Kan man bruke en

Min mann har nettopp overrasket meg med et 250 l akvarium. Til dette hadde han fått med en utvendig pumpe som det står 650-700 l på. Kan man bruke denne? Eventuelt hvorfor ikke?


Et annet spørsmål: Dette er mitt første store akvarium, til nå har vi bare hatt et lite kjøkkenbenkakvarium på 17 l. Dette skal vi avvikle når vi får igang det store. Kan jeg da bruke vann fra det lille akvariet for å speede opp innkjøringsfasen? I såfall: Hvor mye vann skal jeg overføre til det store?

På forhånd takk for svar
Den pumpa er nok helt fin til akvariet, det lønner seg ofte å ha større pumpe, så lenge du ikek skal ha fisk som ikke liker sterke strøm. Det gir bedre rensing av vannet og større kapasitet på filteret. Er filteret merket til 650-700 liters akvarium, eller med 650-700liter per time (l/h)? Det er en stor forskjell, og førstnevnte er nok helt greit å bruke hos deg, mens siste nok kanskje er litt lite, selv har jeg 1200 l/h i mitt 160liters akvarium.

Å flytte over vann har ikke veldig mye for seg. Men om du allerede har et akvarie i gang med et innkjørt filter så kan du ta filtergugge (bakterier) derfra og introdusere i det nye akvariet. Søk på kickstart så finner du rikelig med tips om hvordan du gjør det og hva som skjer. Om du skal avslutte det lille akvariet helt kan du kanskje til og med ta hele filtermediet derfra og legge i det nye filteret hvis det er plass.
siande
Den pumpa er nok helt fin til akvariet, det lønner seg ofte å ha større pumpe, så lenge du ikek skal ha fisk som ikke liker sterke strøm. Det gir bedre rensing av vannet og større kapasitet på filteret. Er filteret merket til 650-700 liters akvarium, eller med 650-700liter per time (l/h)? Det er en stor forskjell, og førstnevnte er nok helt greit å bruke hos deg, mens siste nok kanskje er litt lite, selv har jeg 1200 l/h i mitt 160liters akvarium. Å flytte over vann har ikke veldig mye for seg. Men om du allerede har et akvarie i gang med et innkjørt filter så kan du ta filtergugge (bakterier) derfra og introdusere i det nye akvariet. Søk på kickstart så finner du rikelig med tips om hvordan du gjør det og hva som skjer. Om du skal avslutte det lille akvariet helt kan du kanskje til og med ta hele filtermediet derfra og legge i det nye filteret hvis det er plass.


Filteret er merket med 1200 l/h, og er ment for 650-700 l vann, ja
Det hjelper ingenting å flytte vann fra det lille, gamle karet og til det store. Og filteret du har til 17 litern er for lite til å kunne hjelpe noe i to hundre liter vann i det store.

Jeg ville fullinnredet det store og satt det i drift med planter og det hele, og så latt det gå sin gang med nitritt-syklus o.l. Vanlig innkjøring, med andre ord. Kost på deg godt med planter, det får du igjen for mht fisketrivsel og mindre alger, samt at det er mer dekorativt å se på et grønt og frodig akvarium. Stilkplanter er ofte hurtigvoksende, og hjelper godt til med å ta næring fra algene og med det konkurrerer dem ut.

Neste gang det er på tide å rense det gamle filteret i 17 literen litt, kan du åpne filteret til det store karet ditt, og vri opp filtersvampen i det, sånn at "gørra" du klemmer ut renner nedi filtermaterialet på det nye filteret. Da vil samtidig gode filterbakterier overføres, og speede opp prosessen med å få det innkjørt. Men det er jo ganske lite ifht det nye, så det tar likevel litt tid å få stor nok filterbakteriekultur i det store filteret.

Har du noen fiskeplaner for det store akvariet med hensyn til antall og arter? Uansett, ta innsettingen av fisk gradvis, så rekker filteret også å gradvis venne seg til økt forurensning og trappe opp filterbakteriekolonien i takt med det.
Inaktiv bruker
Selvsagt hjelper det å flytte over både bunnsubstrat og 17 liter vann fra det lille akvariet til det store. Alle monner drar

Man trenger jo ikke å fylle akvariet helt opp med vann med en gang hvis man har en utvendig filterpumpe, man kan jo fylle på etterhvert? Og hvis den filterpumpa er i bruk og har filterbakterier som fortsatt lever så vil det jo ikke ta så lang tid før det er blitt gode vannverdier. Det er om å gjøre å holde filterbakteriene levende og i gang og få dem til å formere seg skikkelig slik at karret tåler mer og mer belastning.

Jeg ville ha tatt filterpumpa fra det gamle akvariet over i det nye med en gang, sammen med alt vannet og bunnsubsstrat og fylt opp så det akkurat såvidt er nok til å holde pumpa i gang og samtidig latt den utvendige pumpa gå. Så kan man fylle på mer vann etterhvert, gradvis over et par uker.
mona o
Det hjelper ingenting å flytte vann fra det lille, gamle karet og til det store. Og filteret du har til 17 litern er for lite til å kunne hjelpe noe i to hundre liter vann i det store.


Her er ikke matten helt riktig mona (Filter)bakterier vokser eksponentielt, så å ha en startkultur, gjerne hele den gamle filtermassen siden det karet skal legges ned, vil bety at det er en relativt stor mengde bakterier som formerer seg i henhold til belastningen. Kort sagt, det er lettere å gå fra 100 000 til 100 mill enn det er å gå fra 0 til 100.

Og, ikke minst, hvis de samme fiskene skal over i det store akvariet så vil mengden bakterier være tilpasset den mengden avfall, eller for bakteriene, tilgjngelig mat. Om det er 200 liter vann eller ikke spiller liten rolle for bakteriene, der er det mattilgangen som styrer. Det er det samme som gjør at plutselig overforing kan gi nitritt, da er det plutselig mer avfall enn kolonien er skalert for. Plutselig økning i fisk: ditto. Men økning i vannmengde har lite å si, eller krever til og med mindre filterbakterier, siden konsentrasjonen av ammoniakk i vannet vil synke (tynnes ut siden det er flere liter på samme mengde avfall).

Det eneste som gjør at flyttingen av filter ikke er 1 til 1 for filterbakteriene er at det vil være en endring påvirker bakterier på lik linje med fisk. Det dør en god slump bakterier om vannverdiene endrer seg brått, på samme måte som det dør fisk om de ikke aklimatiseres. Det er bl.a. derfor det er så viktig å skylle filtermateriale i akvarievann, ikke i springen.
Og, det kan være noe ugg i det nye akvariet, rester av kjemikalier og annet, så det er lurt å holde et øye med vannverdiene etter flyttingen i tillfelle det skjærer seg.

(Filter)bakterier vokser eksponentielt, så å ha en startkultur, gjerne hele den gamle filtermassen siden det karet skal legges ned, vil bety at det er en relativt stor mengde bakterier som formerer seg i henhold til belastningen. Kort sagt, det er lettere å gå fra 100 000 til 100 mill enn det er å gå fra 0 til 100.


Så da kan jeg med fordel vri det gamle filteret over det store karet i noen uker fremover? Det lille karet må jo nødvendigvis være oppe å gå til det nye er klar til å ta imot fisk, så filteret må jo fortsatt være stasjonert i det lille karet enn så lenge.

Millaca
Så da kan jeg med fordel vri det gamle filteret over det store karet i noen uker fremover? Det lille karet må jo nødvendigvis være oppe å gå til det nye er klar til å ta imot fisk, så filteret må jo fortsatt være stasjonert i det lille karet enn så lenge.


Joda, ddet kan du, men det har lite for seg. Om du kjører en vanlig kickstart, altså flytter over noe bakteriemasse fra det innkjørte filteret til det nye, vil bakteriene ha god plass til å formere seg, men siden karet er tomt har de lite å livnære seg av. Da er du like langt, og hver gang du vrir opp den gamle svampen over det nye filteret gjør du egentlig det samme og øker ikke den totale mengden bakterier i det nye filteret.
Du går fra 100 000 flyttede bakterier og ned til noen få 1000, så fyller du på med nye 100 000, mens om det var en belastning på akvariet (næringstilgang for kulturen) så starter du med 100 000, som på 3-4 timer kan doble seg til 200 000 gitt de rette forutsetningene, og på nye 3-4 timer 400 000, så 800 000, så 1,6 mill. etc- fram til du har nådd antallet som er best tilpasset mengden avfall som er tilgjengelig. Er de først mange så går det raskt, det er det fine med eksponentiell vekst (så lenge det ikke er en infeksjon i et sår, da er man litt mindre glad i denne hurtige veksten o.O )

Etter en kickstart vil det være omtrent like mye bakterier i filteret som om du hadde kjørt en vanlig innkjøring over 4 uker og ventet på at bakteriene skal gro opp fra ingenting. Og da mener jeg ikke "etter en ukes sjekking" men etter du har klemt filerguffen over i det nye filteret. Får ikke bakteriene mat da så vil det bare gradvis bli færre, til de er tilpasset et akvarium uten fisk og uten foring. Så etter en kickstart bør det enten komme fisk i karet (gradvis, på samme måte som du introduserer fisk til et normalt innkjørt akvarium) , eller du må fore bakteriene opp med daglig tillsetning av ammoniakk. Problemet er at sistnevnte ikke har noen direkte referanse til fisk, du vet ikke hvor mange fisk et filter tåler hvis det er foret på x ml ammoniakk i 2 uker.

Men du kan også like gjerne ta med deg hele filtermassen over til det nye filteret, fylle karet med vann og så aklimatisere fiskene og flytte dem over. Da har du tatt med deg hele filtermassen din, altså rundt 90% av bakteriene som gjør jobben for de fiskene du har, resten ligger i bunnsubstrat, pynt, planterøtter og alt mulig av krinker og kroker. Disse bakteriene vil være nok til å ta unna avfallet for de fiskene du har. Sannsynligvis mer enn det du trenger, siden konsentrasjonen av avfall vil minske pga. den økte mengden vann per fisk (1 ml amoniakk i 17 liter er en større konsentrasjon enn 1 ml ammoniakk i 250l)

Så, jeg snakker varmt om kickstarter, det eneste som gjør at jeg sjeldent sier mye om det til svært nye akvarister er at det kan gå galt. Som jeg nevnte med kjemikalier i akvariet som startes, for kaldt vann eller på annen måte for brå omstilling for bakteriene, og da har du få retrettmuligheter. Men dette tilhører sjeldenhetene, og er ofte situasjoner som også vil forsinke en normal innkjøring. Det finnes de som må bruke 6-7-8 uker på en vanlig fiskeløs innkjøring, der er det sannsynlig at en kickstart også kunne gått skeis, men det er vanskelig å vite uten å ha faktiske data over hva som stoppet utviklingen hvert enkelt kar, og folks hjem er jo ikke forskningsstasjoner.
Er du oppmerksom på vannverdiene etter flyttingen og ikke overforer de første dagene så går det 99% sikkert fint, i værste fall må du bytte vann i noen dager, men det vil fortsatt gå seg til raskere enn om du startet fra ingenting.

Så, du har en rekke muligheter, vanlig innkjøring i 4 uker, kickstart og gradvis introduksjon av fisk, eller å rett og slett starte karet, få opp varme og alt, for så å ta med alt av filtermasse inn i det nye filteret og all fisken. Sistnevnte er en risiko å ta, siden det jo kan gå skeis og du da ikke har noe akvarium med oppegående filter.
Og en til mulighet, flytte hele filteret, og i en periode bruke begge filterene i det store akvariet, men på et tidspunkt må da det lille filteret taes, ut, og du vil da ha en svekket bakteriekultur i det store filteret som plutselig er alene om jobben.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap