Cory film

Det er to forskjellige arter som jeg kjøpte fra samme kar, og det jeg vil fram til er at er dette to forskjellige arterhttp://www.youtube.com/watch?v=PE6d8RMY9oU
Jeg syns det ser ut som samme art, men et par av dem var utrolig bleke. Det første jeg tenkte var "Dette ser ut som C. leopardus" men... hvor er det blitt av alle flekkene deres? De har jo bare den sorte stripen igjen på kroppen, og den sorte flekken i ryggfinnen.

Hadde du nettopp kjøpt dem og sluppet dem løs i akvariet ditt da du tok bildet?

Jeg syns iallefall det ser ut som samme art, men som sagt; de var sykelig bleke. Får håpe det var midlertidig?
Jeg tenkte også at det var C. leopardus, men jeg syntes jeg så en buttsnutet en i stimen. Derfor vil jeg tippe at du kansje har både C. Leopardus og C. trilineatus.
Hvis du søker opp disse i basen her så får du se noen bilder av dem.
Nei , jeg hadde ikke sluppet dem ut nettop,men noen av de ande er ikke så bleke. Hva skjer?
kommer bilder snart av fiskene
Dan Haukland
Bilder

Fiskebilde nr en og to viser to ulike arter. Den ene er C. trilineatus og den større er C. leopardus.

Hvilke vannverdier har du i dette karet?
Ph: rundt 6.9
Gh: rundt 11
Nitrat skal jeg sjekke ved vannbytte.

Jeg kjøpte de to ulike artene i samme kar og begge ble kalt det samme.

Litt rart.
Dan Haukland
Jeg kjøpte de to ulike artene i samme kar og begge ble kalt det samme. Litt rart.

Åh, det er overhodet ikke rart. Det er helt normalt rot fra zoobutikkens side!

Det er rene gjetteleken å komme hjem med fisk fra butikk, de kan være merket med hva som helst. Hva som gjør at det florerer slik med feil, aner jeg ikke, men det er vel mangel på tid, mangel på kunnskap og "jeg bryr meg ikke" fra tyggis-tyggende ekstrahjelps-betjening. Fisk er så ofte feilmerket at jeg aldri anser navnet for riktig før jeg har trippelsjekket det hjemme ved pc'en (hvis jeg ikke vet arten i hodet fra før da, og ser at butkken har merket akvariet feil)

Det er selvfølgelig unntak fra det jeg skisserer her, noen butikker har litt peiling på fisk og setter seg litt inn i artene de tar inn.

Du vil nok snart finne ut det samme - at du alltid er nødt til å sjekke fiskenes id hjemme, og at det er tilfeldigheter som avgjør om du har fått rett eller galt navn hver gang.

Er det forresten noen spesiell grunn til at du har så høy gh-verdi som 11? Er kranvannet ditt sånn, eller hever du gh'en med noen tilsetninger?
Bare en ting jeg lurer på Mona, er at senker gh'n seg ved vannskifte og hvilke vannverdier har du i akvarie ditt?

Du er så flink med coryer, så det er derfor jeg spør.
PS: hvor kjøper du alle coryene dine?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap