Tåkevann

Hei.

Satte opp mitt akvarium 220 l på søndag. Latt det stått og gått seg til noen dager. I dag er det tåkeheim....burde vel egentlig hatt en tåkelur. Hva skjer? Vil det gå over igjen hvis jeg ikke gjør noe og lar bare det stå. Ser virkelig ut som tåke som driver avgårdet. Bare et par-tre planter i enda. Hva gjør jeg....og hva skjer?
Har du sand? Det kan være støv fra den som blander seg med vannet. Deet eneste som hjelper er nok gjentatte vannbytter.
Tåke kan vel komme av så mangt. For mange fungerer det å mørklegge akvariet helt når det blir tåkete, ukjent hvorfor. skru av lyset til akvariet og dekk alt til med en søppelsekk eller annet egnet som ikke slipper inn en eneste liten lysstråle, og la det stå slik to-tre dager.
Er det infusorier så fungerer derimot mørklegging heller dårlig, som Svein A. forklarer endel om.
Infusorie-oppblomstring er vanlig i nyoppstartede akvarier, og går vanligvis over av seg selv etter noen dager eller en ukes tid.
Tåkeheim
Ok. Da lar jeg det surre å gå en ukes tid. Litt fasinerende å se på så da er det da ihvertfall noe å feste øya på så lenge det ikke er fisk i det. Når jeg sitter helt inntil så ser det ut som tåkebanker som færer forbi.....akkurat som på fjellet. Kanskje greit at naboen ikke har innsyn til meg den vegen der jeg sitter og stirrer inn i tåka Takk for svar. Ble litt bekymret. Da venter jeg til over helga og så forsøker jeg å bytte ut litt av vannet hvis det ikke har blitt noe bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap