Biltema sand

Hei!

Jeg spør her fordi jeg har søkt litt rundt på forumet, men variasjon i begrepsbruk gjorde at det ble litt forvirrende.

Jeg var på biltema i dag på jakt etter akvariesand, og fant flere typer. Det var blåsesand, vanlig sand (grov) og vanlig sand (finkornet).

Jeg kjøpte den finkornete. Da jeg kom hjem og så på den merket jeg at den var veldig finkornet, altså mere enn jeg hadde sett for meg. Vil dette være et problem i akvariet? er det noen som har erfaring med bruk av den typen?

Så lenge det står på pakken at det kan brukes i akvariet er det ingen problem.

Hvis du har mye strømning i vannet kan sanden flytte litt på seg.
Jeg har brukt denne sanden i mange kar, og ikke hatt problemer med den.
Den tar seg flott ut og beveger seg lite.
Morsomt
Beklager at jeg sporer litt av her folkens, men dette er morsomt (ikke vondt ment).

Jeg har vært medlem her siden 2005 men har de siste årene konsentrert meg om saltvann og derfor vært på andre fora.

Den gang jeg startet for mange år siden var akkurat dette spørsmålet oppe på et annet forum. Så noen år etter da jeg ble medlem her dukket det opp igjen.

Tittet innom på nytt igjen i dag bare for morro skyld

Gjett hva som stod øverst i trådlisten. Ha ha verden går ikke fort.

Får vel bidra litt positivt også når jeg fikk lov å mimre og le litt her.


Når du bruker så tett sand er det lurt å bruke varmekabler i stedet for varmekolbe. Her er noen eksempler fra en nettbutikk.

I naturlige plantebiotoper er det permanente rolige vannbevegelser igjenom bunnlaget. Disse vannbevegelsene gir en god nærings tilflyt til røttene på plantene og ett velbalansert redox- potensiale (oksygennivå).

I ett forsøk på kopiere disse naturlige bunnforholdene og dermed gi en god plantevekst, har varmekabler vist seg å gi gode resultater.

Varmekabler skaper tempratur forskjell i bunnlaget så vannet begynner å sirkulere og bringer næringstoffer til røttene på plantene. Dermed bringes næringen du tilsetter (avfall fra fisk og for, plantenæring osv) ned til røttene og du muliggjør en god plantevekst. Varme i bunnlaget forhindrer også den såkalte "kaldeføtter" problemmet som spesielt Cryptocoryner er kjent for å ha.

Jo finere sanden er jo tettere er den. Og jo mer har den behov for varme. Du reduserer med andre ord faren for at avfall/næringsstoffer samler seg opp i sanden og skaper problemer for seg (f.eks. såkalt nitratbomber).

Jeg har brukt biltemasand i alle mine 15 kar
Størrelse på kar og type fisk
Hvilken størrelse er det på karet (bunnareal) og hvilke fisk har du/planlegger du å ha?

Enkelte fisk er nemlig veldig sensitive ift. dårlige bunnforhold.
Eirik Granly Foss
Hei! Jeg spør her fordi jeg har søkt litt rundt på forumet, men variasjon i begrepsbruk gjorde at det ble litt forvirrende. Jeg var på biltema i dag på jakt etter akvariesand, og fant flere typer. Det var blåsesand, vanlig sand (grov) og vanlig sand (finkornet). Jeg kjøpte den finkornete. Da jeg kom hjem og så på den merket jeg at den var veldig finkornet, altså mere enn jeg hadde sett for meg. Vil dette være et problem i akvariet? er det noen som har erfaring med bruk av den typen?


Kjøpte du den pakken det bare stod sand på eller kjøpte du olivin-sand?

Eg køpte olivin-sand og har lest at denne ikkje egner seg i akvarium. Men har og hørt folk som har positiv erfaring med denne sanden?
Noken som har erfaringer med denne sanden?
store arter som eks. Pleco har lett for å vifte opp denne sanden md halen (har hatt dn selv) men ellers ska d ikke være nå prob me dn. lykke til
artikkel nr 175425 er nr på sanden som kan brukes i akvarier hos biltema
skal vi se, karet er på 60 liter (60x30x30), og jeg skal fortrinnsvis bare ha planter der, og etterhvert noen reker. Varmekabler er for meg litt uaktuelt for øyeblikket, da jeg er student og må prøve å holde kostnadene litt nede. Men kanskje det kan hjelpe litt om jeg blander inn litt grovere sand? Leste i en artikkel her om bunndekkende planter at en blanding av finkornet og grovkornet sand er best for slike formål.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap