Noen spørsmål fra en nybegynner!

Heihei!

Aller først kan jeg vel presentere meg selv!
Jeg er en jente på 26 år som bor på Sørlandet med mann, hund, og en baby som kommer om ca 2mnd.
Jeg har ingen akvarier nå utenom en 60liter som ligger på loftet et sted og støver ned....
Jeg har utrolig lyst til å ha akvarium etterhvert, men skal være ærlig og si at det er mulig det tar litt tid før jeg kommer igang! I mellomtiden ønsker jeg å lære mest mulig, slik at oppstarten blir best mulig for alle parter.
Jeg har derfor noen små spørsmål nå først og fremst....

- Jeg ønsker helt klart noe større enn 60literen når jeg starter opp, og har også hørt at store kar er lettere for nybegynnere enn små, men hvilken størrelse er anbefalt???
Er det noe som heter "for stort" for en nybegynner?

- Er det lurt å kjøpe alt i butikk? Eller kan man like godt kjøpe kar osv på f.eks finn.no? Hva bør i så fall kjøpes nytt? (utenom fisk og planter)

- Jeg har ingen planer om oppdrett eller noe sånt, ønsker et kar som ser pent ut, og synes det er fasinerende å kunne gjøre det best mulig for disse små.... Er det noe spesielt jeg bør ha i bakhodet ved valg av kar?

- Ønsker mest fisk i typen Guppy, Platy, Black Molly osv... Den størrelsegruppen.... Er det noen som absolutt ikke går sammen osv? Hvor mange kan man ha av dem? Vil jo ikke at det skal bli overfullt inni der....

- Jeg synes ikke det er så ekstremt fint med de bildene man taper fast på bakveggen.... Men har sett noen som har "vegger" bak der som ser ut som stein! Er det vanlig?

- Hvor mye penger bør man beregne i oppstarten? Utenom prisen for selve karet?
Og hvor mye bør man beregne i måneden sånn generelt når alt er innkjøpt osv?

Det var noen spørsmål fra meg... Håper noen kan hjelpe meg med noen svar!
Jeg vil si at 150 liter er en fin størrelse for og holde vannverdiene riktig

Det ambefales og kjøpe karene i butikk fordi de brukte kan ha sprekker/svakheter

-Bakrunner av stein er vel ganske vanelig, men jeg tror det er vaneligere med bare svart maling på utsiden

Hvis du går for en 150 liter koster nok karet 2000 brukt og 3000 nytt med pumpe og varmekolbe, fisk kommer i tillegg, pr måned koster det nok kansje 100kr for mat
Jeg kunne ikke svare på alt men svarte på det jeg kunne
Tusen takk for svar!
Håper på flere!
Det er mange kar og velge i men som Håkon seier så er det lurest og gå på butikk for da har du jo garanti også om det skulle skje noe.

Når du har satt opp på plass karet og fått sand eller grus og vann så er det bare og begynne og plante og lage det til.
Då har du litt tid på deg til og finne ut hvordan du vil ha det før du får fisk i det

Det er vel greit og kjøpe inn vanntester (Dråpetester er best) og noen medisiner sån at du har det på lager i tilfelle du skulle få sykdom i karet.

Alt er ikke lurt og kjøpe på butikk da du finner mye til halv pris på nettet.
Personlig bruker eg mye.

webzoo.net
aquamanias.no
akvariekjellern.no (Planter) er billige der.

Lykke til med en fin hobby når du eventuelt starter

Inaktiv bruker
Hei. sånn av fisk så syntes jeg personlig at guppi ikke er så mye da denne fisken ikke blir mye mere enn et halvt år å hvis du da skal ha et selskapskarr så er det litt dumt å miste mye fisk den første tiden. guppi er også veldig skjøre.
Av fisk i en 150 liter hadde jeg puttet en guppe 5-6 corydoras, 6 black molly(2 hanner og 4 hunner), ancistrus trio,kanskje 10-15 neontetra. eller istedet for corydorasen så hadde jeg tatt 6 sunset eller mikkemus platy.
Jeg har selv hatt platyer og black molly å syntes dette er veldig fine fisk som kommer med en gang du opner lokket å blir ganske håndtamme etter en liten tid med tillvenning.

Mvh Kristian Kilde.
Når du en gang i fremtiden starter opp med akvarium.
Det viktigste du kjøper er faktisk pumpen.
Kjøp en pumpe med stort filtervolum.
Til akvarium på rundt 150L, annbefaler jeg å kjøpe en
utvendig pumpe. Å aller helst en som er dimensjonert
før det dobbelte av akvariestørrelsen. Altså 300L vist
akvariet er 150L.
Fluwal og Eheim er veldig gode og stabile merker.
Du er heldig og starter i den rette enden, sjekker først! Vi er mange som tuklet endel før vi fant AF :o)

Det finnes en hel mengde kreative måter å lage bakgrunn selv, utvendig kan man bruke svart søppelsekk, male med akryl rett på glasset, krølle gråpapir og sette til farge, henge et ullteppe bak, hva som helst egentlig.

Jeg har brukt utvendig akrylmaling rett på glasset, stoplet på med svamp, eller gråpapir med maling og bulker, sånn mens jeg venter på mot til å male noe ordentlig. I denne tråden til Sissimor kan du følge et prosjekt hun akkruat har startet, med både utvendig og innvendig bakgrunn i samme kar. Tante Astrid har jeg lånt mye av, i denne tråden ser du en variant av gråpapirløsningen.

Hvis du søker på "lage bakgrunn" kommer det opp en hel haug lesestoff, også fra artikkelsamlinga. På gjør-det-selv-forumet er det mye snacks man kan snappe opp. I det hele tatt er det veldig lite jeg ikke har fått svar på ved å søke, veldig mange av utfordringene har mange hatt - mange ganger...

Har aldri tatt sjansen på å regne ut hva oppstart har kostet, det blir i alle fall billigere for hvert kar, og så slipper man alle de merkelige innkjøpene man kan komme i skade for å gjøre før man finner en butikk der de kan litt. Enig, ikke spar på filterstørrelsen! Blir bare mas av det. Sand og stein kan man fange selv, planter selges her inne og på akvarieauksjoner, mulighetene er mange. Driftskostnadene er ikke all verden, plantegjødning og fiskemat må man jo ha, det går en liten smule mer strøm, og vannavgift hvis man har slikt. Det kostbare er alle fristelsene man blir utsatt for hele tiden! Flotte planter man helt sikkert kan få plass til, gøyal fisk som passer (fall for den, dra hjem og les at den passer, og kjøp :o), reker, en snegle man alltids kan la suse rundt. Det er jo så moro!

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap