Substrat pro spørsmål

Har hatt substrat pro i filteret i 3-4 måneder men kulene har samme fargevalør og overflaten på kulene ser tilsynelatende ut som de gjorde da de var nye. Det er kanskje ikke slik at kulene blir dekket av noe man ser med det blotte øyet? Så på forhånd for meg at de ble grønnere når de ble ordentlig innkjørt.
De blir aldri grønne. Det er ikke alger du forsøker å dyrke frem på dem, men filterbakterier Og bakterier, det kan man som kjent ikke se med det blotte øye.
Filterbakterier "spiser" det giftige nitritt og omdanner det til det mer harmløse nitrat, som fiskene tåler.
mona o
De blir aldri grønne. Det er ikke alger du forsøker å dyrke frem på dem, men filterbakterier ;) Og bakterier, det kan man som kjent ikke se med det blotte øye. Filterbakterier "spiser" det giftige nitritt og omdanner det til det mer harmløse nitrat, som fiskene tåler.


Godt å få det bekreftet. Tenkte at bakteriene gjorde kulene mørkere.

Jeg tenkte å blande litt innkjørt substrat pro med nytt substrat og ha i et nytt kar. Jeg setter da noen fisk i karet samtidig og bruker safe start formulaen til Tetra. Etterhvert skal jeg ha dette som rent rekekar. Folk sier at reker ikke påvirker vannet godt nok til å mate filterbakteriene ved oppstart av akvariet, men hva med innkjørte kar der man fjerner fisk og bare har reker? Hvordan holder rekene alene filterbakteriene ved like?
Hadde satt veldig pris på svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap