Discusene mine døde, er det for de at jeg tok dem oppi med en gang? (side 2)

jeg viste ikke at det var så liten sjangs får at de kommer til og leve men den jeg har hatt den i 5 dager men den vill mest sansynligt dø uansett
En ensom diskus har det IKKE bra....! Diskus er stimfisk, og må holdes i grupper. Du har ikke sjans.
Jeg syns den akvariebutikken du er kunde i virkelig driver ren svindel! Man selger ikke diskus til nybegynnere og lover dem sånne ting som du er blitt lovet!

Diskusen du har, burde få bo sammen med andre diskus i et MYE større akvarium.

Et veldig godt tips, som jeg mener med hånden på hjertet;
kjøp aldri fisk etter innfallsmetoden. Gå alltid hjem og les mye om fiskearten FØRST og når du har lært om den, kan du vurdere om det er en fisk som passer for deg og ditt akvarium.

Jeg har aldri forstått meg på folk som vil fisken så vondt at de kjøper dem ukritisk, fullstendig etter innfall der de står i butikken og peker seg ut noen. "Åh den var jo fin, jeg tar en sånn"!

Du er ikke den første som har falt i fella for denne vakre fisken...
Som flere andre sier her er ditt akvarium overhode ikke optimalt for en Diskus, sørgelig nok for oss som ikke har store nok kar
Flere av brukerne som har kommentert her er erfarne akvarister, og er jeg sikker på at ingen sier dette for å være ekle mot deg.

Du kan lese min egen tråd som jeg postet da jeg tenkte på Diskus til min 200liter, den er verdt å lese for en nybegynner på Diskus
Grønn på Diskus
Inaktiv bruker
Nok et trist eksempel på at man får feilinformasjon i dyrebutikken når man spør om/ kjøper fisk og om alt annet:P Jeg synes det burde vært forbudt å åpne dyrebutikk uten grunnleggende kunnskaper om de dyrene man selger der.
Man må aldri finne på å stole på noe de sier i en dyrebutikk, er min erfaring. De er bare ute etter å tjene penger og gir f.. i både dyrene og kundene.
Beklager, men jeg klarer ikke å les mer...
Jeg vil gi deg et godt tips; Ta kontakt med og lytt til de som faktisk har holdt discus og har hatt oppdrett på fisken over flere år (etter hva jeg kan se, er det ikke mange av de som har svart deg...). I de svarene du har mottatt her er det alt for mye "synsing" og alt for lite fakta / egen erfaring. Svarene er direkte destruktive for nye akvarister som har lyst til å prøve discushold.

Mange av innleggene er av folk som er bedre tjent med å være "vaktbikkjer" enn aktiv delta for å fremme en flott hobby - nemlig oppdrett og gleden av å holde discus. Det er overhode ingen problem med å holde discus i et 110 liters akvarie. Du kan godt holdet et voksent par her, ungfisk trives best med flere som nevnt. Det som er alfa omega er vannkvaliteten du klarer å gi fisken - her kan du oppleve en tøffere hverdag, med hyppigere vannbytte etc., i et lite akvarie fremfor et stort. Mao i større akvarier klarer du normalt å holde bedre vannkvalitet enn du vanligvis er i stand til i små akvarier.

I akvariebutikken kan du få vel så god info som mange av innspillene gitt i denne tråden. Personlig har jeg lyst til å si som Kai Hansen en gang sa; "Les alt du kan komme over, høre på de som har erfaring med discus - kast så "alt" og prøv selv".

Benytt fortsatt AF aktiv men prøv å unnå alle "synsere" og verdens mestrene som faktisk ikke bidrar positiv men kun er ute etter å fremme sitt egen syn uten noen form for ydmykhet ovenfor andres meninger / spørsmål etc.".

Ønsker deg lykke til med en fantastisk hobby...
HansM
Beklager, men jeg klarer ikke å les mer... Jeg vil gi deg et godt tips; Ta kontakt med og lytt til de som faktisk har holdt discus og har hatt oppdrett på fisken over flere år (etter hva jeg kan se, er det ikke mange av de som har svart deg...). I de svarene du har mottatt her er det alt for mye "synsing" og alt for lite fakta / egen erfaring. Svarene er direkte destruktive for nye akvarister som har lyst til å prøve discushold. Mange av innleggene er av folk som er bedre tjent med å være "vaktbikkjer" enn aktiv delta for å fremme en flott hobby - nemlig oppdrett og gleden av å holde discus. Det er overhode ingen problem med å holde discus i et 110 liters akvarie. Du kan godt holdet et voksent par her, ungfisk trives best med flere som nevnt. Det som er alfa omega er vannkvaliteten du klarer å gi fisken - her kan du oppleve en tøffere hverdag, med hyppigere vannbytte etc., i et lite akvarie fremfor et stort. Mao i større akvarier klarer du normalt å holde bedre vannkvalitet enn du vanligvis er i stand til i små akvarier. I akvariebutikken kan du få vel så god info som mange av innspillene gitt i denne tråden. Personlig har jeg lyst til å si som Kai Hansen en gang sa; "Les alt du kan komme over, høre på de som har erfaring med discus - kast så "alt" og prøv selv". Benytt fortsatt AF aktiv men prøv å unnå alle "synsere" og verdens mestrene som faktisk ikke bidrar positiv men kun er ute etter å fremme sitt egen syn uten noen form for ydmykhet ovenfor andres meninger / spørsmål etc.". Ønsker deg lykke til med en fantastisk hobby...


Hvorfor sier du at han kan ha discus i en 110L når det faktisk har vært noen her og svart å sagt at det anbefales IKKE å ha i et så lite akvarium.
å den personen som har sagt det har drevet med discus i maaange år.
Det er jo bare før å lage mere å unødvendig arbeid med å holde discus i 110L.

Jeg har selv sittet i mange timer å hørt på denne personen ang discus på div akvariemøter. å det er snart 3år siden vi traff han første gangen.
å før 2dager siden kjøpte vi våre første discuser.
rett å slett før at vi va før uerfarn og ikke hadde stort nokk akvarium.

Mitt råd er å vente til du har et større akvarium å kan holde en orntlig gruppe på 5-6 individer.

110L blir alt alt for lite..


Sitat BimBim;
Hvorfor sier du at han kan ha discus i en 110L når det faktisk har vært noen her og svart å sagt at det anbefales IKKE å ha i et så lite akvarium.
å den personen som har sagt det har drevet med discus i maaange år.
Det er jo bare før å lage mere å unødvendig arbeid med å holde discus i 110L.

Jeg har selv sittet i mange timer å hørt på denne personen ang discus på div akvariemøter. å det er snart 3år siden vi traff han første gangen.
å før 2dager siden kjøpte vi våre første discuser.
rett å slett før at vi va før uerfarn og ikke hadde stort nokk akvarium.
Mitt råd er å vente til du har et større akvarium å kan holde en orntlig gruppe på 5-6 individer.
110L blir alt alt for lite..
Sitat slutt.


Jeg vet ikke hvem du kjenner, men det er ikke så veldig intressant heller. Tydligvis må jeg gjenta hva jeg skrev ovenfor; Du kan holde discus i et 110 liters akvarie forutsatt du gir fisken rett vannkvalitet etc., som du faktisk selv skriver. Voksen discus kan godt bare være et par, de trenger ikke å være en del av en større gruppe. Personlig tror jeg mange gjør flere alvorlige feil ved discushold enn selve akvariestørrelsen. Det er også en inngrodd myte at discus er så mye verre å holde enn annen fisk. Men selvsagt du "blør" økonomisk mer ved å miste enn discus fremfor en annen "billig" fisk som du selvsagt kan miste uten noen stor kommentar.
Du som kjenner den erfaren discusholder; Kan du kanskje spørre vedkommende om hvor store akvarier den ofte drettes i - store eller små akvarier?

Hvorfor noen trenger tre år på å vurdere om man skal holde discus forstår ikke jeg men det er heller ikke min utfordring... uansett lykke til med fisken.

HansM
Du kan holde discus i et 110 liters akvarie forutsatt du gir fisken rett vannkvalitet etc.


Jada, en erfaren akvarist kan nok klare det, men her er poenget at trådstarter er nybegynner på feltet! Fisken blir rett og slett for stor som voksent individ til en 110liter, og som nevnt, det krever større vannbytter hver dag for å klare å holde de der, noe som igjen gjør det enda mer risikabelt å holde Diskusen.

For all del, vi er ikke et lovgivende organ som skal bestemme om du vil holde Diskus eller ikke. Men velger du å holde de i et så lite kar er jeg nok veldig sikker på at de fleste her inne på forumet vil høre hvordan det går, og hvilke problemer du eventuelt møter på.
Sparesset
[QUOTE=HansM] Du kan holde discus i et 110 liters akvarie forutsatt du gir fisken rett vannkvalitet etc.


Jada, en erfaren akvarist kan nok klare det, men her er poenget at trådstarter er nybegynner på feltet! Fisken blir rett og slett for stor som voksent individ til en 110liter, og som nevnt, det krever større vannbytter hver dag for å klare å holde de der, noe som igjen gjør det enda mer risikabelt å holde Diskusen.

For all del, vi er ikke et lovgivende organ som skal bestemme om du vil holde Diskus eller ikke. Men velger du å holde de i et så lite kar er jeg nok veldig sikker på at de fleste her inne på forumet vil høre hvordan det går, og hvilke problemer du eventuelt møter på.

Nei heldigvis er ikke AF noe lovgivende organ, ei heller de mest berømte "vaktbikkjene" her - noe som kanskje er synd for enkelte? AF bør være og forhåpentligvis er et forum det er mulig å kunne fremme spørsmål og ta en fornuftig diskusjon rundt felles tema - akvariehold.

Personlig tror jeg du vil kunne se at det finnes uttrolig mange flotte akvarier og ikke minst fantastiske discus, rundt i Norge, uten belæring av "synsere og forståere". Det er en fordel å bygg påstandene litt mer på faktainformasjon og erfaringer.

Kort og enkelt spørsmål har du selv hatt discus?

Dersom du skulle få ønske om å se discus og annen fisk, både som voksne individer og masse yngel som trives, er du velkommen og du vil da kanskje forstå at det finnes ikke bare en sannhet men mange andre godt muligheter også...

Lykke til med din blogg og fiskehold.
HansM
Det er overhode ingen problem med å holde discus i et 110 liters akvarie.

Åja, er det derfor emnet til denne tråden begynner med ordene "Discusene mine døde" ...?
Kampfisk
[QUOTE=HansM]Det er overhode ingen problem med å holde discus i et 110 liters akvarie.

Åja, er det derfor emnet til denne tråden begynner med ordene "Discusene mine døde" ...?

Personlig kan jeg ikke se hva overskriften har med det jeg har svart på. Trådstarter spør om hvorfor hans fisk døde og jeg er 100% sikker på at årsaken til dødsfallet ikke hadde noen sammenheng med størrelsen på akvariet - lite tips; les første innlegg. Størrelsen av akvariet ser ut for å bli hovedtemaet og ikke hva han faktisk belyst og satte spørsmål ved...

Lykke til med videre diskusjon.... og til sist nevnte innlegg hvor det kun skrives; Troll - hva du legger i det, annen enn det kanskje er som et barnslig svar når du har gått tom for agrumentasjon, ikke vet jeg?
HansM
jeg er 100% sikker på at årsaken til dødsfallet ikke hadde noen sammenheng med størrelsen på akvariet

Hva med å fortelle oss andre hva de døde av da, siden du har 100% sikker kunnskap om dødsårsaken?
Dette var trådstarters første innlegg:
"Har 0 nøytritt og 0 nøyrtatt og veldig mykt vann og et 110 l akvarie med 28 grader, men kjøpte to nesten voksne dusciser og de døde etter bare et par timer, men når jeg kjøpte de sa butikkmannen at jeg skulle ta de oppi med en gang fordi de var så store at de ikke kunne være 20 min i pose oppi akvarie.
jeg har en liten duscis som har vært oppi der i 3 dager og den klarer seg fint."

Når fisken døde etter bare et par timer, er det vel usedvanlig lite sannsynlig at det var størrelsen på akvariet som var årsaken. Jeg tar ikke dermed stilling til om 110 liter er nok eller ikke!!

Jeg har ikke noe greie på discus, men det er da heller ikke nødvendig for å se at denne diskusjonen har gått fra å forsøke å finne årsaken til at fiskene døde til om 110 liter er nok for discus. Det burde man kanskje ta i et egen tråd istedenfor å kuppe trådstarters til å lufte sterke meninger.
Black_Flys


hvilke vannverdier gikk fisken i før og hvilke verdier har du?
Innkjørt akvarium? Andre fikser enn den lille som lever?
Sjekk feks denne linken om vannverdier.

Lykke til.

Espen




Dette kunne jeg også like å vite. Hva med PH.
Du sier du har 0 nitrat, enten er testen din for gammel eller karet er nylig satt opp.
Det lar seg nesten ikke å gjøre å ha 0 nitrat i et innkjørt kar.

Kampfisk : hvem er det som sier at det ikke går an å ha discus ( voksne) i en 110 liter.
Har hatt masse 110 litere med lekspar og har aldri hatt noen problemer med dette. (50x50x45)
Forutsetningene er selfølgelig at vannverdiene holdes vedlike og dette medfører at du kansje må bytte 30 - 40 % vann daglig (forhåndslagret i 24 timer, varmet og luftet), men kom ikke å si at det ikke går ann.
Det er heller ikke dyreplageri som enkelte påstår.

Er det rart det altid er krig på denne jord og hvordan hadde det vært om de krigende holdt discus.
Kai Hansen
[B]Kampfisk[/B] : hvem er det som sier at det ikke går an å ha discus ( voksne) i en 110 liter.

Er jaggu meg ikke helt sikker?

Men jeg merker meg at det er flere som sier ganske mye, og de fastslår ting ganske bombastisk, uten nødvendigvis å bry seg med å svare på oppfølgingsspørsmål angående sine erklæringer.

Jeg tviler overhodet ikke på at det går an å ha diskus i 110 liter, hvis man vet hva man holder på med. Jeg håper ikke det er noen som tror at jeg leser fiskebasen (hvor det står minimum 180 liter) som noen bibel.
Hjelpe meg..
Her er det mange som diskuterer for å diskutere!

Jeg er helt utenforstående og helt uten diskus erfaring, men folkens, er dere ikke egentlig enige?

Jeg tar sjansen på å oppsummere:

--> 110 l. er krevende å holde diskus i, fordi 110 l er krevende å holde stabile gode vannverdier i (slik diskus krever)! Altså; er man nybegynner vil det være ENKLERE å holde diskus -om man ønsker det- i et større kar. Ikke fordi det er UMULIG å holde diskus i et mindre kar.

HansM oppfordrer til en saklig diskusjon, der man ikke går i strupen på folk med andre erfaringer og meninger enn seg selv. Jeg kunne ikke vært mer enig. Målet er jo å ha det artig med dette her, ikke få kjeft!

Mulig vi har litt forskjellige oppfatninger av hva saklighet innebærer.

Å kalle andre deltakere i diskusjonen for "vaktbikkjer", "synsere og forståere" og "verdensmestre" (med lett leselige ironiske undertoner), og gjenta flere av disse karakteristikkene gjentatte ganger, er ikke oppskriften på saklighet slik jeg kjenner begrepet.

Men jeg skal som sagt ikke utelukke at vi legger litt forskjellige meninger i ordet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap