Hjelp til fiskevalg 60l juwel?

Hei!

Har kjøpt meg eit 60l akvarium.

No har eg 3 stk ancistrus og 2 stk Corydoras adolfoi.

Og så tenkte eg på å kjøpe sommerfuglciklide. Men hvor mange kan eg ha? Blir det problemer viss eg har to par?

Hvordan burde eg ha det i akvariumet, med tanke på steiner, røtter og planter? Hvordan liker disse fiskene seg?

Og ka andre fisker passer ilag med disse? Uten at de lager problemer for ciklidene?

Legger ved bilde av akvariumet slik som det er no. Kom gjerne med tips om hvordan det kan være!

Takk!
Tror jeg ville styrt unna sommerfuglciklide...
Karet er nok en smule lite til sommerfuglciklider. Sjekk fiskebasen - og vær obs på at minstestørrelsen for ciklideakvarier er noe som både gjelder for fiskene, og for deg selv, hvilken glede du vil ha av fiskene.

Dersom akvariet er mindre enn fiskene trenger, så betyr det at mye revirhevding kan føre til at fisker blir forsøkt jagd ut av akvariet når det nærmer seg lektid. I et lite akvarium blir det ikke plass til å slippe unna. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg har sett slikt sjøl... Ikke noe gøy.

Ser at vanlig sommerfuglciklide skal ha 80 liter. Da er det også nok med ett par, tror jeg. Men som sagt, jeg tror jeg ville sett etter annen fisk

Siden du har corydoras, så kan du søke på MonaO. Da finner du masse stoff og bilder som viser at en 60 liter kan by på mye morsom fisk... Corydoras er spennende i seg sjøl. Godt mulig ancistrusene yngler også. Jeg har noen selv, og problemet blir ikke for lite fisk akkurat....
Et par sommerfuglciklider går kjempefint i 60 liter, men kanskje ikke sammen med corydoras. Ancistrus av litt størrelse er tøffinger som ikke lar seg skremme av små ciklider
Kjempefint akvarium forresten, men det hadde vært ideelt med sand
thankthefishtank
Karet er nok en smule lite til sommerfuglciklider. Sjekk fiskebasen - og vær obs på at minstestørrelsen for ciklideakvarier er noe som både gjelder for fiskene, og for deg selv, hvilken glede du vil ha av fiskene. Dersom akvariet er mindre enn fiskene trenger, så betyr det at mye revirhevding kan føre til at fisker blir forsøkt jagd ut av akvariet når det nærmer seg lektid. I et lite akvarium blir det ikke plass til å slippe unna. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg har sett slikt sjøl... Ikke noe gøy. Ser at vanlig sommerfuglciklide skal ha 80 liter. Da er det også nok med ett par, tror jeg. Men som sagt, jeg tror jeg ville sett etter annen fisk:-) Siden du har corydoras, så kan du søke på MonaO. Da finner du masse stoff og bilder som viser at en 60 liter kan by på mye morsom fisk... Corydoras er spennende i seg sjøl. Godt mulig ancistrusene yngler også. Jeg har noen selv, og problemet blir ikke for lite fisk akkurat....


Så du mener det blir litt lite kar? Ser mange her på forumet som har rundt den størrelsen med sommerfugler i :s
Toel
Et par sommerfuglciklider går kjempefint i 60 liter, men kanskje ikke sammen med corydoras. Ancistrus av litt størrelse er tøffinger som ikke lar seg skremme av små ciklider


Er ikke corydoras en rolig fisk da?
Toel
Kjempefint akvarium forresten, men det hadde vært ideelt med sand


Takk for det! Blir den for grov den sanden som er der nå?
Corydoras er harmløse ja, men sommerfuglciklidene kan være aggressive mot dem under lek.

Tror nok det går bra, men...
Burde kanskje kvitte meg med dei då Men går det an å han andre fisker sammen med ciklidene? Som f.eks tetra?
Det du har der er grus ikke sand

Ciklidene liker å sile sanden mellom gjellene når de leter etter mat.

Fisk som ikke som ikke oppholder seg på bunnen, som f.eks tetra og honninggurami passer fint.

Kan anbefale dronningrasbora. Kjempefin farge, stimer bra til tider, og ekstremt kjappe matvrak. De blir heller ikke så store.
Okei! :p Ser det er mange som bruker sand ifra biltema? Hvilken sand er dette? Er det sandblåse-sand?

Er ikkje fare for at disse fiskene ete opp eventuelle egg som sommerfuglene legge?
Det står -sand- på sekken, 0,2-1mm. Står også at den kan brukes til akvarium på sekken. Står det ikke det, er det feil type.

Det er absolutt fare for at ancistrus spiser opp egg og at annen fisk spiser opp yngel. Hvis du ikke vil at noen skal bli spist bør ciklidene være alene
Okei, det er biltema sin sand du mener?

Ja, men sånn blir det vel uansett?
kjejas
Okei, det er biltema sin sand du mener? :) Ja, men sånn blir det vel uansett? :)

Da har eg byttet sand i akvariumet. Men eg kjøpte olivinsand. Har lest at den ikke er til å anbefalle i akvarium. Men leser og at folk har denne sanden uten problemer

Noken som har erfaringer med denne sanden?
Hvis jeg ikke husker feil fra da jeg skifta til Biltemasand, så er Olivin uegnet for akvarier på grunn av skarpe kanter på sandkornene. Men gjør et søk på Biltemasand her på forumet, så finner du masse svar

Forøvrig synes jeg at karet er for lite til tre ancistruser - du vil nok oppleve at de vil bli harde med hverandre etterhvert. Jeg har en, og han jager til og med honningguramiene!

Hvis du fremdeles har cory'ene, vil jeg anbefale at du øker mengden til minst seks, siden de liker å være flere sammen.

Lykke til
Har lest litt rundt på forumet, og sett at det finnes både positiv og negativ erfaring angående olivin sand. Har gått bra til nå med disse ancistrusene, men kanskje det blir litt for mange når de blir større ja. Det blir litt lite med 2 coryuser altså?
Jeg syntes også at det så helt fint ut da jeg for et knapt år siden slapp 3 ancistruser i min 63-liter (etter å ha blitt fortalt at den var en stimfisk...). Jeg leverte to tilbake, og har nå en stor slamp av en ancistrus som jeg er glad for at er alene

Coryene bør være minst 6 i følge.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap