Vaske akvarium

jeg skal selge akvariumet mitt, men det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre det for jeg skal beholde noen av fiskene til ett mindre akvarium, så hvordan skal jeg vaske det og hvordan skal jeg vaske steinene?
Plussmedlem
Hei. Velkommen til AF

Hvilket akvarium skal du vaske? Det du skal selge eller det mindre som du skal flytte fiskene til?

Akvariet kan skrubbes med lunket vann og vanlig kjøkkenskrubb (som ikke riper). Ikke bruk såpe.
Steinene kan du også skrubbe med en slik svamp for å få bort gamle alger osv...
Som nevnt over er det kun rent vann som brukes til å rengjøre akvarier. Som skrubbehjelp kan du bruke en neve med vanlig hvit filtervatt, hvis du har noe slikt. Det er et supert skrubbemiddel, som lett tar gamle alger osv fra glasset.

Ellers har jeg flere ganger kjøpt meg en sånn neglebørste på 10-kroners markedet på dagligvarebutikken. Den bruker jeg kun til akvariebruk, så den har aldri vært i kontakt med noe såpe eller rengjøringsmiddel (det er giftig for liv i akvariet). En slik neglebørste pleier ikke koste mer enn 10-15 kr. Tror jeg kjøpte den siste neglebørsten min på Nille, der kosta den 15-16 kr.
Disse neglebørstene har "håndtak" og litt stiv bust, derfor er de enkle og gode å bruke på gjenstander som skal skrubbes litt hardt, f.eks. steiner eller algegrodde røtter til akvariet.
Vaske akvarium
jeg skal vaske begge akvariumene, men først det nye før jeg overfører fiskene, og hvordan skal jeg vaske de nye steinene da? Og de gamle og det gamle akvariumet for det er det mye alger på
Inaktiv bruker
Hei,

Du skal bruke eddik. Ren eddik, gjerne 37% ( obs sterke saker) Dette fjerner feks kalkbelegg og annet som har grodd fast og er også desinfiserende og muligens kan det vel drepe uønskede bakterier vil jeg tro. Det fjerner selvsagt også vond lukt. Bare skyll godt etterpå. Eddik er så og si ufarlig for fiskene, hvis det er snakk om ørsmå rester, det eneste eddik fører til er ph -nedgang, noe som sjelden er farlig for fisker som ikke skal ha skyhøy ph

Jeg bruker 37% eddik utenpå akvariene mine, på toppglass osv og det er veldig effektivt når det gjelder å få vekk stygge flekker, det blir jo lett litt kalkflekker selv her som ph i vannet ikke er særlig høy.

Bruk en MYK svamp. Det er såååå fort gjort å få riper i akvariet! Det vet jeg av erfaring - ja dyr erfaring

Jeg brukte 37% eddik innvendig når jeg tømte et akvarium nylig, for salg, og det var helt utrolig effektivt, det tar vekk kalkbelegg, men best er det å spraye på eddik og la det virke en stund, så løser det opp kalk. Hvordan det er med alger aner jeg ikke, for jeg har ikke hatt alger i mine karr, men det kan godt tenkes at det er effektivt mot alger også.
men hva om jeg ikke skal fjerne fiskene og bare vaske hele akvariumet da og vaske steinene, for det lukter vondt der og de som skal kjøpe det får ikke hentet akvariumet enda og jeg får ikke kjøpt det andre enda, må jeg vente da? eller kan jeg ta ut fiskene og vaske akvariumet for det?
Ta ut steiner og slikt som du kan fjerne uten å ta ut fiskene, og vask dem grundig før du legger dem i igjen. Så skrubber du glasset godt, og tar et solid vannbytte (50% eller så). Gjenta dagen etter, og vær nøye med å suge opp mest mulig skit som ligger oppå grusen/sanden. Er det fortsatt mye alger, dårlig lukt og grums noen dager etter dette så prøv på nytt.
Men på lang sikt, spesielt når du starter et nytt akvarie, vil det lønne seg å lære mer om hvorfor du faktisk får algene. Det vil si litt lesing om vannverdier, bytte av lysrør, foring, vannbytter, fiskesammensetning etc.

Om du tar ut alle fiskene og har dem i en bøtte for å vaske akvariet så må du være nøye med å la filteret gå i en bøtte med akvarievann slik at bakteriene ikke dør. Når du så skal sette fiskene tilbake må du passe på at vannet har fått riktig temperatur først, så gradvis tilvenne fiskene det nye vannet på samme måte som du gjør når du har kjøpt dem fra butikken.
Alt i alt er dette veldig tidkrevende og stressende for fisken, så jeg ville nok heller prøvd meg på veldig gode vannbytter, skrubbing av alger, og gjerne kjøpt en liten algespiser om du ikke har en.

Algeproblemer kan ha opphav i dårlige/tette filtere, så ta ut filteret en dag og skrubb av hvis det er mye alger på utsiden av det. Jeg vet ikke hvor mye du har rengjort filteret ditt før, så er dette rutine for deg så ignorer det som kommer nå: Skyll svamper (eller hva du har av filtermedie) lett i litt akvarievann. Det er ikke meningen å gjøre svampen gullende ren igjen, men å fjerne litt gammel, død bakteriemasse, rester av døde planter og annen skit, men uten å fjerne for mye av de friske og levende bakteriene. Tapp litt akvarievann i en bøtte, og klem filtermassen lett en to tre ganger. Er det mye grums i selve pumpen så vask det bort.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap