Oppdrett på pappegøye ciklide

mine pappegøye ciklider har lagt egg kan jeg flytte disse eggene til en føde kasse? eller er det ikke vits med tanke på generell overlevelse?
Jeg ser at det ikke er nevnt i profilen, men et kjapt søk i forum vil avsløre at det stort sett ikke er en relevant problemstilling da fiskene som regel er sterile.
De er også kontroversielle av dyrevernshensyn.

Ciklider har yngelpleie og bør derfor etter min mening drettes sammen med foreldrene sine.

Om profilen din er riktig kan det vel knapt være fysisk plass til mere fisk? Se også hva fiskebasen angir som minste størrelse på kar til papegøyeciklider.

Hilsen Ola
fiske profilen er ikke helt oppdatert er en del som er blitt gitt bort
hvordan kan jeg se om eggene er befruktet eller ei? ser at de spiser noen av eggene selv. har plugget opp en del og lagt i en ventilert føde kasse nå ca 20 egg. resten får de passe på selv. evt spise
Her er noen bilder som viser befruktede og ubefruktede egg hos sjokolade ciklider.
Farven kan variere fra art til art og etter hva de har spist, men disse er relativt typiske.
De hvite er døde og de orange er egg i utvikling.
Du skal se forskjellen i løpet av et døgns tid.
Etterhvert vil de døde bli "lodne" av mugg om de ikke fjernes. Dette er foreldrene mye bedre enn meg til å gjøre.

Som sagt er papegøye ciklider så vidt jeg vet sterile.
Det er riktig som ohr sier at papegøyene er sterile. Så desverre blir det nok ikke yngel ut av dine egg.
men hvordan reproduserer den seg da?
Det er litt av et mysterium.

Jeg gjetter på at det er en hybrid altså en blanding mellom to arter, evt blanding av fertile hybrider ( fra nært beslektede arter)som tilsammen får avkom som blir sterile papegøye ciklider.
De har endel helseproblemer som er forenlig med hybridisering.

For ordens skyld ser du noen utvikling på eggene?
alle som jeg lot ligge igjen er blitt spist opp av dem selv og barbene. de som ligger i føde kassen var 5 stk hvite. altså dø? plukket ut og kastet de værtfall de andre er gjennomsiktige blanke enda
jeg fant informasjon om at ca 70% av alle han papegøyeciklidene er sterile.
så er du heldig har du en brukende han.
kjenner personlig en som har hatt flere kull på sitt gamle papegøyeciklide par.
så hvis de er alene i akariet og hannen ikke er steril kan du faktisk klare å få yngel på de =)
de er vist nok medium gode foreldre.
har ikke mulighet til å ha de alene i karet. men nå er alle eggene vekke og de jeg plukket opp har klart å forsvinne fra fødekaret
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap