Behandling av evt hvitprikk

Tror guppyene, ihvertfall den ene, har fått hvitprikk. Det stemmer fint med beskrivelsen av sykdommen. Det er bare en prikk/klump jeg kan se på den ene fisken, de andre ser jeg ingen prikker på, men hele gjengen gnir seg mot planter, røtter osv.

Har kjøpt medisin som jeg skal bruke, ichthyo medic, men i bruksanvisningen står det at jeg skal øke tempraturen til 29 - 30 grader. Guppy og rekene skal jo bare ha opp i 28 grader. Blir ikke det for mye til de stakkars små? Og evt for yngelet til den ene sprekkbare fisken, rekebabyene osv?

Ser at det er masse rare kryp i karet. Pittesmå ovale med "trekantet" rygg, grålig med sort stripe øverst på ryggen, tror jeg, ihvertfall slik jeg ser det. De er ikke mange millimeterene store. Er det disse som er hvitprikk, eller er det noe annet?

Så da får jeg håpe jeg har beskrevet det godt nok =)

Ingen som kan hjelpe? =)

Neh.. Da får man satse på at ting går bra =)
De rare krypene er nok noe annet. De har jeg selv hatt i rekekaret mitt, uten å finne ut hva de er for noe.

Jeg behandler nå mine guppyer og platyer for hvitprikk, kun med varmekur. Vet ikke hvordan dette er for reker da...

Den kan du lese mer om her:

Du får også opp mye informasjon ved å søke på "hvitprikk" her inne.
Tusen takk for svar!

Ja da går det vel sikkert greit da =) Og så får vi håpe at rekene ikke tar skade av det =)

Nå som jeg uansett har kjøpt inn medisin, så kan jeg likevel bare bruke det også =)
Om det er hvitprikk du har, og skal bruke varmekuren så må temperaturen opp på 32grader.
Under 32 grader vil du bare få oppblomstring av hvitprikk.
Faren er at innbyggerne i akvariet ikke tåler varmen og dør pga d.
Jeg ville fulgt nøye med på rekene hvis jeg var deg. Tror ikke de tåler verken medisin eller så høy temp særlig bra. Verst går det ut overrekeegg og yngel hvis du har det.
BimBim
Om det er hvitprikk du har, og skal bruke varmekuren så må temperaturen opp på 32grader. Under 32 grader vil du bare få oppblomstring av hvitprikk. Faren er at innbyggerne i akvariet ikke tåler varmen og dør pga d.

Men er man nødt til å bruke varmekuren om man har medisin da? Står jo at tempen skal opp i 29-30, da behøver jeg vel ikke så sette den på 32? Eller har medisinen noen virkning om jeg har den under 32?
Vil jo heller ikke at hele hurven skal dø pga varme heller..
Anna U.
Jeg ville fulgt nøye med på rekene hvis jeg var deg. Tror ikke de tåler verken medisin eller så høy temp særlig bra. Verst går det ut overrekeegg og yngel hvis du har det.

Huff.. Er en del reker, både med egg og uten. Småttiser er det også. Har ikke noe yngel enda, men det blir vel ikke så veldig lenge til tenker jeg. Kan vel heller ikke putte rekene i et annet akvarie, der jeg har andre fisk og reker? Hmm.. Kjipt om de skulle ta farvel også..
Carro1987
Men er man nødt til å bruke varmekuren om man har medisin da?

Nei. En av delene er nok

Carro1987
Står jo at tempen skal opp i 29-30, da behøver jeg vel ikke så sette den på 32?

Du skal vel følge din kur, ikke varmekuren, så glem at de ovenfor sa det.
Følg pakningen og bruk medisinen, ELLER bruk varmekuren. Velg en av delene, ikke begge.

32°C er nødvendig under varmekur, for 32°C er temperaturen som dreper hvitprikk-parasitten. Ikke 30°C eller 31. Men 32 eller mer... ! 32°C er nivået der hvitprikken tar kvelden, mens fisk stort sett tåler varmen for en kort periode.
Når det er sagt, så er min erfaring at guppy tåler varme dårlig. Det var alltid et visst frafall blant akkurat guppyene her i mine kar under de varmeste sommermånedene, hvis tempen i akvarierommet kom opp i 30 grader eller mer.

Men du har medisin, og følger anvisningene på den. Ikke tenk på varmekur nå, hold deg til en av delene så ikke fiskene stryker med av for store påkjenninger.
mona o
[QUOTE=Carro1987] Men er man nødt til å bruke varmekuren om man har medisin da?

Nei. En av delene er nok

Carro1987
Står jo at tempen skal opp i 29-30, da behøver jeg vel ikke så sette den på 32?

Du skal vel følge din kur, ikke varmekuren, så glem at de ovenfor sa det.
Følg pakningen og bruk medisinen, ELLER bruk varmekuren. Velg en av delene, ikke begge.

32°C er nødvendig under varmekur, for 32°C er temperaturen som dreper hvitprikk-parasitten. Ikke 30°C eller 31. Men 32 eller mer... ! 32°C er nivået der hvitprikken tar kvelden, mens fisk stort sett tåler varmen for en kort periode.
Når det er sagt, så er min erfaring at guppy tåler varme dårlig. Det var alltid et visst frafall blant akkurat guppyene her i mine kar under de varmeste sommermånedene, hvis tempen i akvarierommet kom opp i 30 grader eller mer.

Men du har medisin, og følger anvisningene på den. Ikke tenk på varmekur nå, hold deg til en av delene så ikke fiskene stryker med av for store påkjenninger.

Tusen takk =) Da får jeg sette i gang med medisinen, så håper vi at alt går bra, med både fisk og reker =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap