Bløtt vann så bettan kan lage skumrede??

Jeg lurer veldig her nå, har en hann betta vel og merke velig ny for meg, men den er ca 6 måneder, han prøver så godt han kan å lage skumrede, men boblene hans bare sprekker, lurer rett og slett på om han har for hardt vann, men har ikke no sett så jeg får testet dette.

Er det noen som kanskje kan fortelle meg hvordan jeg kan få ett bløtere vann så fisken min har mulighet til å lage rede? evt en måte å måle hardheten uten test sett?

Har to hoer som er kjempe klare begge..

Ikke missforstå meg her, jeg prøver ikke å stresse noen, men syntes det er veldig trist at hannen gjør alt han kan også går det ikke liksom.
Du kan bruke torv, f.eks filtrere gjennom torv eller behandle det på forhånd..

Om du ikke kan måle hardheten, så kan du sjekke om vannleverandøren oppgir det på nettsidene sine.
Hobøl vannverk hadde pH på 8 - 8.1 i 2009. Har ikke data for Knapstad. Antar at det er omtrent det samme nå. Da burde vannet vært surere. Du kan jo høre om det er noen som bor i nærheten som vet hvor hardt vannet er hos deg... Da har du jo et godt utgangspunkt..

pH på vannet fra Hobøl i dag ligger på rundt 6,5, men har lært at pH og GH ikke har stort med hverandre å gjøre.
Det er ikke det samme, men de henger sammen. I parksis er hardt vann basisk, surt vann bløtere.
Prøv med torv, godt med flyte planter, plastpose på vannflaten eller halv isoporkopp. Ikke for mye bevegelser. La hannen være alene litt...?
Du finner mange tips rundt på nettet... lykke til
Jeg går ut fra at det er Betta splendens det er snakk om.

Her står det at det er ved for høy GH at kampfisken kan få problemer med skumredet sitt.

Selv har jeg hatt kampfisk i GH på 10 uten at det bød på problemer.

Har du noe i overflata som hjelp til å holde redet sammen? Hvis det blir forstyrrelser/bevegelser i vannflata kan redet fort oppløses. Min erfaring er at det generelt skal veldig lite til før boblene sprekker og redet oppløses. Jo mer flyteplanter jo bedre.
Aner ikke hvor mange ganger jeghar lest de sidene, jeg har en del pista og isopor som hannen kommer under men det er liksom boblene som ikke holder, har en pH på 7 men hardheten vet jeg ikke. Det som gjør meg vondt er at hannen virker som om han blir "irritert" fordi han ikke får det til, det er jo ikke no morro.
GH-test må du ha

Sørg for at pistiaen er der han lager redet, da kan boblene kanskje holde bedre hvis de havner under bladene til pistiaen?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap