Hvordan få tak killi??

Hei
jeg er på jakt etter klovnekilli og har det problemet at de er litt vanskelige å få tak i...
har sett her inne at noen kjøper egg på e-bay og klekker selv...
hvordan foregår det?
er det dyrt på e-bay og kan man selv velge hva slags killi man får...var inne å kikka på e-bay, men skjønte ikke stort... håper på svar og på forhånd takk!!
Inaktiv bruker
Jeg kjøpte to parr på krizoo i stokke nylig (de hadde ikke fler igjen da) og de er kommet i lek, og har lagt egg, så kanskje blir det noen yngel om ikke så lenge. tvi tvi!
Og blir det yngel som overlever så kan det jo alltids tenkes at jeg selger noen. Og jeg har en voksen hanne til overs.

Men, du kan jo ringe dem og spørre om de tar inn? Sjefen der virket en smule uvitende for han visste ikke hva som var klovnekilli og slett ikke forskjell på kjønnene når jeg kjøpte. Og hannene var litt bleke på halen akkurat da så jeg trodde jeg kjøpte tre hunner og en hann, men det viste seg å være to hanner og to hunner. De fikk mer farge når de kom opp i akvariet her hjemme.

Jeg har tatt ut den ene hannen - så jeg har en hanne og to hunner i karret. Det tror jeg er det beste hvis man skal få dem i lek. Den mest dominerende hannen tok jo over hele karret og begge hunnene og den andre gjemte seg bare, så han fikk komme i et annet akvarium.

Denne rasen trives jo best i små akvarier, som du sikkert vet. Og for å få dem i lek skal de ha lav ph ( 5.5) derfor har jeg hatt i en del mangroverøtter i karret. Aner ikke ph verdien, for når jeg skulle måle så var ph måleren tydeligvis gått ut på dato. Men, kan tenke meg at den er nede i 6.

De skal også ha masse flyteplanter og gjerne masse javamose eller planter som går helt opp til overflaten. Og lav vannstand. Mørkt bunnsubstrat. De trives i mitt nano cocoon karr på 43 liter. Det er skikkelig artig å se på dem når de er i lek! De lyseblå øynene skinner liksom som diamanter -spesielt på hannen, og spesielt når de er i lek.

Ja, jeg er veldig glad i denne fiskerasen. Har liksom aldri likt småfisker før, men disse elsker jeg ;0)

Håper du får tak i noen du også!
du sier de liker seg best i små kar...
har alltid hatt lyst på ett 6 kantet kar, men de er jo umulige å få tak i i liten størrelse..
men har funnet ett på 74 liter...blir det for stort tror du??
Hvis du kjøper på eBay så vær klar over at tollere ikke liker dette. Mine ble stoppet i posten og jeg mottok et fint brev om at jeg ikke hadde lov til å innføre legemidler. Aner ikke hvem som bruker killiegg som medisin, men lovlig var det hvertfall ikke.
å såpass!! nei da tror jeg at jeg styrer unna å kjøpe på e-bay!
takk for tipset...legemidler faktisk
Ja, det var det som sto på lappen. Nå vet jeg ikke om det faktisk er ulovlig å importere dem, men dette var hvertfall det som skjedde når jeg prøvde.
hmm...får vel heller satse på å få tak i de i en butikk...da er en jo også sikra at en får det en skal ha kanskje? lurte på om jeg skulle kontakte herkules zoo i skien for der har de endel fisk ettersom jeg har skjønt...

men hva tror dere om å ha killi i ett 6 kanta 74 liters kar? blir det for stort?

drømmen er ett 6-kanta kar, men finner ingen som er på ca 35- 45 liter..bare mindre og større:/
6-kant karr finnes ihvertfall i 42 og 48 liter.

bare å be din nærmeste butikk ta det inn fra Imazo.

varenummer på 42 liter er 105.3860 og 48 liter er 105.3896
tusen takk!! da skal jeg be de ta inn!
Ellers så er det ikke så langt til Svenskegrensa vettu.

Haha, killiegg som medisin? :p Jaja, merkeligere ting har vel skjedd...
lettere å få tak i killi i sverige eller tenkte du på imazo?? det er mangt merkelig i denne verden...
Spør butikken om de kan ta inn for deg. De har som oftest en lang liste over arter som deres importør selger, adskillig mye mer enn det du ser i butikkene. Spør dem pent om du kan få se importlisten deres, eller om de har muligheten til å ta inn klovnkilli for deg.
Jeg tror faktisk ikke klovnkilli var på den nyeste listen fra imazo, dessverre, men det er greit å sjekke for å være sikker.

Ellers så vet jeg at aquamanias har hatt klovnkilli en periode, men da må du sjekke med dem om de fortsatt har det, og ikke minst må du komme deg til Kløfta for å hente fisken.
hei er inne å kikker på lista til dyrebutikken en gang i uka...ho i dyrebutikken sa også det at leverandøren ikke fører killi av noe slag..
men tror jeg får ta meg en tur oppover til skien og se der
Enhver butikk kan nok bestille inn killis ja, arter som klovnekillie er på imazo sin liste ganske jevnt hele året. Til og med Credofish har killis på lista ganske jevnt. Hvis butikken i Kragerø ikke kan skaffe, bør det finnes noen ikke alt for langt unna som kan skaffe.

Alternativer er å prøve gjennom skandinaviske killiselskapet. Det kan hende det bor noen killioppdrettere i nærheten.

Det går også å prøve på Aquabid, men det er ikke smart å bestille egg før temperaturen kommer opp i over 10C minst, helst over 15 for klovnekillien. Bestiller du fra Europa, skal eggene i teorien gå gjennom tollen uten problemer.

Når det gjelder størrelsen på akvariene så blir vel neppe noen akvarier for store, men for et effektivt oppdrett er det mer praktisk med noe mindre kar. Klovnekillis trives perfekt i akvarier på noen hundre liter hvis forholdene legges til rette.

HM
Tusen takk!
Her var det fine tips! Skal se litt mer på nettet! Og ringe litt rundt til forskjellige butikker takker og bukker
Imazo fører også sekskantede kar i 17 liter. Går også å få med tilhørende bord. Hva ble enden på visa? Sitter selv her med egg nok til hundrevis av liter med vann, tok kanskje litt av.. host.. så bare pling på hvis du ikke fant noe. Ikke noe problem å importere i alle fall. Skal gå i gang med klekking i kveld ser det ut til! Imazo har vel en eller to killiarter på fiskelista si men that's it. Gøy å klekke selv da, fryktelig spennende!
hei

Jeg har ikke fått tak i killi ennå, men har ett kar jeg har satt opp til killi Trasig å det med bare planter og røtter :/
Sikler fremdeles veldig på klovnekilli, men tror jeg omtrent kan ta hva som helst...
Er det vanskelig å klekke dem selv? Noe spes en må tenke på??
Lav vannstand (3-4 cm er nok), de trives godt i ph på rundt 5,5-6 samt å ha enten artemia, mikroorm eller annet lignende for hånden. Det verste er ikke å få dem klekket, men å få dem til å vokse opp har jeg hørt. Får man ikke klekket dem med en gang er det bare å ta opp torven igjen og prøve om noen uker. Kan godt donere litt egg altså, bare pling på i innboksen. Er jo så mange som har prøvd.. men ser jo så lite bilder av resultatet! Er jo kjempetøffe fisk, akkurat passe til skrivepulten eller kjøkkenbenken (i vårt tilfelle badet.. hihi..), er bare så lite info å oppdrive annet enn standardbilder fra diverse asiatiske oppdrettere.. blæh!
Tusen takk for flotte svar! Med innboks mener du mailen ikke sant? Er ikke noe datageni ser du :P
Du spør rette person.. mail, innboks.. æh.. finn en plass å skrive du så skal jeg nok finne en måte å svare.. :p Tror vi kommer akkurat like kort!
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap