Snegle som flyter rundt. er den syk?

Vi har noen snegler i karet vårt som fulgte med ved plantekjøp. Tror det er rød posthornsnegle. Denne her er vel kanskje i underkant av 1cm i skallet. Den har virket kvikk og fin hele tiden, men nå flyter den plutselig bare rundt. Trodde den kanskje ikke fikk tak noe sted og ble drevet med strømmen fra pumpa rundt. Prøvde å føre den ned til bunnen, men den bare fløt opp igjen. Den ser ikke død ut, men hva kan det være? Er den syk?
Nå ser den død ut..
Hva kan en slik plutselig død skyldes?
Den var visst ikke død allikevel, for nå kryper den plutselig på glasset igjen!

Men jeg lurer fortsatt på hva i all verden den drev med???
Noen snegler bruker å flyte opp til overflaten for å komme seg til en annen plass. Dette er et veldig kjent fenomen blandt eplesnegler, at de kryper opp til vannkanten og blir med strømmen i karet. Da tror de at de har forflyttet seg til en annen plass. Det er sånn de gjør det ute i frihet. Så det er godt mulig at den ville ha litt forandring. Men generelt er det ikke uvanlig at snegler flyter i overflaten.
Snegler er veldig moromme dyr for de gjør veldig mye rart.
Stemmer, det husker jeg jo nå at jeg faktisk har lest et sted!
Ja de kan være ganske morsomme å se på noen ganger

Takk for svar
Er du usikker så sniff forsiktig på sneglen. En død snegle lukter død og fordervelse, mens en levende snegle lukter bare ubehagelig
Den har vel mest sannsynlig blåst luft inn i skallet sitt, slik at den flyter opp. Skjer hele tiden hos meg og det er litt morsomt når en ser dem slippe ut luften og synke som noen steiner mot bunnen.
Sparesset
Er du usikker så sniff forsiktig på sneglen. En død snegle lukter død og fordervelse, mens en levende snegle lukter bare ubehagelig :)

he he. så bra!
Har hatt noen snegler tidligere, så flytende snegler har jeg sett en del av. Er litt vittig det der med at de er på flyttefot. Tenk så overrasket den ble når den våknet på samme sted... i akvariet..
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap