Vannstrømmer i kar med labyrintfisk

Driver nå å setter opp et kar der det hovedsaklig kommer til å bo labyrinter av diverse typer. Skal ha DIY-blåsvampfilter bak innvendig bakgrunn, drevet av en eller to powerheads. Men hvordan skal jeg sette utblåsene? Hvordan gjør dere andre dette, f.eks utblåset fra utvendig pumpe?
Setter du utblåseren mot bakveggen slik at vannet strømmer langs veggen blir det sirkulasjon i akvariet men ikke så mye i midten og fremme i akvariet.
I mine akvarier med labyrinter og utvendig pumpe har eg utblåseren på kortsiden slik at det er sirkulasjon i hele akvariet, det virker ikke som de har problemer med strømmen.
Vist du har en del planter bryter du jo litt vannstrømmen i akvariet, så det blir ikke så storm for fiskene.
Det avhenger av om det er boblere (skumredebyggende) munnrugere du skal ha i karet.
Du kan ha flyteplanter som demper bevegelse i vannflaten i en del av karet.
Noen remser med hornblad fungerer bra.
I et av karene der jeg bruker mattefilter fører jeg utløpet i et sprinklerrør (lang rør med hull) langs bakveggen. Da får jeg spredt vannet fra filteret ut i karet uten at det skaper mye bevegelse i vannoverflaten.
Humunuku
Det avhenger av om det er boblere (skumredebyggende) munnrugere du skal ha i karet. Du kan ha flyteplanter som demper bevegelse i vannflaten i en del av karet. Noen remser med hornblad fungerer bra. I et av karene der jeg bruker mattefilter fører jeg utløpet i et sprinklerrør (lang rør med hull) langs bakveggen. Da får jeg spredt vannet fra filteret ut i karet uten at det skaper mye bevegelse i vannoverflaten.


Skal ha både boblere og munnrugere.

Har flere typer flyteplanter, så har gode dempere.

Sprinklerrør hørtes kjempelurt ut! Har tenkt tanken selv, men visste ikke om det var mulig å få tak i... Kan man lage det selv også kanskje?
Vist du får tak i rør i hard plast i riktig dimensjon skal ikke dette være noe problem å lage. Vertfall ikke for deg som har så mange forskjellige prosjekter, og det virker som du klarer å lage til det meste selv
Så kan du jo bore så mange hull du vil i den dimensjonen du vil.
Du kan sikkert lage rørene selv dersom du ikke ønsker å kjøpe ferdigborrede rør i akvariebutikken. Der får du bla. fra eiheim. Ser ut som det kalles strålerør i handelen.

Ah...
Så det er sånn de ser ut! Får prøve å lage selv i første omgamg, ellers blir det å kjøpe sånn ja. Virker kjempelurt. Tusen takk for hjelpen ;D
Prøveprosjekt...
Da har jeg laget meg et fordelingsrør ved hjelp av slange med hull i, tettet i enden med en stein. Ser faktisk ut til å funke ganske bra. Mulig jeg bør ha flere hull, siden trykket er ganske stort. Skal se nærmere på dette når karet er fylt helt opp...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap