Bytte fra innvendig til utvendig filter for 63l.-kar -nybegynner trenger råd!

Mitt kar:

63 l, biltemasand, 1 ancistrus, 7 corydoras (flekk+metall) og ca 12 neon/kardinaltetra. Har nå en Am-Top 800 innvendig, som jeg ikke er spesielt imponert over. Byttet nylig til biltemasand (såpass lenge siden at grumset burde ha gitt seg nå), men de små cory'ne roter og herjer (og koser seg!) så mye i sanda at jeg ikke ser annet råd enn å gå over til utvendig filter (alle skryter jo av dette!). Men -dette er 100% nytt for meg, så jeg trenger alle råd jeg kan få! Og ja, jeg har allerede sittet i timesvis og lest gamle tråder her på AF, og en del klokere blir jeg jo -men også ganske forvirret. Derfor drister jeg meg til å lage en ny tråd på dette, og håper på mange og gode tips!

Altså: Jeg ønsker et driftsikkert, effektivt og noenlunde brukervennlig filter for en 63liter som ikke koster skjorta! (Viktig!)

På forhånd tusen takk!
Inaktiv bruker
Jeg ville ikke byttet til utvendig filter i et så lite karr som 63 liter. Du må huske på at sand også finner veien inn i innsuget på utvendige filtere, selv om du bruker blåfiltersvamp rundt/i innsuget.

Og det er mye jobb med å rense filterslangene. Har du ikke filterbøtta og slangene skjult i et skap bak akvariet så vil det lett komem brunalger i slangene fra lyset i rommet og dette tetter slangene. Det betyr rensing av slanger en gang i uka om du er avhengig av bra trykk, og en gang hver 14e dag om du ikke trenger særlig sirkulasjon i vannet.

I et så lite karr må du nemlig ha et utvendig filter med små slanger, ellers blir det bare søl og rot og alt for stort.

Eheim pro utvendig 2224 er jo feks en bra (og dyr) pumpe, men selv solgte jeg nettopp min siste Eheimpumpe (utvendig) fordi jeg var møkkalei av å rense de slangene, få igang pumpa på nytt og gurgle akvarievann for å få den igang igjen etter rensing en gang i uka.

En annen ting med de utvendige pumpene er at de ikke gir så bra sirkulasjon i vannet så man ender kanskje opp med å måtte ha enten en innvendig pumpe i tillegg eller en luftestein.
Jeg måtte ha det i alle mine karr for å få bra nok sirkulasjon grunnet at Eheimslangene stadig ble fulle av brunalger og annen dritt som gjorde at trykket minsket kraftig.
Hver 14e dag piplet det bare såvidt vann igjennom - og jeg brukte altså alltid blåfiltersvamp etc på innsuget for å hindre at for mye dritt kom inn i slangene.
Ikke hadde jeg mange fisker i karrene heller, bare så vidt noen få, samt ikke fin sand som kunne virvles opp, jeg bruker som regel fin knust grus i akvariene, men hadde Eheimpumpene i ulike karr med ulike bunnsubstrat og samme problemet oppsto uansett fiskerase, størrelse på akvarium og bunnsubstrat.

På meg blir det aldri mer utvendig filterpumpe! Og det er en enorm lettelse. Nå har jeg Juwelakvarier med innebygget filterpumpe og no problem.

Når man kjøper innvendig bør man dog se om det er en pumpe som er mulig å "oppgradere" litt selv dvs legge i ekstra filtermedie, jeg bytter feks ofte ut filtermediet som følger med med sånne små filterkuler som jeg legger i en filterpose i pumpa. Helst da fra en allerede innkjørt pumpe/med filterbakterier på kulene...
Oj.. sier du det? Nå ble i grunn ikke forvirringen mindre.. Er jo veldig mange her inne som ikke får fullrost utvendig filter nok (også for småkar som mitt!). Men hva ville du gått for om du var meg?

Jeg vurderer å kjøpe en Eheim Pro 2224 herfra , for hvis jeg ikke tar helt feil, så vil denne ligge på ca 1000 inn til Norge. Og det er kanskje ikke så galt (1418kr på Webzoo)? Er uansett helt i toppsjiktet av hva jeg kan ta meg råd til..
Tilfeldig bekjentskap
© Mathias A. Kippenbroeck
Reklame for plussmedlemskap