Zebraciklide sammen med andre akvariefisker?

Hei

Ny på forumet og nybegynner med akvarier

Har nettopp gått til anskaffelse av et 220 l hjørnekar som jeg nå har innredet med steiner, røtter og planter. Har og fått en del fisk og det kommer snart snegler.

Fiskesammensetningen min er kanskje ikke av den aller beste, derfor denne tråden.

Har 2 blågurami, 2 kyssegurami, 2 scalarer, 4 algespisere som jeg ikke vet navnet på:p, 11 kardinaltetra, 1 kampfisk med hunn, en svart fisk med rød hale (ikke le, har bare ikke fått med meg navnene på alle, glemmer så fort:p), og for å ikke glemme; 2 zebraciklider. Disse to har nettopp ankommet (i går), og jeg er veldig spent på de. Har jo hørt så mye om disse fiskene og vet de er hissige. Følger veldig med, men hittill har det gått veldig bra. De jager ikke og de bygger seg sitt eget bo i et av hjørnene. Liker disse to godt, fordi jeg synes de er veldig underholdende å se på.

Så nå lurer jeg, er jeg helt på villspor når det gjelder sammensetning? og har jeg for mye fisk? Fiskene ser ut til å trives og ingen virker stresset eller hissige der. Husk da når dere svarer at jeg er helt fersk når det gjelder akvarie, så "far" pent med meg

Tar gjerne i mot råd og tips

Har lagt ut bilder av karet på profilen min, så hvis dere får til å titte på dem, hvordan ser oppsettet ut ellers?

Milla
Når sebraene begynner å yngle, så blir det nok en annen tone oppi der...
Den sorte med rød hale, er nok en "ildhale". Den kan også fort bli plagsom oppi karet ditt, da de ofte jager og plager annen fisk.
Du bør hvertfall ikke ha mer fisk i karet, men følge med å se hvordan det går med de du har.

PS: Scalare spiser småfisk som tetra o.l. når de vokser seg til.
Ildhale var d ja....d sa de ikke noe om når jeg kjøpte den...... foreløpig så virker den grei da så får følge litt der å:p...

zebraene holder seg fortsatt til hjørnet sitt.....og som de jobber.....utrolig artig å se på der de flytter stein....må nok legge litt stein rundt plantene der......d spørs ja om de forandrer adferd om/når de yngler....tror faktisk hua er drektig....

hva må jeg være obs på i forhold til de andre fiskene hvis de begynner å jage? når bør jeg gripe inn?.....

hadde kunnet tenkt meg et par til oppi der, demasonicicklide....har lest at de går gått sammen med zebraer og for øvrig de andre jeg har, men så sto d også at de burde være i grupper for å dempe hissighet...noen erfaring med de?

Ellers takk for svar.....

Milla
Inaktiv bruker
Sebraciklider er ikke så aggressive som feks visse malawiciklider. Men, når de begynner å yngle, dvs om du har fått en hann og en hunn, så kan de bli rene drapsmaskinene (men ikke alltid) Alikevel vil jeg påstå at de er ingenting i forhold til en del såkalt "fredelige" malawiciklider. Jeg har nemlig hatt begge deler.

Men, er det to hunner eller to hanner vil det ikke by på noen problemer. De kan nappe litt på andre fiskeraser da, svømme etter dem og bite litt i halen, sånn for morro skyld, og det kan jo tenkes at det ikke bare er morro hvis de andre blir skadet.

Mest sannsynlig blir det nok et valg du må ta; beholde sebraciklidene eller beholde resten av gjengen. Og da spørs det hva du selv synes er mest interessant og artig å ha. Men, har du en han og en hunn og de begynner å legge egg, noe de gjør mens de fortsatt er ganske små, så må du regne med at hannen kan drepe hunnen hvis han ikke er fornøyd med henne som mor, dvs at hun ikke passer på eggene/yngelen godt nok.

Så må du også regne med at den fiskerasen legger nye egg etter ca 3 uker bare - og da gir de blaffen i den yngelen de har fra før av.
Ofte vil de 3 uker gamle eldre yngel spise opp yngre yngel av denne rasen. Det er jo litt praktisk igrunnen

Jeg må også nevne at de gjerne legger 80 egg første gangen og at alle 80 yngel gjerne overlever og lever opp. Andre gangen, etter tre uker, legger de enda flere egg. Så kan det oppstå et problem, for om du feks fjerner noen av yngelen eller eggene så vil hannen gi moren skylden for at disse forsvinner - og da dreper han moren. Det er med andre ord ikke bare-bare - så sant du ikke kan flytte hannen eller hunnen til et annet akvarium når dette skjer.

Så kanskje du bør håpe på at det er to av samme kjønn du har fått Kjønnsforskjellen kan man se ganske tidlig; hunnen får alltid røde punkter/prikker på buken foran og hannen får ofte en kul i pannen, men den kommer mye senere. Men, om dem har begynt å flytte sand allerede er de nok på vei til å bli foreldre, så da er det nok en hann og en hunn.
Jeg ville ikke tatt sjansen på å ha sebraciklider sammen med andre ciklider, så sant du ikke har et kjempestort akvarium med mange gjemmesteder osv. Vet ikke om 220 liter er stort nok for å ha flere raser sammen? Jeg hadde to sebraciklider i 120 liter og det var for liten plass! De krever enormt mye disse, ja mye plass og mye engasjemang.

Jeg synes denne rasen er kjempeflott altså, bare så det er sagt. Spesielt de som er virkelig mørke med sterkt svarte striper. Men, man bør være forberedt på at det kan bli litt vel mye spenning i akvariet

Hei

Det er en hunne og en hanne ja. Fikk det paret av kjæresten som hadde to par, og de har vist ynglet før. Litt spent nå da når de tydeligvis kommer til å yngle. De holder seg for det meste til hjørnet sitt, der hannen står i "døråpningen til hjemmet deres" og holder vakt. Men d er stort sett alt den gjør, den svømmer ikke rundt og jager i resten av akvariet. Men vi får se. Har jo lyst på andre fisker enn zebraer også da, så blir det problem, så må nok de dra selv om jeg liker de veldig godt. Har et 140 l kar også, men vet liksom ikke hvor jeg skal sette det, og så har jeg hatt veldig problemer med å finne bord til det, derfor det ble dette hjørnekaret i stedet.

Har du noen erfaring med demasoniciklide da? Er dette en malawi? har lest at de går sammen med en del fisker og deriblant zebraer.

Og noen tips til en algespiser som er litt spennende og fredelig. Skulle trengt et par til der. Ellers så har jeg foreløpig ikke planer om mere fisk hvis denne sammensetningen jeg har nå går bra. Har bestilt en del snegler, men det skulle vel ikke være noe problemer?

Takk for svar

Milla
Jeg har nylig kjøpt meg et 230 liters akvarium og puttet oppi 2 kyssegurami ( ukjent kjønn ), 2 falske papegøyeciklider ( disse har dannet par), 2 scalarer og 1 par med sebraer ( jente og gutt ).

Jeg har heller ikke merket noe aggressiv oppførsel fra sebraene og det ser ikke ut til at de har dannet par ennå. De har egentlig ikke så mange gjemmesteder pga at papegøyene tar alle gjemmestedene i akvariet, så jeg er spent på hva som skjer i fremtiden.

Lykke til med dine ciklider og guramier.

MVH Carl

PS: akvariet ditt er veldig fint, jeg legger det til på favorittlista ;D )
de har nok blitt litt mere hissige ja desverre. 3 tetraer har nok måttet bøtet med livet, så jeg må nok ta de ut. Men jeg liker disse zebrane så godt også,de er skikkelig underholdende.....De bygger og bygger, og hannen som gikk under navnet Adolf, er blitt omdøpt til byggmester bob...hehe...ser ut som et grustak i akvariet....den som hadde denne arbeidslysten gitt...

men jeg har et 140 l kar da som jeg tenkte å flytte zebraene i, må bare skaffe bord til akvariet først, så jobber med saken

så arti at du har lagt akvariet mitt til favorittlisten da....d likte jeg

Tenker forressten kanskje å ha noen flere fisker i 140 l med zebraene, men er det plass? Og hvilke fisker kan jeg ha med disse hissigproppene?

Tar med 2 bilder i samme slengen. Har prøvd å ta bilde av haugene de har laget
Selv så er jeg ikke så erfaren med sebraciklider, men det går nok bra å ha 2 sebraer i et 140 liters kar. Du kan sikker ha oppi noen maller også, men ellers så vet jeg at jeg har hatt oppi noen Sebra Danio med sebra ciklidene og det har gått veldig bra,men det kan jo variere litt...
Skal du flytte paret bør de heeelst gå alene, men samtidig kan det være greit å ha noen små fisk som de kan jage på. Da slipper du at hannen jager på hunnen og stresser hu. Eller motsatt. Vanskelig å gi et helt rett svar på det. Men jeg hadde hatt dem alene og evt flyttet den som blir jaget.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap