Anubias nana visner...!

Det skal vel godt gjøres at Anubias Nana dør da det er en hardfør plante! Men nå har det seg slik at min har fått gule blader, mange blader har falt av, og snart er bare rota igjen. Det må nevnes at da jeg kjøpte den fulgte det med "aner-ikke-hva-det-heter" som rota var pakket inn i. Garantert for å holde på fuktigheten under transport(?), da de nettopp hadde kommet inn i butikken og satt ned i vannet. Dette har jeg ikke greidd å få helt vekk, og etterhvert ble røttene illeluktende og et hvitt muggsopplignende lag var over de. Den har fått 5 timer lys hver dag i det siste, men i begynnelsen begynte jeg med 8-10 timer. Jeg gir den også flytende gjødsel. Jeg kjøpte den før jul for 100 kr! Er det normal pris?

Jeg er egentlig helt blank på planter generelt, så jeg hadde satt pris på litt ideer om hvorfor den holder på å dø.
Rotstengelen (også kalt rhizomet) må være over sanda/grusen. De tynne røttene som kommer ut av den kan være nedgravd.

En hundrelapp er ikke direkte unormal pris for en slik plante (men det avhenger selvsagt av størrelse og så videre).

Anubias vokser best over vann, så lenge luftfuktigheten er rundt 100%. Den trenger ikke veldig sterkt lys, men jeg gjetter på at 10 timer i døgnet er bedre for den enn 5.
Ok! Da setter jeg på flere timer på timeren. Røttene er ikke i grusen, jeg har festet den på ei rot. Jeg må nevne at akvariumet ble kjøpt i begynnelsen av desember. Har det noe å si? Det har ikke vært så mye synlige alger, men litt. Kanskje de påvirker den Nanaen? Det er for øyeblikket bare én avførende gullfisk i mitt lille 54 L akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap