Discusene mine døde, er det for de at jeg tok dem oppi med en gang? (side 3)

kan de være 2 stykker eller må de være fler
Det var ikke lekspar og heller ingen viderekommen akvarist tråden dreide seg om. Så er det egentlig noen vits å fortelle at erfarne "veteraner" i akvariehobbyen har greid å gjøre og får til, som har mange tiår med diskus under beltet? Om de klarer å ha diskus vellykket i 110 litere, så er det gode grunner til det. Det var nok ingen av dem som greide det dagen etter at de så en diskus første gangen!

Det bør vel gis råd til den konkrete situasjonen og den konkrete akvaristen her? Ville noen si at denne karen har særlig gode sjanser til å lykkes med det? Han har prøvd, og mislykkes totalt - første gang. Ingen forbyr han og prøve igjen. Men det er etter min og mange andres mening ingen vits å kaste bort penger og diskus-liv en gang til, før vedkommende har gjort en del research og lest seg opp først.
per kristian lundstad
kan de være 2 stykker eller må de være fler


Som nevnt av andre i tråden; det er et flokkdyr. En flokk består av en del individer. 2 stykker er ingen "flokk".

Diskus holdes kun to sammen (et par, hunn og hann) når man skal ha dem i lek og under leksperioden mens de oppdrar ungene sine. Resten av året går de i flokk.
Eller burde gjøre det...

PS!
Når jeg tenker meg om, så melder jeg meg ut av diskus-sjonen
.....med rent vann og frisk fisk går det meste an; sjekk Discusheavens bakgård innlegg 71, slutt for all del ikke med å få til et godt discushold pkl, ta de forhåndsregler som er viktige og kjør på.....



Mine råd er som følgende:

I: Kjøp aldri discus fra butikk, men fra erfarne hobbydrettere mht gjellemark
II: 160 til 240 liter på 5 ungfisk er ok..., 110 liter på 2 voksne er også ok...
III: Bytt 15-20 % vann hver dag

Discus er IKKE vanskeligere å holde enn annen fisk, bare dyrere å kjøpe/miste....og husk at selv en topptrent idrettsmann ville fryst ihjel uten klær på toppen av et fjell vinterstid, tilpass forholdene

mona o:
....jeg foretrekker 80-100 fisk pr 100 liter vann i starten da discus både er født og trives i flokk, skal du oppleve lekspar som går i flokk etter yngelpleie bør du ta på deg havfruedrakten og legge deg til en uke i amazonas, bilder forventes. Ikke gjør hobbyen vanskeligere enn den er for folk som ønsker å få til noe

Mvh Lars Roald

Jeg mener at 110 liters akvarium for 2 voksene discus er forlite om du er nybeynner.
Sats heller på et over 250 liter da vil det være lettere for deg. Kjøp deg gjerne 2 filter løsninger slik at om det ene filteret stanser så har du backup. Så venter du 2 mnd med å sette inn fisk slik at filterne er godt kjørt inn. Husk når du setter inn ny fisk så bør dette gå gradvis spesielt om PH er lavere i akvariet ditt enn hos der fiskene kom fra. Discus er følsome for ph drop. Det vil være bedre om du kjører en høyere ph når du motar fiskene enn en for lav. Kjøp 2 voksene fisk av seriøse privat personer isteden, da kan du slippe unna med mye problemer, og disse vil kunne hjelpe deg om du får problemer. Når det gjelder vannbytte så bytter du en 15-20% daglig, dette gjør du lett med og bruke f.eks et 110 liters akvariumet, Som inneholder en luftstein med pumpe, varmekolbe og en powerhead pumpe for å frakte vannet opp til akvariet ditt. Så det du gjør er fylle opp 110 literen med kalt vann, la det stå i 24 timer, så tabber du ned 250 litern ned 15-20 % av inholdet. Jeg brukte tidliger å lage et tusj merke for å markere nivået. Så fyller du opp vannet fra 63 literen og opp i akvariet ved bruk av en powerhead, om du setter på en kuleventil/kran kan du bestemme selv flow mengden av vann du vil levere. Så venter du til du har fylt opp akvariet, stenger pumpen, og fyller opp 110 liters akvariet med kald vann igjen. Slik fortsetter du. Slamsug når du tapper ned vannet i akvariet hverdag. Husk å test vannet hyppig de første ukene etter du har mottat fisk for Nitrit, PH, aminium om ph under 7. over 7 amoniak. Start og fore forsiktig. Med dette har du en mye større sjans og lykkes en å begynne å prøve på en 110 liter. Kjøp heller ikke ungfisk, kjøp 2 voksene, selv om dette er litt dyrere. Ung fisk trenger masse foring og vann kvaliteten kan lett bli raskt ustabilt. Som nybegynner klarer man heller ikke å se like lett tegnene på fisken om vannkvaliteten er blitt dårligere. Dropp også disse pigion variantene da disse ikke mister farge og har samme farge til de dør og er vanskelig å se om de eventuelt mørkner.
Som dere vet Kai og Lars Roald, vi kan kjøre 2 voksene discus i et 50 liters akvarium om vi vil, men for en som ikke har flere tusen liter koblet sammen og som ikke har erfaring, så er 110 liter for lite. I prinsippet kjører ikke vi 110 liter akvarium heller da vi kobler disse sammen på resterende anlegg. Lars jeg vil gjerne følge utviklingen på du klarer og kjøre 100 fisk på 100 liter videre med 20% vannbytte. uten sump eller tilkoblet resterende anlegg.
Kjell Arne Kjeldsen
Som dere vet Kai og Lars Roald, vi kan kjøre 2 voksene discus i et 50 liters akvarium om vi vil, men for en som ikke har flere tusen liter koblet sammen og som ikke har erfaring, så er 110 liter for lite. I prinsippet kjører ikke vi 110 liter akvarium heller da vi kobler disse sammen på resterende anlegg. Lars jeg vil gjerne følge utviklingen på du klarer og kjøre 100 fisk på 100 liter videre med 20% vannbytte. :) uten sump eller tilkoblet resterende anlegg. :)


Når jeg sier at man fint kan ha to voksne discus i et 110 liter så mener ikke jeg å ha en sump på 1000 liter under, da mener jeg at man har kun 110 liter til rådighet, men så mener jeg som det jeg skrev tidligere at forutsetningen for dette er at man bytter såpass mye vann daglig at man holder vannverdiene optimale hele tiden.
Om man må bytte 60 % daglig eller 30 %er uvesentlig, men vannverdiene må holdes optimale.
Hvis ikke trådstarter forstår dette, eller andre som er innom tråden forstår dette så bør de heller begynne med frimerker eller kansje glansbilder.
Så det dere "Discuserfarere" egentlig sier til trådstarter er:

Du har 110 liter, dette er perfekt å ha to voksne Discus i. Bytt masse vann hver dag og hold vannverdiene stabile. Kjøp ikke Discus på butikken, kjøp privat, så går dette bra.

Til tråstarter, jeg, og sikkert de fleste andre vil gjerne høre om hvordan det går med Discusene dine om en tid :o) Bilder sier vi heller ikke neitakk til :o)
Sparesset
Så det dere "Discuserfarere" egentlig sier til trådstarter er: Du har 110 liter, dette er perfekt å ha to voksne Discus i. Bytt masse vann hver dag og hold vannverdiene stabile. Kjøp ikke Discus på butikken, kjøp privat, så går dette bra. Til tråstarter, jeg, og sikkert de fleste andre vil gjerne høre om hvordan det går med Discusene dine om en tid :o) Bilder sier vi heller ikke neitakk til :o)

Jeg er veldig usikker på hva du ønsker å oppnå med denne form for argumentasjon.

Da er det spennende å høre hvilken erfaring du har med discushold som har all kunnskap inne...? Du var ikke villig til å svare tidligere - med din provoserende "penn" kan du kanskje gi oss svaret nå?

Ellers kan du sikkert bruke din energi på noe mer krativt enn å være.... som du beskrev andre tidligere. Kanskje benytte tiden til din Fiskeblogg'n og eller skaffe deg litt mer erfaring om rokker?...

Har du lyst til å komme for å se discus som trives og holdes under gode forhold så vet jeg att du er velkommen på besøk til alle du her omtaler som "Discuserfarere"...
HansM
Har du lyst til å komme for å se discus som trives og holdes under gode forhold så vet jeg att du er velkommen på besøk til alle du her omtaler som "Discuserfarere"...

Mulig poenget er at denne tråden ikke handler om discus som trives. (Bare en gjetning fra min side.)
Poenget mitt var ikke å fremstille meg selv som erfaren Diskusholder, poenger var for trådstarter å oppsummere hva de folkene som her selv har holdt Diskus mente.

Nå synes jeg du var riktig råtten mot meg HanM. Slike personlige angrep synes jeg strengt talt er unödvendig, selv om jeg fra din side kan se at innlegget mitt kunne tolkes som ironisk/sarkastisk. (noe det IKKE var ment som!)

Melder meg ut av diskusjonen.
Plussmedlem
HansM
Jeg er veldig usikker på hva du ønsker å oppnå med denne form for argumentasjon. Da er det spennende å høre hvilken erfaring du har med discushold som har all kunnskap inne...? Du var ikke villig til å svare tidligere - med din provoserende "penn" kan du kanskje gi oss svaret nå?

???
Du må ikke lese og tolke alt i verste mening.
Det var neppe noe provoserende med dette innlegget fra Sparesset.
Les gjerne innlegg to ganger før du svarer og trykker på "post innlegg".


Bumper også et sitat fra Geir når det gjelder størrelsen på karet:
Geir Kristiansen
Gjør deg selv en tjeneste og ikke prøv på å holde discus i en 110 liter. Som nybegynner vil du ikke klare å holde liv i disse.

Tror det er mye sannhet i dette.
Loomis
[QUOTE=HansM]Jeg er veldig usikker på hva du ønsker å oppnå med denne form for argumentasjon. Da er det spennende å høre hvilken erfaring du har med discushold som har all kunnskap inne...? Du var ikke villig til å svare tidligere - med din provoserende "penn" kan du kanskje gi oss svaret nå?

???
Du må ikke lese og tolke alt i verste mening.
Det var neppe noe provoserende med dette innlegget fra Sparesset.
Les gjerne innlegg to ganger før du svarer og trykker på "post innlegg".


Bumper også et sitat fra Geir når det gjelder størrelsen på karet:
Geir Kristiansen
Gjør deg selv en tjeneste og ikke prøv på å holde discus i en 110 liter. Som nybegynner vil du ikke klare å holde liv i disse.

Tror det er mye sannhet i dette.


Tips; Ditt svar kan også gjelde deg. Ikke minst burde du sette av litt tid til å se igjennom noen innlegg på AF før du drar konklusjon om hvem som gjør hva...

Det som kanskje forunder meg mest, er att de som sannsynligvis ikke har hatt discus, ofte er de med sterkeste meninger.
Sannheten er kanskje noe midt i mellom... Og det finnes faktisk de som har meget lang erfaring med discus som prøver å fortelle trådstarter noe om utgangspunktet i hans spørsmål - ikke bare en diskusjon om størrelse på akvariet; "Discusene mine døde, er det for de at jeg tok dem oppi med en gang?"

Kunnskap kan være to ting; Det vi vet og det at vi vet hvor vi kan lære det vi ikke vet. Sitat Samuel Johnson
Herregud!
Gutten får jo ikke hjelp han, isteden må han sitte å se på at dere krangler og arumenterer, Tror ikke han starta tråden av den grunn.

Til deg som egentlig har problemer. se vekk fra tråden du starta, å søk litt rundt og les. besøk gjerne:www.gam-jensen.dk. er en god start ihvertfall
kølle
Gutten får jo ikke hjelp han, isteden må han sitte å se på at dere krangler og arumenterer, Tror ikke han starta tråden av den grunn. Til deg som egentlig har problemer. se vekk fra tråden du starta, å søk litt rundt og les. besøk gjerne:www.gam-jensen.dk. er en god start ihvertfall;)


Første innlegg som oppfordrer til å les Gam-Jensen og hans erfaringer - flott idè..

Her kan du finne svar på ditt spørsmål, og ikke minst han startet litt med samme utgangspunkt som deg - uansett vil du se at du vil høste erfaring over tid ved å prøve og feile... Prøv å unngå for mange feil ved discushold - blir fort kostbart, du kan kjøpe større akvarier etter hvert som du får mulighet.

Discus i prydakvariet
- af Kim Gam-Jensen
Sitat, fra føste side;

Jeg har altid været fascineret af discus. En majestætisk fisk, der med sin rolige adfærd og smukke farver appellerer til de fleste mennesker. I denne artikel vil jeg fortælle om mine erfaringer med at holde discus i beplantede prydakvarier.

Sådan startede jeg
Jeg fik mine første discus i 1990 efter at have haft både prydakvarium og cichlideakvarium i en halv snes år. Det var ikke planlagt, men under et besøg hos akvariehandleren fandt jeg lige netop de Blå Turkis, jeg ganske enkelt måtte have. Jeg havde forinden læst lidt om discus og var udmærket klar over, at den på daværende tidspunkt blev betragtet som en "problemfisk", der absolut ikke var for begyndere, hvilket jeg da også senere måtte sande.

Mit stueakvarium var dengang på godt 100 liter og foruden mine fire discus gik der en stime neonfisk og nogle maller i akvariet. Akvariet var desuden indrettet med et par flotte rødder og var forholdsvis tæt beplantet. Selvom jeg godt var klar over, at akvariet måske var lige lille nok til min fiskebestand, var økonomien ikke til at investere i større husrum til beboerne.
Plussmedlem
HansM
Tips; Ditt svar kan også gjelde deg. Ikke minst burde du sette av litt tid til å se igjennom noen innlegg på AF før du drar konklusjon om hvem som gjør hva...

Det må du gjerne få lov til å mene, men det var nå ikke jeg som snakket om "provoserende penner" her.

Skulle tro at jeg hadde brukt litt tid her på AF og lest noen innlegg, ja...
jeg var ganske ny innen discus for noen år siden. Da holdt jeg discus i en 100 liter. Der bodde den i et år, til jeg kjøpte større karr. Det var 2 år sia, å lever ennå har nå fått masse hjelp langs veien av discusheaven som vet hva han driver med. Tror ikke størelsen på karet har med dødsfallet å gjøre. Hva med vanntempen?? Fikk di kanskje sjokk om den gikk fra kaldt til varmt eller omvendt?? Tenkte siden dødsfallet oppstod så sjappt, å den siste fortsatt lever? Uanrett trådstarter, lykke til med herlig fisk.
fiskemilla
Tror ikke størrelsen på karet har med dødsfallet å gjøre.
Garantert ikke.

Det er nesten så eg ikke lenger vet hva tråden dreier seg om, men...
For meg er det selvsagt at 1 par (eller flere ungfisk under oppfôring) kan ha det godt i en 110-liter. Eg fôret selv opp 10 stk 5+ cm til nærmere 10 cm i en 70-liter uten problemer.
Riktignok liker eg ikke helt fokuset på liter, da det er selve akvariemålene som er av viktighet. En liter er alltid en liter, men lengde, bredde og høyde på akvariet er det viktigste trivselsmomentet for mange fiskearter...

Med all respekt tviler eg dessverre på at trådstarter er klar for dette prosjektet. Dette begrunnet med spørsmålene som stilles.

Samtidig synes eg det blir feil å sette minstestørrelse på akvariet etter faktumet at enkelte ikke har nok kunnskap. Anbefalt minstestørrelse er eg veldig for, men det skal selvfølgelig forventes at kunnskapen ligger i bunn.
Derfor er det en selvfølgelighet at "kravene" er satt for akvarister som vet hva de driver med.
Kai Hansen
Når jeg sier at man fint kan ha to voksne discus i et 110 liter så mener ikke jeg å ha en sump på 1000 liter under, da mener jeg at man har kun 110 liter til rådighet, men så mener jeg som det jeg skrev tidligere at forutsetningen for dette er at man bytter såpass mye vann daglig at man holder vannverdiene optimale hele tiden. Om man må bytte 60 % daglig eller 30 %er uvesentlig, men vannverdiene må holdes optimale. Hvis ikke trådstarter forstår dette, eller andre som er innom tråden forstår dette så bør de heller begynne med frimerker eller kansje glansbilder.


Kai om du anbefaler at en som aldri har hatt discus før til å sette 2 voksene discus i et 110 liters akvarium isteden for eks et 250 liters akvarium begynner jeg heller med frimerker og glansbilder.

Men om du mener det er mulig så er dette noe helt annet.



Første innlegg til trådstarter, sitat;

Har 0 nøytritt og 0 nøyrtatt og veldig mykt vann og et 110 l akvarie med 28 grader, men kjøpte to nesten voksne dusciser og de døde etter bare et par timer, men når jeg kjøpte de sa butikkmannen at jeg skulle ta de oppi med en gang fordi de var så store at de ikke kunne være 20 min i pose oppi akvarie.
jeg har en liten duscis som har vært oppi der i 3 dager og den klarer seg fint.
Hva er grunnen til at de døde er det at jeg tok dem oppi med en gang?:S


Spørsmålet til trådstarter er som nevnt over; Hva er grunnen til at de døde er det at jeg tok dem oppi med en gang?:

Svar på det har jeg ikke, og ikke så mange andre heller, utfra å ha les innleggene. Mest sannsynlig kan det ha noe med vannverdiene, transport, overgangen fra posene til ditt akvarie eller at de faktisk var i meget dårlig forfatning i butikken de ble kjøpt. Uansett det er historie nå, men for fremtiden oppsøk noen som faktisk kan hjelpe deg med faktainformasjon - ta kontakt f.eks. direkte pr e.post til vedkommende så slipper du det du har opplevd på dine to tråder.

Størrelsen på akvariet er ikke årsaken til dødsfallene. Fisk dør ikke etter ca 2 - 3 timer, uansett om du benytter ditt akvarie eller om du hadde et mange ganger så stort...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap