Nybegynnerspm. om kh og fiskeløs innkj.

Jeg har nå fått mitt aller første akvarium, og lurer på litt diverse. dette er helt nytt for meg nemlig.

Jeg har idag fylt det med vann, og satt inn to planter. Det er på 70 l. Har tenkt til å kjøpe en eller to planer til imorgen. Skal ha fiskeløs innkjøring. Tror det er det sikreste. Men har kun lest om innkjøringsmetoden med salmiakk. Hvordan er den fiskeløse innkjøringsmetoden uten salmiakk, og hva er lettest for en nybegynner?

jeg har sånne strips til å måle verdiene med, men har jo fått med meg at disse kan være missvisende. men kan de allikevel brukes som en indikasjon?

Det "rare" med verdiene mine idag (ifølge disse stripsa) var at vannet var bløtt ( 4 dh/gh?) og KH var på 3, mens PH var på 6.8? Er det ikke rart at KH er lav når PH er normal? Hva skal jeg gjøre med disse verdiene?

Takk for svar

Gleder meg veldig til å få inn fiskene!
hei, og gratulerer med en fin start som akvarist :o)

Fiskeløs innkjøring er absolutt å anbefale for fiskens beste. Hvis du søker på innkjøring med salmiakk så dukker det nok opp mange tips. Har ikke prøvd dette selv, men det forkorter innkjøringa av karet fra ca 5 uker til 2-3 uker. Men skal du gjøre dette bør du teste vannet med dråpetester før du setter inn fisk, da (som du sier) strips kun gir en indikasjon, ikke et reelt svar. For å sette fart på innkjøringa kan du ha litt fiskemat opp i karet slik at filteret får noe å begynne å jobbe med.

KHen din er ikke lav, hos meg ligger den på 1-2. Helt normalt her i Norge. Om du trenger å gjøre noe med verdiene dine avhenger av hvordan fisker du vil ha i karet, men for de fleste fisker fra Sør-Amerika og Asia er disse verdiene helt greie. Skjekk alltid opp fisk i fiskebasen her på akvaforum for å se om de passer i ditt kar, så slipper du ergelige bomkjøp av fisk som ikke passer i karet ditt.

Masse lykke til som ny akvarist, du har mye spennende i vente :o)
Åh, så deilig med enda en som starter i riktige enden!

Poenget med fiskeløs innkjøring er å få en bakteriestamme i filter og kar som sørger for at ammonium (fiskeavføring) blir til nitrat, som ikke er giftig før det blir veldig mye, og som plantene har bruk for. Disse bakteriene er avhengig av at noe avgir ammonium, som blir til nitritt, som blir til nitrat. Dette "noe" kan være råtninde planterester, fiskemat, eller rett og slett ammonium. Salmi.

Jeg er en av dem som synes Salmi er tingen, selv om jeg ikke har satt inn fisk noe tidligere av den grunn. Salmi blir det nemlig ikke bøss av, råtnende fiskemat gjør samme nytten, men det er ikke morsomt for et ordensmenneske å se på mens man venter...

Jeg valgte å ta det sakte og forsiktig fordi jeg har fokus på plantene, og kunne sette inn litt fisk om gangen fra et stabilt akvarium. Er det stimfisk du smelter for, må filteret belastes med mye fisk på en gang, og da er metoden enda mer genial.

Når det gjelder planter, er det bare å kjøre på. Jo fortere de er etablert, jo lettere blir det. Mange av butikk-plantene vil visne litt fordi de har vokst med bladene over vann under produksjon, så ikke fortvil om de sturer. De kommer sterkt tilbake, og døde blader bidrar også med bakteriemat. Velger du noen som har hovedopptak fra vannet (hurtigvoksende stengelplanter) og noen med hovedopptak fra bunnen (Echinodorus og Cryptocoryne for eksempel), har du god hjelp til å bli kvitt næringsoverskudd og holde karet stabilt.

Og det viktigste med fiskeløs innkjøring er at læringskurven blir slakere, det er ikke moro når fisken sliter og du ikke aner hva som er i veien. Det kan vi ikke ha noe av, når det er moro!
tusen takk for svar

vet ikke helt hva slags fisk jeg skal ha enda, men har lyst til å ta utgangspunkt i en kampfiskhanne. Synes de er så vakre. også er de jo lette og holde. jeg vet at de har mye kunnskap om fisker i dyrebutikken min, så får høre litt med de.

Da kanskje jeg får prøve salmi metoden da, og bruke strips som indikasjon, og så ta med vannprøver til dyrebutikken etter noen uker?

hvor mange dager bør vannet med plantene stå før man tilsetter første dose med salmiakk?
Salmiakk er det bare å tilsette så fort som mulig.
har lest at det helst skal være 28 garder ved fiskeløs innkjøring med salmiakk?
28 grader er optimalt,men det går helt fint med lavere, jeg har brukt ca 25 grader.
på fredag tok jeg i litt salmiakk, og igår litt til. gradene ligger nå på 27. Og idag har plantene mine blit skikkelig stygge. ser ut som om noen av de går helt i oppløsning. og jeg så en bittelite snegle. Regner med at det betyr at prosessen er i gang, og at det er naturlig? :P
Det er viktig når du kjører inn filteret, at du måler mengden ammonium/ammonakk (NH3/NH4) slik at du ikke overdoserer. Det tar tid før bakterieveksten kommer igang for alvor.

Ser et innlegg over som mener at innkjøringstiden forkortes til 2 - 3 uker. Det kan selvsagt hende, men var jeg deg, vil jeg ikke bli urolig om det tar 4 - 5 uker. Vanligvis tar det ca 2 uker før du får en nitritt topp, og deretter skal de bakteriene som bryter ned nitritt bygges opp.

Noen planter visner ned i akvariet før de igjen kommer med nye blader. Årsaken er dels at mange dyrkes over vann og får annen type blader når de plantes i akvariet, andre, som cryptocoryner, mister ofte bladene når de plantes om. De kommer imidlertid tilbake. Jeg vet ikke hva slags planter du har, så det kan være andre grunner til at de visner.

Snegler kommer man ikke utenom, snegler og/eller snegleegg følger med plantene. Noen synes det er ok, andre vil ikke ha dem. Jeg hører til den siste gruppen, mest fordi jeg ikke har kontroll på mengden såkalte pestsnegler. De formerer seg værre enn kaniner. Av og til kjører jeg en sneglekur og det hjelper ganske lenge, men ikke evig. Dessverre.
den planten som går i oppløsning heter Ceratophyllum demersum tror jeg.. er et par stenger som har løsna fra bunnen og ligger i overflata og flyter, og de andre er ikke pene lengere i det hele tatt. ser ut som om det er mye "bøss" som har samla seg på dem. er det alger?
jeg får ikke målt NH4 enda. Kan ta med en vannprøve til dyrebutikken imorgen...

kanskje jeg burde skifte noe vann?

akvariumet var pent på fredag og idag ser det ikke ut, haha.. kanskje jeg har tatt oppi for mye salmiakk... tror ikke det men.
Ceratophyllum demersum eller Hornblad er en ypperlig startplante som ikke liker å sitte fast. Dette hører til blant de plantene "alle" får til. Det gjør ikke jeg. Den bare smelter og dør, enten jeg kjører inn akvarium eller ei. Men hos deg nå tror jeg vel kanskje den sulter ihjel (og lager bakteriemat), dette er en ordentlig monsterforbruker, så kanskje det er lurt å vente en uke eller to før du prøver den igjen. Den skaper jo litt liv i akvariet mens man venter, der den flyter rundt! Vet av erfaring at ordenssansen slår inn akurat der du er nå, forsøk å overstyre den, skifter du vann nullstilles bare prosessen :o)
hmmm :/ jeg skifta ca 20% vann, og har plukka en del alger. tror det er trådalger? var kanskje dumt og skifte vann da. er fortsatt en del alger inni der.
jeg har satt fast hornbladene i bunnen jeg. har de det bedre hvis de får flyte rundt?

de to andre plantene ser forøvrig ganske fine ut.

hva kan jeg gjøre for at den ikke skal sulte ihjel da?
Alger er det nesten ikke mulig å unngå til å begynne med, de er opportunister så ser de sitt snitt kommer de i hopetall, bare å luke i vei. Fortsetter du å ha problemer når innkjøringen er ferdig finnes det midler som kan hjelpe, men jeg hadde ventet med det.

Hornblad har det definitivt best hvis de får flyte fritt, og så lenge du tilsetter Salmi står de ikke i rent vann uten noe som helst av næring. Akkurat den planten spiser iflg Diana Walstads "Echology of the Planted Aquarium" ammonium når lyset er slått av. Hvis du ikke blir veldig svimmel av kjemi og/eller engelsk er det en flott bok, forøvrig...

Det finnes "fullgjødsel" for akvarier også, men jeg har bare latt det stå til, innkjøringsperioden er helt jojo uansett. Etter at jeg startet med ammonium-innkjøringen har det ikke vært noe stort problem med visnende planter utover det man må forvente ved nyinnkjøp som 530 sier. Bortsett fra Hornblad, da, de bare rister på hodet av meg og dør.
tusen takk for svar.

Da skal jeg la hornbladene flyte fritt rundt, og fjerne det jeg klarer av algene. Så får jeg se åssen det går her framover.

Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap