlig. Men, det er vel mye som innvirker på det vil jeg tro. Kjønn kan man jo se mye tidligere selvsagt, da hannen får barter veldig tidlig.
Men angående alder som en annen spør om her, er det ikke ganske vanlig at disse ancistrus og L 144 osv. kan bli 20 år gamle? Ihvertfall ut ifra det jeg har lest om disse mallerasene.
Postet 11.01.11 kl 11:29
Inaktiv bruker
Hans JohansenHvor lang levetid er det på L 144? Opplevd de ikke lever så lenge, etter 6 mnd er nå 2 av de borte. Alt av vannverdier er helt toppers i akvariet, mat nok til de i tilegg Min teori er nok det er utstrakt innavl, så da er vel dødeligheta høy?
Hva forer du dem med? Jeg lurer på om de kanskje har fått feil for?
Nå har jeg masse ancistrus selv og forer allsidig med både vegetabilsk for og vanlig mallefor for kjøttetende. Men, egentlig skal vel ancistrus og L144 ha mest vegetarisk for vil jeg tro. De er jo algespisere først og fremst. Selv om de jeg har er gruelig bortskjemte og helst kun vil spise proteinrik/animalsk føde
Men, da er det bare å hoppe over foringen en dag eller to, så spiser de vegetarisk mat også. (og alger)
Jeg har foret med b.l.a mat til malawiciklider (vegetarisk) for jeg hadde så mye til overs etter at jeg solgte malawiene mine. Dette foret er i all hovedsak grøntfor. De elsker det. Men, så har jeg som sagt variert veldig og de spiser det meste, men de liker ikke det foret fra Ocean nutrition som heter Tropical wafers for bunnetende fisk. Ingen av mine fisker spiser dette forret. Det kan være en vanesak selvsagt, at de helst vil ha det de er vant til. Før fikk de malletabletter fra Tropical, og de var populære. Og av og til får de squash, det elsker de.
Men at fisker dør kan komme av så mange grunner. Kanskje de rett og slett har fått i seg noe de ikke tåler, fra innredningen i karret ditt? Disse sugemallene suger jo på alt mulig så de dør jo fortere enn andre fisker som ikke spiser på alt inventaret, dersom noe ikke er helt bra.
Maller tåler jo som regel phverdisvingninger mye bedre enn andre fisker, de kan jo i teorien gå i ph opptil 8-9 også, det er derfor en del har disse i malawikarr som har høy ph,gh og kh. Men, jeg synes det er litt dyreplageri å la dem gå i så høye ph-verdier siden dette ikke er deres naturlige habitat. Jeg hadde en ancistrus i et malawikarr med ph 8.5 før jeg ble obs på dette, og flyttet den da til et annet karr med ph 6.5-7, og merket stor forskjell på oppførselen, den så ut til å trives bedre rett og slett!
Som jeg nevnte i forrige innlegg så tror jeg at L144 og andre ancistrusarter kan bli 20 år gamle, så det at de dør etter 6 mnd høres høyst merkelig ut, uansett hvor mye "innavl" du måtte ha
Postet 11.01.11 kl 11:40
Endret: 11.01.11 kl 11:43