Syk platy!

Inaktiv bruker
Hei, For 3-4 dager siden begynte platy hunnen min å oppføre seg veldig rart.Hun har yngelet 3 ganger.

En morgen skrudde jeg på lyset på akvarie og alle fiskene svømte rundt og koste seg men ikke platy hunnen,hun lå på bånn. Og hun her et slags "hull" der hvor avføringen kommer ut, først så trodde jeg at hun skulle yngle men når jeg så etter var det en liten hvit prikk som "hang" ut fra halen. PH verdiene ligger rundt 6 -7 og tempraturen på 24-25

Platy`n er et år gammel og vanlig platy størrelse.
Den går sammen med dverg gurami ( 2) Og perle( 2)
Og skjøtetra (6) Gullfisk (2) og sugemaller( 2)Og to corydoas mistet de to andre..
Fikk dverg guramine for en uke siden.

Halen er full av hviteflekker og rifter i og ser ikke bra ut og samme med finnene og hodet. Først så trodde jeg at det var hvit prikk men det ser ikke så veldig sånn ut...jeg har søkt på google og her på AF men ingenting..

Jeg vasker filteret 1-2 ganger i uken ( Ofte mer)
akvarie er 110 L og filteret er Juwel filter
Bytter 30% av vannet en gang i uken.'

De andre fiskene ser ut til å ha det ganske bra ingen av de andre fiskene er syke og de to andre corydorasene døde men ikke noe sykdom.

Jeg vet ikke hva som er galt...

Ps. beklager at bildet ble så dårlig, dette bilde ble tatt for 2 dager siden.
Inaktiv bruker
Ingen som vet?
Om du vasker filteret en til to ganger i uka og ofte mer er det ikke rart fiskene blir syke.. da får aldri de gode bakteriene tid til og etablere seg og bryte ned avfall fra fiskene.. Dermed blir "giftene" igjen i vannet og dreper på sikt fiskene.
Inaktiv bruker
Lena Jansberg
Om du vasker filteret en til to ganger i uka og ofte mer er det ikke rart fiskene blir syke.. da får aldri de gode bakteriene tid til og etablere seg og bryte ned avfall fra fiskene.. Dermed blir "giftene" igjen i vannet og dreper på sikt fiskene.
. Forklar hvorfor ingen av de andre fiskene er syke da? Og nå vasker jeg filteret en gang i uka.
Filteret skal du ALDRI vaske. Kun når filteret er tett kan du rense det forsiktig i akvarievann. Om ingen andre fisker er syke ennå, så betyr ikke det at de ikke sliter.

Du fikk ny fisk for en uke siden sier du... og etter som jeg skjønner har du ikke karantenekar som du har fiskene i en md før du slipper dem oppi til de andre. Det kan nok være her synderen er...at denne nye fisken har fått med seg noen parasitter. Men jeg vet jo ikke. Gurami er vel også en fisk som er utsatt for sykdom.......

Jeg vil anbefale deg å ikke vaske filteret noe mer, og heller ta 30-40 % vannbytte hver dag fremover og se hvordan det går med fisken din da. Om det blir værre eller andre blir smittet så bør du medisinere. Platy kan tåle varmemetoden litt dårlig da temperaturene som er oppgitt for disse er 25 grader.

Det med fisker, når de blir svekket slik som den ene platyen din, gjør dette at den blir mer utsatt for andre parasitter. Dette smitter over på alle fiskene i karet. Så om de ikke er syke ennå, så betyr ikke dette at det ikke vil skje fremover.

Det er aldri noe greit når fisk blir syk, det sliter også jeg med for tiden. Jeg fikk ny fisk for et par uker siden, og etter det har jeg hatt en del syke fisk som jeg for tiden medisinerer. Fra nå av blir det karantenekar på mine fisk før de kommer oppi til de andre! Jeg håper at fisken din blir frisk igjen)) Lykke til !
Filteret skal kun skylles forsiktig i ei bøtte med akvarievann når gjennomstrømmingen begynner å bli dårlig. Litt avhengig av hvilket filter du har og hvor stor belastning det er, bør det gå mye mer enn en uke mellom hver gang. Hvis ikke vil jeg ha skaffet meg et større filter.

Jeg har to akvarium (125 og 63 liter), hvor begge er filtrert med Eheim 2224 utvendig filter. Jeg har ikke gjort rein noen av dem, med unntak av å skifte den hvite vatten på toppen. De har stått siden april og august i fjor. Men selv da jeg hadde innvendige Juwelfiltere, var det kun hver andre måned at jeg forsiktig krystet en av svampene i akvarievann.
Inaktiv bruker
Man må jo vaske filteret i pumpa...Det suger jo inn avføring og og sånt..eller har jeg missforstått?
Det gjør den vel i liten grad. Her ligger avføringen på bunnen og slamsuges ved vannskifte ukentlig. Men det er klart det kommer mye grums inn i filteret også, og det vil i stor grad samle seg i den hvite filtervatten. Som du egentlig kan bytte så ofte du vil, men som også kan byttes bare når du ser at gjennomstrømmingen er liten. Dersom det ikke hjelper, kan du vri en av svampene i akvarievann. Ikke vri alle samtidig, for du ønsker at så mye som mulig av bakteriekolonien i filteret skal forbli intakt. Jeg har forøvrig ikke svamper i mine filter, men porøse "steiner" og "ringer", som gir større overflate for bakteriene å bo på.
Da har du missforstått.

Filterets oppgave er å rense vannet i akvariet. Dette gjør det ved å produsere bakterier som bryter ned matrester og avføring o.l. Dersom du vasker filteret en gang i uken, vil aldri disse bakteriene få tid til å bygge seg opp. alle avfallsprodukter i akvariet vil dermed omdannes til giftstoffer og gjøre fiskene dine syke, og i siste instans drepe de.

Det tar 5 uker å bygge opp disse bakteriene i filteret. Jeg anbefaler deg dermed å prøve å få tak i filtergugge fra med-akvarister i nærmiljøet, tilføre det i karret ditt, og skifte 30% av vannet annenhver, til hver dag i en god tid fremover. Følg nøye med nitrat(NO3) og nitritt(NO2-) verdier i karret ditt.

Filtergugge fra et innkjørt filter, vil inneholde disse bakteriene, og vil kunne gjøre at innkjøringsprosessen går raskere.

Pumpen skal kun "vaskes" når du ser den begynner å miste effekt(altså at vannstrømmen ut av den er redusert). Du må aldri vaske filtrene rene. Da skyller du ut alle bakteriene igjen. Filtersvamp o.l skal kun skylles forsiktig i akvarievann.
Filteret skal IKKE rengjøres før det er så og si HELT TETT.

Og det skal heller ikke gjøres 100% reint.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap